Gå til innhold

Angående leie av leilighet... Er dette riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt leilighet i 4 etasje og bodde der i ett år, deretter opererte jeg kne noe som gjorde at det ble vanskelig for meg å komme opp til 4 etasje, da leide jeg leiligheten bort til en familie.

Vi skrev kontrakt og alt skulle være lovlig. En mnd etter fikk jeg brev fra styret der det står at jeg ikke hadde søkt om å få leie leiligheten, men dette viste jeg ikke noe om.

Jeg dro til styret og søkte, en uke etter fikk jeg en brev til og der står det at det ikke er lov å leie leiligheten dersom man ikke har bodd der mere enn 2 år (er ikke det gammel regel? ett års regel skal være riktig, tror jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han sier jo to år da, jeg har bodd der i 12 mnd.

Skrevet

Se om du ikke finner dette i en av husleielovene, så går du på besøk og klasker den i borde til ham.

Skrevet

Utleie inntil tre år

Også når andelseieren ikke selv bruker boligen, har han en vid adgang til å leie den ut. Utgangspunktet er at boligen kan leies ut for inntil tre år forutsatt at andelseieren eller dennes nærstående har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene. Har boligen vært utleid i tre år, kreves det etter loven at andelseieren eller dennes nærstående bor i boligen i minst ett år før den kan leies ut i tre nye år.

I disse tilfellene må det innhentes styrets godkjenning. Styret kan imidlertid kun nekte godkjenning dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Andre omstendigheter kan ikke trekkes inn. Saklig grunn til å nekte godkjenning kan for eksempel være at leieren tidligere har blitt kastet ut på grunn av bråk eller hærverk. Tidligere mislighold i andre leieforhold kan etter omstendighetene også være saklig grunn til nekting.

I tillegg kan styret nekte godkjenning dersom leieren av en eller annen grunn ikke kunne blitt andelseier. Har for eksempel borettslaget vedtektsbestemmelser om minstealder for andelseiere, må også leieren oppfylle disse vilkårene.

Dersom borettslaget ikke har sendt svar på søknaden om godkjenning innen en måned etter at søknaden er mottatt, skal leieren eller brukeren regnes som godkjent.

Du finner dette på huseierforeningen.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...