Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #1 Skrevet 16. januar 2010 Har nylig begynt å tenke på navn til babyen min, og skulle søke litt på nettet etter forslag. Kommer inn på denne siden, og ble hektet med en gang! Etter å ha søkt på diverse, og lest mange innlegg har jeg kommet over flere jeg kjenner her inne. Forstod det med en gang jeg leste innlegg med navn, fødselsdatoer, bosted osv.. Tenkte over at det er ganske skummelt å utlevere seg slik på nettet, selv om en er anonym. Jeg klarte jo å avdekke flere, og de legger ut mye privat informasjon jeg ikke burde visst. Jeg kommer aldri til å kommentere det for dem, kun nevne at jeg også bruker dib så kanskje de gir seg med detaljene. Litt pinlig å vite noen av detaljene, og ikke minst problemene de har i sine forhold. Det ha ihvertfall gitt meg en vekker og jeg må kamuflere detaljer.. Tenkte at det kunne være greit å advare brukerne her inne om å huske å ikke legge ut for mye i innleggene. Det er mye enklere å bli kjent igjen en skulle tro. Og her er det i tillegg mange som slenger dritt om bestevenner og familie, de bør ihvertfall passe seg! Håper dette kan være en tankevekker for dere..
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #2 Skrevet 16. januar 2010 For oss som har vært på nettet en stund så var dette like oppsiktsvekkende som at is er kaldt og at man kan brenne seg på ild
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #3 Skrevet 16. januar 2010 Snakk for deg selv, 17:27! Alltid skal noen svare dritt på de gode innleggene. Synes det du påpeker er bra, HI, alle trenger en påminnelse iblant.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #4 Skrevet 16. januar 2010 Jeg syntes ikke innlegget var så utrolig bra jeg. Har har du et forum man skal bruke til akkurat slike ting som samlivsproblemer og andre pinlige problemer, også på toppen av alt har man lov til å være anonym! Kjipt at slike som deg, HI, kommer inn her og ødelegger den muligheten.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #5 Skrevet 16. januar 2010 Hvordan mener du at jeg ødelegger den muligheten???? Jeg sier jo at jeg tilfeldigvis har kommet over flere innlegg jeg vet at bekjente av meg har skrevet. Og det er deres egen feil når de legger så mye info ut her.. HI
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #6 Skrevet 16. januar 2010 Godt poeng, HI. Mannen min ber meg passe meg for å ikke legge ut for mye detaljer som kan spores igjen på meg så det trengs noen å gi beskjed iblant. Snakker for min egen del, men jeg kjenner meg igjen i det du beskriver. Har selv hatt følelsen av at venninnen min (som også er her inne) har forstått at et ganske spesielt innlegg var skrevet av meg. Jeg var så dum å skrive om mannen hennes som la an på meg på en fest. Detaljene i innlegget var for mange og tydelige dessverre. Håper den dag i dag hun ikke forstår at det var meg..
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #7 Skrevet 16. januar 2010 Jeg mener at du ødelegger den muligheten kun ved å skrive et slikt innlegg. Isteden for å se det gjennom fingrene. Kanskje du skremmer mange damer som vil skrive innlegg om problemene sine?? Trodde vi damer skulle holde litt sammen jeg, og støtte hverandre uansett om man kjenner hverandre eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #8 Skrevet 16. januar 2010 Veldig godt innlegg, HI. Det er viktig å huske på å anonymisere seg selv for å beskytte seg selv og andre (tenker da på informasjon en legger ut om barn og mann osv). En annen ide kan være å bytte nick ofte, slik at en ikke blir gjennkjent og noen kan lese det en har skrevet fra år tilbake.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #9 Skrevet 16. januar 2010 Joda, jeg kan si meg enig med deg der. At vi skal støtte hverandre og ikke skremme hverandre bort herfra. Jeg synes bare det er trist når jeg leser folk som skriver så mye stygt om kjæresten sin, mannen sin, familien sin, barnet sitt, vennene sine og mye mer MED detaljer som gjør at en du kanskje skriver om leser det! Som hun over her som skriver om mannen til venninnen som la an på henne..? Akkurat det jeg vil advare om ved å gjøre de ukritiske litt mer varsomme. Mener bare godt. HI
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #10 Skrevet 16. januar 2010 Ja, 17:43, det skal vi, men ikke legg ut all slags informasjon og detaljer om forholdet ditt og barnas problemer osv, for så å bli gjenkjent av andre/hvem som helst. Bruk hodet ditt og vær anonym hvis du må legge ut detaljer, husk at det blir liggende på nett i mange, mange år det du skriver.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #11 Skrevet 16. januar 2010 Ok. Da beklager jeg. Mistolket det du skreiv. Trodde du mente at folk måtte slutte å skrive inn problemene sine, fordi de kan bli gjenkjent. Men er forøvrig enig med deg nå ) Hilsen 17:43
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #12 Skrevet 16. januar 2010 Jeg kom faktisk over et innlegg som jeg tror handlet om meg selv som var fødeklar og hormonell til de grader. Har en venninne som nylig hadde født, og i innlegget stod fødselsdatoen til hennes sønn og min termindato. Hun sammenliknet oss i graviditeten og hun kunne ikke huske at hun var så "feit" som jeg var og at jeg oppførte meg sinnsykt. Det var lite hyggelig, men så tror jeg hun hadde dårlig samvittighet i ettertid for hun ble plutselig overhyggelig med meg rett etter. Det viser jo også at du ikke kan slette slike innlegg, og angrer deg. Jeg kommer ikke ti å ta det opp, fordi hun har oppført seg beklagende i ettertid og gitt meg masse ros her inne.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #13 Skrevet 16. januar 2010 Jeg tror de fleste her inne som bruker nick vet at de kan bli gjenkjent. De gangene jeg signerer med mitt nick, så legger jeg kun ut informasjon som jeg ikke har problemer med å dele med folk flest ellers heller. Legger jeg inn innlegg om mer personlige ting, så signerer jeg Anonym, og legger selvsagt ikke ut navn på barn, familie og venner i desse. Sånn som jeg ser det så gjelder det samme de aller fleste andre her inne, selv om noen er litt lettere å gjenkjenne. Hvordan kan du være så sikker på at de du har gjenkjent er de du tror de er?
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #14 Skrevet 16. januar 2010 Ja, slik er det med meg også nå, 18:03. Men den første tiden her inne la jeg nok ut mer informasjon enn hva som var fornuftig da. Men har skjerpet meg Jeg er heller ikke helt anonym, sikkert lett å kjenne igjen, men jeg er som sagt forsiktig med hva jeg skriver. Hun ene jeg kjente igjen skrev navnet på barnet sitt og om en diagnose hun hadde. Ut fra det kjente jeg henne igjen.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #15 Skrevet 16. januar 2010 Jeg er sikker på at det er dem jeg tror ut ifra babyens fødselsdato, termindato, deres og bekjente de skriver om sin alder og utseende, by og bydel de oppgir i innlegg, navn på babyen, navn på mannen, navn på familiemedlem-listen er lang. Jeg sier ikke at alle de ovennevnte er del av hvert innlegg, men de står aldri alene og derfor legger jeg sammen 2 og 2 og vet hvem de er. Har også opplevd å ha hatt en samtale med de om noe spesielt for så og lese om det her inne. Og da når private detaljer legges til vet man at det er dem. HI
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #16 Skrevet 16. januar 2010 Jeg har nesten sluttet å bruke nick pga dette.. når jeg begynte å vanke hit var jeg mer ukritisk, og jeg var den eneste av mine venninner som hadde barn (eller en venninne fikk barn før meg da, men hun hadde ikke data uansett). Etter hvert som flere i vennekretsen fikk barn, ble jeg litt paranoid og begynte å være anonym nesten hele tiden. Det er en aktiv person her inne som bruker nick som jeg kjenner igjen.. hun gikk på barne og ungdomsskolen jeg gikk på, men jeg har aldri kjent henne personlig. Bare vet hvem hun er og hvor hun bor.. Pga dib vet jeg VELDIG mye om henne, hadde nesten vært ubehagelig å truffet henne pga det. Vet hva barna og mannen heter og når de er født, hvordan forholdet og sexlivet hennes er, hennes forhold til sine søsken og foreldre, hva hun jobber med og er utdannet osv, hvem hun ikke kommer overens med osv..
Tante Blås Squaw Skrevet 16. januar 2010 #17 Skrevet 16. januar 2010 Nei, hva ER det du sier?! Er det noen som skjønner hvem jeg er når jeg legger ut info om meg selv?! ;o) Har intet behov for å gjemme meg, så det går nok bra!
SuperGlad Skrevet 16. januar 2010 #18 Skrevet 16. januar 2010 De få gangene jeg har spurt om råd angående noen problemstillinger i livet mitt har jeg skrevet anonymt og endret på vesentlige detaljer som ikke kludrer til spm mitt. Det å være anonym på disse sidene gav jeg opp allerede i 2006, men jeg begrenser allikavel hva andre skal vite om meg og mine.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #19 Skrevet 16. januar 2010 Jeg er helt enig med deg. Jeg er veldig forsiktig, men sikkert ikke forsiktig nok. Jeg vet at jeg har lagt ut nok info om meg selv med nick til at mange fint kunne kjenne meg igjen. Jeg har slutta med det nå. En kan bli igjenkjent av de mest bizarre opplysninger, en må konsentrere seg litt for å ikke avsløre seg selv. Det er mange som bruker DIB, det er litt kjipt at jeg ikke vet om noen som er på henting eller levering i barnehagen har outet meg, og vet både om økonomien vår og forholdet vårt, problemer med barneoppdragelse og alt mulig annet. Jeg har kjent igjen et par stykker jeg også, verden er ikke så stor.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #20 Skrevet 16. januar 2010 Hvis man er så blond at man legger ut navnene på barna sine, når de er født o.l, kan man virkelig ikke forvente at man har et privatliv lengre, når man på toppen av dette legger ut om høyst private ting under fullt nick. Vær forsiktig. Norge er et lite land.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #21 Skrevet 16. januar 2010 Å nei! Jeg blir helt stresset her! Har jo skrevet både det ene og andre om meg selv, sambo, venner og familie...Har jo frustrasjon som må ut, og da har jeg en tendens å se svart og skrive det jeg tenker der og da. Så ekkelt å tenke på at de kanskje har lest det. Sambo er aldri her inne, men lillesøsteren som er gravid er kanskje...? Tror jeg må ta en runde og se om jeg merker at de reagerer hvis jeg nevner dib. Hvis de har lest hva jeg har skrevet sliter jeg. Hater konfrontasjoner!!Derfor lar jeg alt komme ut her, på en litt dum måte ser jeg nå..
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #22 Skrevet 16. januar 2010 Ja, tenk på hva dere legger ut. Spes med tanke på psykiske lidelser, forhold og andre problemer. Det kan bli gjenkjent og er ikke noe særlig å kjenne igjen sånn. Men er enig i at en må støtte hverandre, ikke slenge dritt.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #23 Skrevet 16. januar 2010 Sier vel seg selv at man ikke skal legge ut navn på familiemedlemmer, bosted og alt annet som nevnes i de andre innleggene. Utrolig hvor naive folk er hvis de tror de anonymiserer seg ved å bare ikke ha nick..Er dere klare over at arbeidsgivere søker opp navnene på kandidater til en stillign på google? Håper dere som har skrevet stygt om andre får dere en smell så dere lærer. For dere med personlige problemer, psykiske lidelser, trøblete forhold, håper jeg dere har unngått at bekjentehar lest deres innlegg. Bytt nick ofte er også et råd.
Tante Blås Squaw Skrevet 16. januar 2010 #24 Skrevet 16. januar 2010 Jeg skriver om mine erfaringer med angst, depresjon og kreft både her og på et annet forum. Jeg har ikke noe behov for å skjule hvem jeg er, har ingenting å skamme meg over.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #25 Skrevet 16. januar 2010 Det er jo klart du skal kunne skrive om dette 22:55. Det er ikke DET innlegget handler om. Dersom du VIL være anonym, så må man droppe tilleggsinformasjon som detaljer som umiddelbart bekrefter at du er du. Flott at du er blant dem som bruker nick og ikke slenger dritt du må skjule deg for. Det er vel det mange gjør og glemmer seg når de skriver identitetsmarkører om seg selv og andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå