Gå til innhold

Noen som har restless legs syndrom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat fått denne diagnosen, og har begynt å ta adartrel ved leggetid. Det hjelper litt, men ikke helt..

Hva er deres erfaringer?

Jeg har jo skjønt at dette er en kronisk tilstand, så jeg ser litt mørkt på dte må jeg innrømme.. Å ha det sånn på kvelds- og nattid resten av livet er en ekkel tanke.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Jeg har hatt det i mange år men har ikke fått noe medisiner for det, har alltid tenkt at "sånn er det, ikke noe å gjøre med det". Skal til legen nå og høre om medisiner.

Jeg har gode og vonde perioder, og i de periodene jeg er verst er det en skrekk og en plage. Når jeg var gravid var det helt grusomt... Men nå har jeg vært bra ihvertfall et par uker, så det er jo greit da=)

er kronisk ja, har hørt at medisiner hjelper på mange, men at det kan ta litt tid før du får full effekt. og så bør du bytte medisin med jevne mellomrom...

Håper det funker med medisinering for deg, det er virkelig noe dritt, for meg ødelegger det livskvaliteten totalt i perioder. Jeg har det i armene også, da...

Rødvin hjelper på meg, hehe. (Og hvitvin gjør det verre)

Skrevet

Takk for svar:-)

Jeg har det også i armene. Det varierer litt i styrke hos meg også, og kan skrive under på at svangerskapet var et lite helvete i så måte! Det føltes nesten ikke som jeg sov et sekund de site par-tre månedene (men jeg fikk jo timer pr. døgn). Det er etter dette at det har blitt virkelig ille og jeg har begynt med medisiner. Har tatt meds i ca. et halvt år nå, og det hjelper som sagt endel, men det er endel bivirkninger også. Jeg blir av og til skikkelig kvalm etter å ha tatt pillene (som om jeg er ordentlig full og rommet snurrer i alle retninger, og spyysyk), Det er helt forderdelig hvis lillegutt våkner og gråter f.kes. Det er nesten så jeg ikke greier å ta meg av han.. men jeg greier jo ikke å ta meg av han hvis jeg ikke får søvn heller.. :-/ sukk!

Vet du noe om hva som gjør at du har gode og vonde perioder (bortsett fra inntak av henholdsvis rød og hvit vin.. ;-) ? Kan det påvirkes av kosthold, trening, psyke e.l.?

Vil jo i utgangspunktet anbefale deg medisiner siden det hjelper en del, men jeg vet ikke noe særlig om langtidsvirkninger av disse medisinene, eller hva de egentlig gjør i kroppen... Det er dopamin har jeg skjønt, men vet ikke helt hva dopamintilskudd egentlig gjør i kroppen.. Vet du noe om dette?

HI

Skrevet

vet at tanta mi har veldig urolige ben. vet ikke om det er restless legs det heter, men hun har ihvertfall fått resept på en parkinson medisin. hun tar en halv før hun legger seg og det hjelper faktisk en del. spreller fremdeles endel om natten, men ikke like ille.

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Har lest en gang om hvordan dette funket, var noe med at hjernen sender feilsignaler ut i kroppen og at dopaminen roet det ned eller noe...

du burde sjekke ut nrlf.no - norges restless legs forbund.

Jeg aner ikke hvor disse gode og dårlige periodene kommer fra, men jeg vet at når jeg er sliten og sover lite + stresser mye blir jeg verre. Kan også av og til bli verre av trening om kvelden...

Har tilbragt mang en natt på terrassen med bare føtter på betonggolvet, kulde er det eneste som hjelper meg egentlig... Og HARD massasje med kremer som inneholder peppermynte osv. De har en fin en på body shop, eneste kjipe er at den er veldig klissete...

Kanskje du kan høre med legen om å få prøve en annen type medisin? Ikke gøy å bli dårlig av medisinen heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...