Gå til innhold

Er det gynokologene som tar seg av endetarmen også? :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det snart 2,5 år siden jeg fødte, men det er noe som ikke er i orden med endetarmen. Om jeg vil ha det sjekka, hvem henvender jeg meg til da - hvem skal fastlegen min henvise meg til? (For han får IKKE sjekke)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han henviser deg til en spesialist i mage tarm. Gastrologisk poliklinikk..og en gastrolog.

Gynokologen har ingen ting med tarmsystemet å gjøre..

Skrevet

Du skal vurderes av en gastrokirurg, enkelt og greit. Be fastlegen din sende en henvisning til kirurgisk poliklinikk ved sykehuset.

Skrevet

hvis det er mistanke om rectocele eller cystocele så skal du faktisk innom gyn før du evt henvises videre til gastrokirurg.

Jeg er selv henvist til gyn og venter på timen min, på henv. fra legen min står det : evt videre til gastrokir"

send meg gjerne en PM, eller titt inne på mammas kropp forumet her inne :)

Skrevet

Det er faktisk helt riktig det du sier, MOrtilSeb06. :-)

Jeg tolket hovedinnlegger dithen at det utelukkende var snakk om endetarmstrøbbel, siden hun ikke nevnte vaginale problemer.

Gjest thricane
Skrevet

fikk du skade på endetarmen under fødselen, eks du fikk rift grad 3 eller 4, så kan en gynekolog også sjekke dette.

jeg fikk grad 3 c, og hadde oppfølging av samme gynekolog som sydde under fødselen, så vidt jeg har funnet ut om han er at han jobber på kvinneklinikkens poliklinikk, kirurgisk. nå vet jeg ikke hvilket sykehus du hører hjemme til, men hvis du kan dra til skien/porsgrunn, så kan jeg anbefale han jeg var hos.

Skrevet

Har egentlig ikke hatt noen vaginale problemer, bortsett fra at jeg av og til kjenner avføringen som perler på en snor der inne fra. Problemet er at endetarmen ikke alltid vil åpne seg, og jeg må "lirke med fingeren" for å få det ut. Syns ikke det er noe særlig, og har ikke snakket med noen om det. Særlig når avføringen er hard vil den ikke ut. Avhengig av konsistensen, føler jeg av og til at den ikke vil lukke seg igjen.

Jeg lekker ikke da, og det er faktisk hard avføring som er vanskeligst å holde på om den "plutselig vil komme". Andre ganger føles det som jeg har ei appelsin inni endetarmen, men når jeg kjenner med fingeren er det ingenting der, men som om det er framfall av endetarmen el. Vet ikke så mye om problemer man kan ha der.

Har hatt to ganske tøffe fødsler for underlivet og revna bakover begge ganger. Måtte sys på operasjonsstua. Hadde ingen probemer med endetarmen etter første fødsel da..

Har hatt hemoroider før, men tror ikke jeg har det nå. Eneste er at jeg blør litt når hard avføring "lirkes ut"....

Skrevet

høres veldig ut som rectocele eller cystocele, er ingen ekspert altså - men få deg time hos gyn! rectocele er når veggen mellom skjeden og endetarmen er svekket (for tøyelig) og cystocele er når det samme har skjedd på "andre siden" av tarmen - altså bakover.

Jeg har siden fødsel for 4 år siden måttet trykke på mellomkjøttet for å få gått på do. Ikke moro. Men dessverre mye mer vanlig enn man skulle tro, det snakkes bare ikke om. De færreste synes jo det er ålreit å snakke om problemer rundt bæsjing. naturlig nok.

Det er uansett ikke farlig på noen måte - men man kan lekke, og det blir verre jo flere barn man føder. Eneste måten å rette opp er operasjon (etter født alle barn) og unngå tunge løft, sit-ups o.l....

Skrevet

Du bør sjekkes av en gastrokirurg. Send meg en pm etterhvert om det blir snakk om operasjon.

To slike rifter er ikke bra og slik kan du ikke ha det.

Skrevet

Jeg har aldri før hørt om recocele eller cystocele. Har bare lurt på om dette er et problem jeg må leve med resten av livet som en følge av det å få barn, eller om det er noe jeg burde gjøre noe med. Har også tenkt på om det kunne være noe farlig som svults i endetarmen el.

Hvordan er slike operasjoner?

Er det slik at de fleste bare må leve med det, eller burde man opereres.

Plagen er ikke alltid like stor, men jeg har et litt anstrengt forhold til endearmen og liker ikke denne gravingen med fingrene - USJ!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...