Rampongi Skrevet 16. januar 2010 #2 Skrevet 16. januar 2010 nå for tida virker det stort sett slik ja. Finnes vel kun tre norske "adopsjons-firma" og de er kristne alle tre.. "Adopsjonsloven krever at de som adopterer sammen skal være gift [...]. Ekteskapet bør i utgangspunktet ha vart i to år. Et samboerskap forut for ekteskapet skal tillegges vekt forutsatt at søkeren kan dokumentere ved attest fra folkeregistret eller annen myndighet at ekteskapet og samboerskapet til sammen har vart i to år, slik at forholdet har vist sin stabilitet. [...]." Her er linker til de tre firmaene: www.adopsjonsforum.no www.verdensbarn.no www.inoradopt.no
erteposen + 4 Skrevet 16. januar 2010 #3 Skrevet 16. januar 2010 Det har ikke noe med at de er kristne. De aksepterer enslige adopsjonsøkere, men det er får land som tillater adopsjon til enslige om det finnes et "helt" alternativ. Kina gjorde det, men er nå strengere. Min bror og hans samboer gjennom 15 år giftet seg for å få adoptere av den grunn.
erteposen + 4 Skrevet 16. januar 2010 #4 Skrevet 16. januar 2010 Adopsjonsforum, jeg kjenner ikke til de to andre, er en humanitær forening og jeg har ikke inntrykk av at de tre norske er kristne.
rosa og en blå Skrevet 16. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 16. januar 2010 hvor dyrt bruka det å være?
erteposen + 4 Skrevet 16. januar 2010 #6 Skrevet 16. januar 2010 Jeg har hørt for lenge siden at en regna med 150 000 alt i alt, men jeg aner virkelig ikke. Adopsjonsforum har siden midten av 1980–tallet hatt en regnskapsordning som innebærer at samtlige kostnader fordeles solidarisk og likt på alle som adopterer et barn gjennom foreningen i løpet av et kalenderår. Dette gjennomsnittet kalles "grunnbeløpet", og det utgjorde 85.260 kr i 2008. Grunnbeløpet gikk ned 4 år på rad fra 2001 til 2004, før det fra 2005 til 2008 igjen har økt. Vi venter at grunnbeløpet vil øke kraftig i 2009.
Rampongi Skrevet 16. januar 2010 #7 Skrevet 16. januar 2010 hihi, jeg ser jeg forklarte meg litt krøkkete. Jeg mener å ha lest at de tre er kristne, og jeg mente ikke at det var derfor man må være gift. Beklager!
erteposen + 4 Skrevet 16. januar 2010 #8 Skrevet 16. januar 2010 Norske myndiheter godkjenner samboere, dokumenter i to år, som adopsjonsforeldre. Giverlandene foretrekker at de er gift, siden samboerskap er en temmelig moderne greie:)
Gjest ->>- Skrevet 16. januar 2010 #9 Skrevet 16. januar 2010 Gjør de? Det bryter jo i så fall med Adopsjonsloven. "§ 5. Den som er gift, kan bare adoptere sammen med sin ektefelle, bortsett fra når ektefellen er sinnslidende eller psykisk utviklingshemmet eller er forsvunnet. Andre enn ektefeller kan ikke adoptere sammen. "
Rampongi Skrevet 16. januar 2010 #10 Skrevet 16. januar 2010 Det hadde vært kjempestas om de fortsatt praktiserte dette, jeg har også nemlig lyst til å adoptere en dag, men jeg vil ikke gifte meg
erteposen + 4 Skrevet 16. januar 2010 #11 Skrevet 16. januar 2010 Det er helt sant pila, jeg holdt ikke tunge beint i munnen og rota. Jeg skumma dette under for henne, og poenget mitt var vel at en kan gifte seg og bli godkjent raskt av norske myndigheter om en har vært dokumentert samboer. I adopsjonslovens § 5 heter det: "Andre enn ektefeller kan ikke adoptere sammen." Dette innebærer at man må være gift for å kunne adoptere sammen med sin partner. Norske adopsjonsmyndigheter forutsetter at summen av samboerskap og ekteskap må ha være minst 2 år. Samboerskapet må kunne dokumenteres, f.eks. ved utskrift fra Folkeregistret. Har man vært samboere i 2 år eller mer, kan man levere adopsjonssøknad straks man har giftet seg.
Full house Skrevet 16. januar 2010 #12 Skrevet 16. januar 2010 Man må være gift. Man hadde ikke blitt godkjente av Bufetat ellers. Men man kan adoptere som enslig, men det er en tynn mulighet, siden ingen av adopsjonsforeningene tar inn "mange enslige" da det ikke er nok adopsjonsland å adoptere fra som enslig. I tillegg til å være gift, bør man ha vært det i 2 år, de fleste landene aksepterer ikke noe mindre. Noen gjør, men da må man kunne dokumentere registrert samboerskap i over 2 år.
Gjest Skrevet 16. januar 2010 #13 Skrevet 16. januar 2010 Vi jobbet litt med adopsjon da jeg/vi slet med å bli gravide. Da lærte vi at enkelte land, de aller fleste, krevde at en er gift og har vært det en viss tid. Det er litt av en papirmølle, mye venting og mange instanser en må innom før en blir godkjent bare her i Norge. Det tok pusten fra oss. Men hadde jeg ikke blitt gravid hadde vi antagelig adoptert tilslutt. Må jo være en fantastisk opplevelse det også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå