Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #1 Skrevet 16. januar 2010 Har ikke tenkt så langt en gang jeg, men plutselig i dag kom 3 åringen å lurte på om det var lørdagsgodt i dag siden det var lørdag. Aner ikke hvor han har fått det fra...
Gjest sug lut Skrevet 16. januar 2010 #2 Skrevet 16. januar 2010 Aldri. Uskikk. Godteri FORDI det er lørdag = godteripålegg og å gjøre godteri nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #3 Skrevet 16. januar 2010 Men siden dette er noe barna antagelig snakker om i barnehagen, bør de da holdes utenfor? Det er jo for å begrense dette med godteri til 1 gang i uke sug lut. Min datter begynte med lørdagsgodt i 2,5-3 års alderen fordi hun og spurte om det. Da syns jeg det er greit. Det er vel mengden som teller?
Gjest sug lut Skrevet 16. januar 2010 #4 Skrevet 16. januar 2010 Jada, bare å si nei det. Ikke farlig å ikke gjøre det samme som de andre.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #5 Skrevet 16. januar 2010 Forsåvidt enig med SugLut, men enkelt å si man får vente til lørdagen da istedefor å ha et enda mas etter det (kanskje). Hvordan gjør du det da? I dag ble vi enige om ett glass brus til middagen...
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #6 Skrevet 16. januar 2010 Vi har alltid handlet inn litt brus, potetgull og sjokolade å satt frem på lørdagene. Fra de er 3 år, får de plukke ut noe selv i butikken.
Lillebror og stoerebror Skrevet 16. januar 2010 #7 Skrevet 16. januar 2010 Vi gir ikke godteri til ungene på lørdager, eldstemann er 3 år. Jeg har ikke tenkt så mye over hva vi skal gjøre med det om temaet kommer opp da jeg og mannen ikke spiser godterier. Ingen savn til nå, men det kommer sikkert en dag. Enig i at det er bedre å begrense godteriene til en dag, men for alle er ikke det alternativet. Noen spiser oftere likevel og andre spiser så og si ingenting sånn som oss. Ungene får spise det de har lyst i bursdager og jul osv men de er ofte mer opptatte av å leke.
Gjest sug lut Skrevet 16. januar 2010 #8 Skrevet 16. januar 2010 Trenger ikke bli mas. Lov å spørre, lov å si nei, skjønner at du har lyst på men det er ikke nødvendig med godteri nå, eller det er ikke sunt, eller vi skal ikke det i dag, vi venter med det til en annen dag, eller hva som helst. Hvis ungen din vet at nei er nei så er det null stress.
Lykke X 4 Skrevet 16. januar 2010 #9 Skrevet 16. januar 2010 Mellom 2-2,5 års alder. Men kun lørdagsgodt!
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #10 Skrevet 16. januar 2010 Neida, han min aner egentlig ikke hva han prater om, så det er ikke noe problem pr i dag. Synes det er altfor tidlig å begynne å gi godter fast også egentlig, men nå spurte han da så....? Hender han spør om det i butikken og jeg sier bare nei uten at det blir noe mas, men det var dette med lørdagsgodtet da... Det må da være mange som bruker det iom han har snappet det opp ett sted? hi
Gjest sug lut Skrevet 16. januar 2010 #11 Skrevet 16. januar 2010 Jada, alle har lørdagsgodt. Men hei, vi er ikke alle. (Vent til du får tenåring, da får du prøvekjørt den frasen veldig ofte.)
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #12 Skrevet 16. januar 2010 Hahaha, ja det er sant, men så er det det med å velge sine kamper med omhu da... Men får ungene dine aldri godt da eller når får de?
Gjest sug lut Skrevet 16. januar 2010 #13 Skrevet 16. januar 2010 Joda, det får de - når det faller seg sånn, når vi har lyst og det ikke også var godterier i går, osv. Men jeg er motstander av at det skal gå etter skjema. Det har gått ei uke, så da har du krav på godis, liksom. Eller for den saks skyld, det har gått ei uke og da har du krav på ukepenger bare fordi du fortsatt lever.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #14 Skrevet 16. januar 2010 ca 2 år, og godteri KUN på lørdag Jeg husker hvor spennende jeg syns det var med lørdager, fordi det var godtedag )
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #15 Skrevet 16. januar 2010 Hahaha - du høres ut som meg! På 1 årsdagen til unga gikk alle å gratulerte oss foreldrene - måtte spørre om de gratulerte oss for å ha klart å holde liv i de ett helt år jeg altså hi
Gjest sug lut Skrevet 16. januar 2010 #16 Skrevet 16. januar 2010 Nettopp - automatikken i godene gjør godene langt mindre verd. Ellers kan det jo tenkes at de faktisk aldri hadde trodd dere skulle kunne holde liv i en gullfisk engang, og faktisk MENTE gratulasjonene
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #17 Skrevet 16. januar 2010 Med tanke på de gullfiskene jeg har eid oppigjennom er jeg redd du faktisk har rett Hahaha! Vel nå har 2 overlevd, så da får vi anta de har større forventninger til den tredje
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #18 Skrevet 16. januar 2010 1. mann var 3 år 2. mann var 2 år og 3. mann var bare noen måneder. Litt godis en gang i uken har ikke skadet noen. Det er noe barna gleder seg til og de maser aldri om det. Barne -TV på lørdag : godis.Ikke noe mas og alle er fornøyde. Glad jeg ikke er hysterisk når det kommer til sukker.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #19 Skrevet 16. januar 2010 Jenta mi blir 2 om en mnd. Hun får noe lørdagsgodt. En flaske Pepsi Max, en skål ostepopp, og 20 kr. i smågodt. Pleier ikke å gi kveldsmat på lørdagene, så hun er alltid god og mett når hun legger seg. Utrolig hvor mye ungene kan spise når det gjelder godterier.....får aldri i henne samme mengde brød feks. Vi har det veldig kos da, hele familien sitter i sofaen og koser seg.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #20 Skrevet 16. januar 2010 Mine barn har igrunn fått lørdagsgodt fra de kunne spise. Vi kutter opp frukt, rosiner, kjeks, lager potetbåter, potetløv, sjokolade, vaffler, is, kaker eller andre ting. Hva vi har eller ikke har har aldri gjort noe for ungene. Om vi kjøper masse forskjellig frukt og kutter opp så er de fornøyde de. Steker vi vaffler og koser oss med det er de fornøyde de. Mi eldste spiste kalde kokte grønnsaker til barnetv når hun var liten, det var det beste hun viste. Og det var det hun sa var godteri. Idag er det druer som er godtet. Neste lørdag blir det masse kaker, og rester av litt sjokolade etter bursdag i hus. Her i huset gjør vi det vi har lyst til å gjøre. Om vi vil kose oss med masse godt så gjør vi det, men er ikke så ofte det frister igrunn. Vi har gjerne noe godt vi setter frem, men ungene kaster seg over fruktfatet istede. Og vaffler er det beste, så vi har veldig ofte grove vaffler som slutt på en lørsdagskveld. (og jeg har aldri tenkt over å ha ett sunt kosthold her i huset. Men etter å ha sett og lest litt om dette, så virker det som vi har ett normalt sunt kosthold. Og det å nekte ungene snop og gode ting tror jeg bare vil virke motsatt når de blir større. Det de ble nektet som mindre, tar de igjen. Vi kan spise godt midt i uka, men da blir det gjerne ikke noe godt senere. )
Ranveig R Skrevet 16. januar 2010 #22 Skrevet 16. januar 2010 Ser ikkje behovet med godteri fast kvar laurdag. Kanskje vi går inn for det seinare, men no er det ikkje eit behov i alle fall. Ungane er drøyt 2 og snart 4 1/2. Er ikkje sukkerhysterisk, dei får litt godteri innimellom. Men dei godtar og eit nei.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #23 Skrevet 16. januar 2010 Våre barn får godis når de ber om det, Jeg har tro på at det kommer til å stoppe av seg selv når behovet er mettet. Ser ikke noe galt i dette. Jeg mener diabetes og overvekt ikke kommer av at barn spiser godt hver dag. Våre eldste barn er nå 17 og 15 og de spiser nå kun godt om kveldene og jeg er sikker på at de mindre også kommer til å miste lyst på godis om morningene(får ikke godis i barnehagen-nok en sukkerhysterisk barnehage).
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2010 #24 Skrevet 17. januar 2010 2 år med førstemann, altså rosiner. 1 år med de to siste. Det vil si at de fikk ikke sitt eget. Men storesøstrene lutre det i de i smug. Kunne ikke forstå hvorfor de skrek når de såg godteri, de visste jo ikke hva det var. Helt til vi spionerte på de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå