Gå til innhold

Barn med infeksjonsutløst astma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har barn med infeksjonsutløst astma? Hvordan arter det seg? Blir de astmasyke hver gang de får en forkjølelse eller er det forskjell på forkjølelsene slik at noen forkjølelser forblir forkjølelser uten at man trenger å gi astmamedisin? Trapper dere opp/starter med medisinene med en gang barnet blir snørrete eller venter dere på hosten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Mellomste min var født med trange bronkier og fikk astmasymptomer hver gang han ble forkjølet de to-tre første årene.Hver gang han begynte å få sympt på forkjølelse begynte vi med medisiner(Astma)Heldigvis vokste han det av seg,og er helt fin idag:-))

Skrevet

min lille venn har vært forkjølet siden fødselen..9mnd siden.. vi er under utredning nå..så jeg håper noen flere kan svare på hi...

Skrevet

Vi gir småen ventolin mikstur når han blir syk - han hoster nesten før han blir snørrete, så da tar vi ingen sjanser. Gir ventolin inhalator når det er akutt på natten, men det skjer heldigvis ikke så ofte. I de verste periodene får han ventolin mikstur 3 ganger daglig.

Skrevet

Har akkurat ¨fått vite at minste mann har mest sannsynlig det.

Her startet det med noe vi trodde var falsk krupp. Men ble ikke bedre med innhalasjon hos legen. Endte med 3 dagers sykehusopphold der de prøvde og få pusten normal igjen. Fikk ventolin som vi brukte ca 2 uker, og nå skal vi bruker vi flutide morgen og kveld som forebyggende. dette skal vi bruke ut vinteren. Skal ikke være i tvil på og bruke ventolin hvis vi merker noe igjen.

Men i flg legen så er det ikke sikkert vi kommer til og oppleve dette, kan bare være engangstilfelle. Tulla har vært forskjøla og er det nå, men har ikke merket noe. Men om det er fordi vi bruker flutide vet jeg ikke.

jenta er halvannet år.

Skrevet

Takk for at dere svarte :)

Har en liten som utredes for dette (dvs legene tror han har dette, men han "trenger" flere episoder før han får diagnosen), men i julen så var barnet forkjølet uten at vi trengte tur til lege. Vi har avsluttet medisineringen for en stund siden og må til lege før vi starter igjen. Barnet begynner snart i barnehagen så lurer på hva vi har i vente da...

Skrevet

Begge mine har infeksjonsutløst astma. Nå¨går de på vedlikeholdsdose hele vinteren med Flutide, gir de ekstra når vi merker at de begynner å bli forkjøla. Ventoline bruker vi når de hoster som verst.

Vi får som regel et forvarsel med falsk krupp natten før de blir dårlig, så da er det bare å starte på medisiner med en gang.

Slutter vi med Flutide blir de syke men en gang, så de må gå på vedlikeholdsdose slik at de skal slippe å få så mye medisiner når de først blir syke.

De tåler kulda greit og de tåler høy aktivitet bra,

Skrevet

De blir alltid hostete og tette når de blir forkjøla.

Har prøvd litt frem og tilbake sent på høsten, da så vi at de ble fort syke uten medisin og hvis vi var for trege med å begynne medisineringen så gikk de og hostet lenge før medisinene hjalp.

Eldste var ikke så ille før han begynte i bhg, men etter at han begynte der så ble han ille.

Minsta hadde rs-virus da hun var 6 mnd. og mest sannsynlig er det derfor hun sliter med astma.

Skrevet

Hvilke symptomer har barn som har infeksjonsutløst astma?

min 3 åring har hatt en forferdelig stygg tørr gjøende hoste siden han kom til,men ingen finner ut hva dette er.vi har prøvd all slags medisin men synes ikke noe hjelper (har ikke prøvd inhalator da...) de sier det ikke er astma og ikke allergier, så da vet ikke jeg...

min sønn får denne hosten kun når han er forkjøla,og det er heldigvis ikke ofte.

men igjen,hvilke symptomer har denne astmaen?

Skrevet

Hør etter på pusten hans. Barn med astma sliter med å puste ut. De klarer fint å puste inn, men må liksom ta i når de skal puste ut.

Skrevet

Jenta mi på snart tre år fikk diagnosen barneastma like før jul.

Hun står på flutide som vedlikeholdsdose fast og får ventoline i tillegg ved behov.

Jeg trapper opp dosen med en gang jeg merker symptomer på henne. Ekstra grinete og tegn til at hun "brygger" på noe. Jeg er raskt ute med å øke dosen med andre ord, for å forebygge anfall. Jeg venter ikke for å se om hun får plager, av hensyn til henne. Hun blir veldig redd når hun får anfall. (Og det blir mammaen hennes også, selv om jeg ikke kan vise det)

Dessuten vil jeg sende henne i bhg hvis hun er snørrete, men ellers frisk, uten å være redd for at hun skal få anfall.

Har du fått opptrappingsplan fra legen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...