Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #1 Skrevet 16. januar 2010 Eg skal kjøpe ny utedress som jenta skal ha i barnehagen. Eg vil helst ha ein som er så tynn at den kan brukast heile våren, forsommaren og hausten, samtidig som den kan brukast på vinteren med ulldress eller fleecedress inni. Altså eg vil ha ein heilårsdress. Finst dette? Eller må eg belage meg på å kjøpe to dressar? Nokon som veit og gidd å svare?? Takknemleg for tips.
Gjest ->>- Skrevet 16. januar 2010 #2 Skrevet 16. januar 2010 De fleste ordinære vinterdresser vil nok bli varme til det bruket. Det finnes jo slike med uttagbart fór, men disse er gjerne ganske klossete ved påkledning. Du kan sikkert komme langt på høst og vår med mykt regntøy og ulldress.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #4 Skrevet 16. januar 2010 Den kommer med ullfor, og så er det bare å ta det av når det ikke er behov lenger. Ikke er den klossete heller. Helt super. Jeg har prøvd mange dresser, og den er klart best.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #5 Skrevet 16. januar 2010 Takk for svar! Så Troll kan vere eit alternativ...Er den så tynn når ullforet er ute, at den kan brukast på relativt varme dagar og er den så varm når ullforet er inni, at den kan brukast på ganske kalde dagar? Den er ikkje klossete seier du, så det er flott. Men korleis er den i størrelsen? Jenta blei nettopp 2, er ca. 90 cm og ikkje akkurat skral. Er det stort nok å kjøpe i str. 3 då (mtp at den skal brukast neste vinter også) eller bør eg satse på str. 4? Eller blir den veldig stor da?
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #6 Skrevet 16. januar 2010 Da må du nesten gå for en dress med uttagbart for da...Har hatt Troll sin modell Classic og var ikke fornøyd med den. Den ble for vanskelig å kle av og på. Det tok så lang tid...Også syntes jeg ikke den var så veldig god og varm heller. Brukte den nesten ikke Jeg ville heller gått for 2 dresser (minst!) ,en til vår/høst og en til vinter. Er dessuten for lite med bare 1 dress. Du trenger maaange skift, de søler seg til og blir våte og skitne hele tiden...Vi har flere dresser av alle slag. Både vinterdresser og vår/høst dresser + annet yttertøy som vinterbukser og -jakker, samt mange forskjellige jakker til sommerbruk! Har alltid vært godt utstyrt med klær. Man må være det. Det nytter ikke å skulle gjøre det lettvint ved å kjøpe en "alt i ett dress"
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #7 Skrevet 16. januar 2010 Det var jeg som svarte over her 19:51. Skulle bare si at på sommeren bruker en oftest regnbukse/oljebukse utenpå inneklærne og ikke så ofte heldress. I allefall her hvor vi bor. Du vil komme til å trenge flere oljebukser også.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #8 Skrevet 16. januar 2010 Hmm...så kanskje ikkje Troll likevel? Blir veldig usikker her. Kjedeleg med ein klossete dress, men det er ulike erfaringer her. Men å kjøpe ein så dyr dress og nesten ikkje bruke den, gidd eg ikkje. Jenta har godt med klær, og må sjølvsagt ha eit skift heime (som vi kan ta med i bhg viss den ho har der blir skitten). Men eg tenkte at det kaaanskje gjekk an å ha ein heilårsdress i bhg. Uansett, takk for tilbakemeldingar. Høyrer gjerne frå fleire. HI
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #9 Skrevet 16. januar 2010 Okei, men blir det ikkje litt klamt under regnklærne? Er det ikkje meir behageleg med ein dress? HI
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #10 Skrevet 16. januar 2010 Kan absolutt anbefale Troll! Beste dressen jeg har vært borti. Gutten min er varm og god, -men må jo selvfølgelig passe på hva han har under dressen også... Aldri har han vært våt heller, og han har brukt dressen på skikkelige regnværsdager! Synes det er genialt at foret kan tas ut, han har kun denne dressen, og bruker den både vinter, vår og høst Passformen er oså super, og den er ikke så tykk og klumpete som andre dresser ofte blir, men alikevel minst like varm, da foret er av ull, og ikke syntetisk materiale som de fleste andre. Var nettopp på babyshop og kjøpte en til på salg, så henger den klar i skapet til den han har nå blir for liten.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #11 Skrevet 16. januar 2010 Takk for tilbakemelding annie 20.00. Det er greitt å høyre frå fleire. Eg går ut i frå at du ikkje synst at dressen er bakvindt og klossete å ta på? Kva størrelse bruker du på guten din, i forhold til alder? HI
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #12 Skrevet 16. januar 2010 Du bør kjøpe en størrelse større, ikke fordi den er liten i størrelsen, men fordi du kan ha den lenge, den er veldig justerbar. Den har strikk i livet som kan justeres, og poses opp, uten at det blir rart, så når barnet vokser slipper du bare litt ut på strikken. Den er varm med ullforet i, Troll ull er av høyeste kvalitet, det gjelder også ull undertøyet, veldig mykt og veldig godt og varmt. Nå bruker ungene ull undertøy, en ull frotte fra nøstebarn, og ytter dress da med ullforet i. Den er helt tynn og kan fint brukes på varme dager, i barnehagen der barna våre går har de av og til ungene i dress når det er t-skjorte vær, om det er vått i bakken, slik at klærene ikke skal bli skitne, det funker fint. Den varer glatt 2 sesonger, den er slitesterk og den koster bare 1400,-
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #13 Skrevet 16. januar 2010 Takk for svar. Eg går i retning av Troll, men ser at det er nokre som ikkje er like fornøgde. Den som eg har sett på, kostar 1600,- Den er anten brun- og kvitrutete eller lilla- og kvitrutete. Men kanskje den butikken eg såg i er litt dyrare enn andre butikkar...? HI
Gjest ->>- Skrevet 16. januar 2010 #14 Skrevet 16. januar 2010 Har du 1600 kroner til vinterdress, kan du vel kjøpe et par-tre stykker av ulike tykkelser i stedet?
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #15 Skrevet 16. januar 2010 Det kan eg, men er det ikkje betre med ein skikkeleg god, i staden for to-tre ikkje fullt så gode? Eg spør berre kva erfaringar folk har gjort seg eg. Viss Troll-dressen ikkje fungerer som vår-dress, bruker eg den sjølvsagt ikkje som vårdress. Dessutan, kvifor skal vi kjøpe masse billige klær - kvart plagg til sitt bruk, noko som bidrar til klesavfallsberget, i staden for færre plagg som kan brukast til fleire formål? HI
Gjest ->>- Skrevet 16. januar 2010 #16 Skrevet 16. januar 2010 Du får dresser av minst like god kvalitet som Troll på salg nå, f.eks denne mye omtalte Reima-tec-saken. Så lenge dressene har god kvalitet er det ingen grunn til å gjøre dem til klesavfall i etterkant, det er greie bruktmarkedspriser for slikt. Men for all del, gå for Troll om du liker den. Anbefaler å prøve først. Jeg synes de er klossete i påkledningen, men det er sikkert en smakssak.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #17 Skrevet 16. januar 2010 Troll er litt mer klønete å ta på enn dresser uten løst for, synes jeg, men utover det er det en veldig bra og slitesterk dress. Har til vår to-åring, og det funker helt greit. Hun er ca. 93 cm. Har str. 98.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #18 Skrevet 16. januar 2010 To gutter og utallige dresser har lært meg at man må ha to dresser: En til vår/høst og en til vinter. Mellomløsninger blir bare tull: De må være ganske store for at du skal få plass til fleece/strikka klær til skikkelige kalde dager, og da passer de dårlig til de andre årstidene. Dessuten vokser små barn i rykk og napp, det er liten vits i å kjøpe noe som skal vare særlig lengre enn en sesong. Beklager at jeg skuffer deg, men sånn er altså min erfaring. Kjøp skikkelige dresser beregnet på den bestemte årstiden det er snakk om, i passende størrelse.
Krabbeklo Skrevet 16. januar 2010 #19 Skrevet 16. januar 2010 Hva med å kjøpe den som kom best ut i test til 550,- på obsèn? Da er den så pass rimelig at du kan kjøpe en tynnere dress når det blir varmere. De tynne dressene tenker iallefall jeg at ikke trenger å være vanntette, og da er det jo mange å velge mellom. Om våren/sommeren har de på seg regntøy dersom det er regn vil jeg tro. Det er kanskje litt avhengig av landsdel. Jeg er iallefall storfornøyd med min datters dress fra obs.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #20 Skrevet 16. januar 2010 Takk for innspel frå alle. Eg er eigentleg like klok nå som før eg spurte, men det er nok like mange synspunkt og erfaringar rundt dette, som foreldre. Akkurat nå trur eg at eg går i retning av å kjøpe ein vårdress og ein vinterdress, og at eg ventar med å kjøpe vinterdressen til neste vinter. Men då har eg eit anna spm. Tips til gode vårdressar, som er tynne og luftige nok å bruke på varme dagar både vår, sommar og haust? HI
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #21 Skrevet 16. januar 2010 Reima til både vår/høst og vinter. (Er absolutt ikke blant de der Reima-fantastene, men synes de er veldig gode.)
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #23 Skrevet 16. januar 2010 Reima vårdress kan du jo bruke på vinteren også, med nok klær under. Mange som gjør det.... Så den kan jo brukes som helårsdress den
Gjest Skrevet 16. januar 2010 #24 Skrevet 16. januar 2010 Sjekk ut jonathan dressen på liten og lekker.no. Jeg har denne vår/høst dressen og den er kjempegod. Lett å bevege seg i 10 000 i vannsøyle og kjempefin passform. Kan virkelig anbefales.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå