Gå til innhold

Overtakelse av hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

HVor lang tid er vanlig fra salg til overtakelse?

Vi skal bygge, så jeg håper vi kan få litt god tid før overtakelse når vi har solgt. Hvor lang tid kan jeg håpe på ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi solgte i september, og de overtar her 1.februar. Vi kjøpte i begynnelsen av oktober, og skal overta til torsdag...

Så det kommer veldig ann på hvem som vil kjøpe, og hvor god tid de har!

Skrevet

aner ikke hva som er vanlig, men vi overtok huset vårt 2mnd etter at vi kjøpte det-

Skrevet

Vi kjøpte i januar, og overtok i juni, som det stod i prospektet. De spurte om de kunne ha det lenger, men da syntes vi vi hadde ventet lenge nok.

Skrevet

Vi kjøpte i september -09 og overtar 25. januar -10. Vi solgte vår bolig i oktober og han som kjøpte overtar 3. februar.

Skrevet

Oki:) Takk for svar!

Da kan jeg håpe på 5 mnd da:)

Skrevet

Er ikke det en avtale selger og kjøper skal gjøre seg i mellom i et møte hos megler etterpå?

Jeg skjønte det hvertfall slik når vi var på husjakt. Men, det er godt mulig det har forandret seg på de årene.

Husker bare en gang det ble nevnt overtakelse under visning.

Det var tidlig i desember og megleren sa at selgeren ikke ville flytte før etter jul. Da valgte han heller å la vær å selge.

Jo, forresten, når vi la inn bud skrev vi også "ønsket overtakelse" på skjemaet. Men jeg tror ikke det var bindende, jeg tror det var mer for at selger skulle se hva vi håpet på/forventet.

Skrevet

Vi overtok etter ca 3 mnd, holder på å flytte inn i nytt hus nå, jippi! :)

Skrevet

Ja tror det er en avtale mellom selger og kjøper, men litt greit å vite hva som er "vanlig". Vi kommer til å selge til høystbydende, men kommer også til å legge litt opp til sen overtakelse. Dersom en kjøper er villig til å overta sent er det mulig vi selger til han selv om han gir litt mindre enn en annen. Men det er jo et regnestykke det også. Vi vil jo ha mest mulig for huset!

Skrevet

Etter som jeg forsto da vi kjøpte var at det vanligste er 3 mnd men både 1 mnd og 6 mnd går ann.

Skrevet

Når vi kjøpte den ene leiligheten så overtok vi etter 1 mnd. Den nye eieren overtok etter 1 mnd han også.

Her hadde vi allerede flyttet da vi hadde visning, det samme hadde eierne før oss.

Skrevet

Hvis det ikke står overtagelse i prospektet trodde jeg det var en bindende del av budet man gir?!

De fleste eiendomsmeglere anbefaler at man som selger er fleksibel på overtagelsesdato slik at man har flest mulig potensielle kjøpere.

Noen kan være villige til å by høyere for å overta raskt.

Skrevet

Det avgjøres i forbindelse med salget. Om dere skal selge, så er det jo bare å være tydelig på at overtakelse skjer da og da (som passer for dere)

Skrevet

Det er jo i stor grad selger som dikterer når ca overtagelsen skal være. Men velger man å ha noe særlig lenger enn 3 mnd så bør man jo informere om dette i budrunde/i prospektet.

slikt avtales/forhandles også etter salget. Vi har hatt både 2 uker og 2 mnd overtagelser.

Onkelen til min mann kjøpte ett hus hvor det var overtagelse 1 år senere! Det er uvanlig sent, men det sto i prospektet. De som solgte likte tydeligvis å være tidlig ute, hehe

Skrevet

Første huset vi kjøpte, kjøpte vi i desember og overtok i februar. Her vi bor nå kjøpte vi i juni og overtok i desember - det var lenge å vente. Vi solgte det første huset i oktober og de nye eierne overtok i begynnelsen av januar.

Ofte står det "overtakelse etter avtale" i prospektet og da viser jo selger at han er litt fleksibel og at det er litt opp til kjøper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...