tante grusom master of law Skrevet 16. januar 2010 #1 Skrevet 16. januar 2010 Jeg har servert ungen all slags mat siden han var 1 år. Alt fra sushi til indisk til kjøttkaker. Han har alltid spist godt, og smakt på alt. Jeg har aldri tvunget han til å spise noe, men han har måttet smake, og så har han ikke trengt å spise opp hvis han ikke har likt det som blir servert. Det har så og si aldri skjedd at han ikke har spist maten. Men den siste tiden så nekter han plent å spise noe som helst. Nekter å smake, nekter å spise. Sier konsekvent at han ikke liker maten, selv om det er ting han har elsket før. Han spiser forøvrig godt i bhg, men nekter som sagt hjemme. Det eneste han spiser er tørt knekkebrød til frokost. Jeg forstår ikke hvordan man kan gå en hel helg uten å spise noe annet enn litt knekkebrød. Hva gjør jeg galt? Er dette en vanlig trassperiode? Gutten ble tre år i desember.
Synn(d)e Skrevet 16. januar 2010 #2 Skrevet 16. januar 2010 De fleste ettåringer spiser alt. De fleste treåringer syns det er moro å bestemme selv. Ikke server han noe annet en mat til faste måltider. Han spiser når han blir sulten nok, det er min erfaring. Så lenge han får i seg væske og du kan utelukke sykdom er det no problem.
Synn(d)e Skrevet 16. januar 2010 #3 Skrevet 16. januar 2010 Og for all del, ingen oppmerksomhet rundt spisenekten.
tante grusom master of law Skrevet 16. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 16. januar 2010 Takker for svar! Jer gir ham ikke noe mat utenom de faste måltidene. Spiser han ikke til lunsj så får han vente til neste måltid. Problemet er jo at han ikke spiser middag heller, selv om han da burde være sulten som en sokk. Frustrerende!!
Gjest sug lut Skrevet 16. januar 2010 #5 Skrevet 16. januar 2010 Trass er gøy. Knekkebrød er dritkjedelig, men det er ikke mulig å tvangsfore heller. Smoothie? Dekke på med fin fruktsalat til alle og fine dessertboller til alle unntatt ham, og så bare uten videre gi ham knekkebrødet sitt? Nå er jeg sjøl uforbederlig matvrak så mulig det er mer straff for meg enn for ham å måtte tygge sponplate mens andre spiser fruktsalat, men ikke tilby ham noe som helst, bare gi ham knekkebrødet sitt og lag det mest mulig innbydende for alle andre som spiser sammen med ham.
Synn(d)e Skrevet 16. januar 2010 #6 Skrevet 16. januar 2010 Jeg vet, det er kjempefrustrerende! Pass på at han ikke drikker for mye mellom heller, jeg hadde kjørt bare vann.
-trollemor- Skrevet 16. januar 2010 #7 Skrevet 16. januar 2010 det der er utrolig fortvilende for en mor... skjønner deg utrolig godt! Jenten min er 16 mnd, og har det litt som deg. Har alltid spist godt, iallefall middag. I bhg spiser hun bra, og spiser som oftest siste rest av skivene når jeg henter henne sånn kl 15.30 ++ og så er det middag kl 17, det går litt opp og ned (og kanskje ikke så mye pga hun småspiser kort tid før vi går hjem, men hun virker så sulten, vil ikke nekte henne dskiven) Men i helgene er det bare tull.... bare småspising til frokost/lunch middag går greit. Spiser som oftest bare pålegg.... Vil ikke ha skive/rundstk og kaster det som oftest på gulvet... Men jeg vil tro din er i en trassperiode, har et vennenpar som har en på snart 5, og har blitt fortalt opp gjennom oppveksten hennes om matvaner. Og det høres likt ut slik du har det. Hun er også av den som ikke er kresen og spiser alt, og enkelte ganger vil hun ikke spise det... Men jeg skjønner ikke mitt barn...
tante grusom master of law Skrevet 16. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 16. januar 2010 Takk for gode tips dere! Skal prøve ditt forslag, Luten. Lage en fantastisk kreasjon på min og gubbens tallerken, og så legge et tørt knekkebrød på guttens. Får se om han behager å spise da. Det å leve på luft og kjærlighet har tydligvis fått en ny mening...
Gjest sug lut Skrevet 16. januar 2010 #9 Skrevet 16. januar 2010 En annen ting du kan gjøre etter samme prinsipp: dekk pent, og server dere de rettene du vet at han likte best før, han får knekkebrødet som om det er helt naturlig. Spør han om å få smake får han en liten bit, han må spørre selv for å få mer, men ikke tilby ham egen porsjon på egen tallerken før han spør. Ikke gjør noe nummer av det da heller.
tante grusom master of law Skrevet 16. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 16. januar 2010 Han tillot seg å spise litt spagetthi uten noe som helst til. Fantastisk! La opp massa god mat til oss og kun knekkebrød til ham, det tok en stund så ville han ha litt spagetthi, han spurte ikke om å få noe mer, så da fikk han bare det han spurte om. Jaja, spagetthi er vel bedre enn ingenting. Glad at han spiser frukt i barnehagen ihvertfall. Satser på at det holder skjørbuken borte en liten stund til...
tante grusom master of law Skrevet 16. januar 2010 Forfatter #12 Skrevet 16. januar 2010 Jepp, skal fortsette i samme spor, og håper at han ikke gjennomskuer meg, hehe Får heller tenke ernæring igjen etterhvert, hovedsaken nå er vel at han får i seg litt kalorier. Takk for gode tips og råd:)
Gjest sug lut Skrevet 16. januar 2010 #13 Skrevet 16. januar 2010 Du kan jo tenke på hva dere selv spiser - altså kutte alle deler av det dere spiser som han ikke får noe utbytte av dersom han skulle finne på å ville ha. Dropp pastaen, dropp poteter, ris - vil han ha noe så er det greit om han vil ha en kjøttbit, en gulrotbit, en sushibit, en skje curry, etc.
tante grusom master of law Skrevet 16. januar 2010 Forfatter #14 Skrevet 16. januar 2010 Ja jo, det kan jeg forsåvidt prøve på for en periode. Problemet er at jeg trenger litt kjappe karbohydrater for å holde vekten oppe, ellers risikerer jeg å bli for tynn. Men det kan jeg jo løse på andre måter.
Gjest sug lut Skrevet 16. januar 2010 #15 Skrevet 16. januar 2010 I så fall passer du på at ungen ikke får kloa i noe før risen er blanda i curryen, potene most i saus, pastaen dekka av saus.
tante grusom master of law Skrevet 16. januar 2010 Forfatter #16 Skrevet 16. januar 2010 Du får alt til å høres så enkelt ut:) Skulle tro at jeg hadde iq på nivå med en fiskemåke. Har nok sett meg blind på hele situasjonen.
Gjest sug lut Skrevet 16. januar 2010 #17 Skrevet 16. januar 2010 Pussig nok er det enklere å gi råd til andre... Pluss at det er enkelt å føle seg litt velllykka når man i alle fall har gode råd for andre, hehe, selv om man akkurat har hatt skrikekonkurranse med femtenåringen om hvor høyt man kan spille musikk.
tante grusom master of law Skrevet 16. januar 2010 Forfatter #18 Skrevet 16. januar 2010 Haha, ja ikke sant! Uff, ikke snakk om tenåringer, jeg synes de er vanskelige nok når de er tre år. Tør ikke tenke på tenårene engang.
IAdor Skrevet 16. januar 2010 #19 Skrevet 16. januar 2010 Aldri tving i han mat, det er det verste du gjør. Tantungen min var også slik i den alderen. I dag er hun 6 år og spiser all mat. La han bestemme, bare sørg for at han får i seg nok væske.
tante grusom master of law Skrevet 16. januar 2010 Forfatter #20 Skrevet 16. januar 2010 Jeg har aldri tvunget i ham mat. Bare sagt at han må smake, men han har aldri trengt å spise ting han ikke liker.
prekæs Skrevet 17. januar 2010 #21 Skrevet 17. januar 2010 Den knekkebrødmetoden skal jeg prøve på minsten her og. Nå har han begynt å nekte mat han likte i forrige uke og i går argumentere han med "jeg kan ikke spise slik mat, jeg er allergisk, skjønner du" Han fikk forøvrig trommesett av storesøster til jul og fryder meg noe over at trommene er plassert utenfor 17 åringens dør og den som klager mest er 17 åringen selv. Min lille gullgutt må jo få lov å trene sine trommesoloer helt uavhengig av om hun vil sove hele dagen, mener nå jæ...
Libido- Skrevet 17. januar 2010 #22 Skrevet 17. januar 2010 Sånn har vi også vært. Servert alt, han har spist alt. Det siste året (er 3,5) har han begynt med "liker ikke" helt greit. Tvinger ikke i han mat. Men er sikker på at vi har lagt et godt grunnlag for at han spiser det meste som voksen og vokser av seg "liker ikke" Vi har aldri nevnt denne setningen, så det er nok plukket opp i bhg av andre barn. Kan være der gutten din har det fra også? Dessuten blir unger matlei, slik som voksne. Vi er nettopp ferdig med en periode på mange mnd der guttungen nesten ikke har spist middag. Skal kun ha brødskive og grøt. Så lenge man ikke lager en stor sak ut av det, går det over av seg selv =)
tante grusom master of law Skrevet 17. januar 2010 Forfatter #23 Skrevet 17. januar 2010 Ja, jeg tenker også at vi har lagt et godt grunnlag for at gutten skal like det meste. Har servert veldig variert kost fra alle mulige land. Og han har også likt alt, frem til nå. Tror du har rett i at han har lært seg "liker ikke" i barnehagen, for vi har aldri nevnt det her hjemme. Tror ikke han visste at man ikke kan like mat, før han begynte på storebarnsavdelingen. Det var godt å lufte dette her, føler at jeg har litt mer is i magen nå angående matnekten.
Libido- Skrevet 17. januar 2010 #24 Skrevet 17. januar 2010 Når du er inne på is. Dette trikset er mitt super ess =) Lag smoothie og frys det ned i isformer (du får de på nille, ica maxi osv) Jeg pleier å blande poser med bær, yoghurt og drue eller eplejuice. Ellers tar jeg det jeg har. For å få det litt søtt kan man bruke banan, honning og yoghurt. Jeg blandet til og med brokkoli i en periode, satte ikke noe smak =) Guttungen er rå happy for å få is hver dag, jeg er glad fordi jeg får lurt i han så mye sunt =)
tante grusom master of law Skrevet 17. januar 2010 Forfatter #25 Skrevet 17. januar 2010 Ahhh, takk for tips! Gutten min har jo digget alle slags grønnsaker frem til nå, særlig brokkoli faktisk. Nå faller jo det, som allt annet i liker-ikke-kategorien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå