Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #1 Skrevet 16. januar 2010 hei. jeg oppdaget plutselig at jeg var gravid... det vil si at jeg oppdaget plutselig at jeg KAN være så langt som i 11 svangerskapsuke... dette er mit første barn =) å det kommer som en velsignelse!! men jeg sitter å søker på nettet og finner ut at gravide ikke skal spise spekemat. det er også diverse medikamenter vi skal unngå. jeg kjenner meg kvalm ved tanken på hva jeg har fått i meg, før jeg fant ut at jeg er gravid. det har jo hvert jul så speke mat har jeg nok spist relativt mye av. samtidig har jeg også gått på noen slankepiller som heter Sibutramin. jeg visste jo ikke at jeg var gravid på den tiden. jeg har også tidvis hatt så store smerter i magen (noe som jeg trodde var menssmerter) og tatt parlagin forte, som legen har skevet ut til meg for menssmerter... kjenner samvittigheten gnager og jeg er bokstavligtalt livredd for livet i min mage... hvor skadelig er spekemat og medikamenter på barna? er så redd for at jeg har skadet min lille engel... mvh. nervøs!!
Gjest ->>- Skrevet 16. januar 2010 #2 Skrevet 16. januar 2010 Gratulerer med graviditeten! Spekemat er frarådet fordi det er en bitteliten risiko for at man skal få overført smitte gjennom den og få infeksjoner som kan være fosterskadelige. Dette kan du sjekke hos legen om du har hatt, og sjansen er helt minimal. Sibutramin er frarådet under graviditet, da det finnes noen studier som viser en lett forhøyet risiko for fosterskade hos gravide som går på det. Konklusjonen fra det svenske fødselsregisteret, hvor de har sett på sibutramin var at det er "lite trolig at sibutamin har fosterskadelig effekt, men at den høye misdannelsesfrekvensen og de to tilfellene av hjertemisdannelser taler for forsiktighet." Paralgin forte er greit nok under graviditet. Skal helst foreskrives av lege, men ingen krise. I det hele tatt; ikke bekymre deg. Slutt med sibutraminen, følg kostrådene som gis på matportalen.no/emner/gravide og kos deg med svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2010 #3 Skrevet 16. januar 2010 åh tusen takk for svar =) du letter mitt hjerte=) jeg sluttet med sibutramin med en gang jeg afnt ut at jeg var gravid=) men jeg syntes jeg (etter mine beregninger) da hadde kommet så langt på veg at panikken fikk god grobunn!! tusen takk for raskt og godt svar!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå