Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er to dilemaer om sikrigng av barn i bil

1. Et par med det barn på for eksempel 2 år bor i byen og har ikke bil. En dag blir familien invitert til en onkel og tante i en konfirmasjon. Onkelen og tanten bor på en gård ca en times kjøring fra nærmeste jernbarnestasjon. Paret og barnet tar toget og blir møtt av onkelen på stasjonen som avtalt. Det viser seg imidlertid at onkelen som ikke har hatt små barn på mange år ikke har barnesete i bilen, det hadde ingen tenkt på. Siden ingen har penger til en langt taxi tur/retur blir barnet plassert på en av foreldrenes fang og deler sikkerhetsbelte med forelderen.

2. Et par med barn på for eksempel 2 år reiser til syden på ferie. Hotellet de skal bo på ligger ca en times kjøring fra flyplassen og det finnes ikke kollektive muligheter. Når de bestiller en taxi, viser det seg at det ikke finnes en taxi med sikkerhetsbelter og langt mindre godkjente barneseter. Paret forstår at de ikke har et valg og tar en "usikret" taxi til hotellet.

Hvilke(t) av tilfellene er det greit av foreldrene å sette barnet i bilen og hvilket(t) er det ikke? Jeg har inntrykk av at mange foreldre synes det er greit at barn sitter usikra i bil i utlandet bare fordi det ikke er påkrevd at barn skal sikres i bil. Det er da (minst) like farlig å kjøre bil i utlandet som i Norge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke greit i noen av tilfellene. Småbarnsforeldre må planlegge slik at slike ting ikke skjer. Klarer de ikke det får de la være.

Skrevet

syntes det svaret var litt arrogant, det går jo ann å gi noen tips til planleggingen ikke bare slenge ut et slikt svar.

Jeg ser følgende alternativer

1) Babyshop og sikkert også noen andre leier ut barneseter for kortidsleie

2) Lån av noen, med barn på den alderen kjenner man helt sikkert noen med barnesete, kanskje til og med noen som har to slik at man kan låne det med en uke til syden

3) kjøp et brukt sete på finn og selg det samme sted etterpå.

Ja dette krever selvsagt planlegging, men i forhold til de alternativene du nevner (som jeg egnetlig ikke ser på som alternativer) så er det jo verdt det.

Kan det ikke løses så takk nei til konfirmasjonen med den begrunnelse og heller leve med at onkel/tante blir fornermet. (hva om de har en nabo eller lignende med barnesete....her er det mange løsninger).

Sydenferien, der er det nok mange som "synder" uten å ville innrømme det, men min erfaring med kjørestil og trafikk i endel sydlige land hadde jeg absolutt ikke reist uten barnesete. Beklager! (også her er det mulig at f.eks bilutleiselskaper kan løse problemet, kanskje reiseforsikringsselskapet eller reiseselskapet har noen løsninger)

Skrevet

Det finnes jo tusen eksempler på at man må planlegge ekstra for at små barn skal være helt trygge når man er ute å reiser.

Spørsmålet var om det er greit å lempe på sikkerheten til barna fordi man har satt seg selv i en knipe. Og det er helt enkelt ikke greit.

Selvfølgelig vil alle som har barn på ett eller annet tidspunkt havne i en situasjon hvor de blir nødt til å gjøre noe "ugreit". Poenget mitt var at om du stadig havner i slike situasjoner, så bør du la være å reise.

Skrevet

Har man barn planlegger man slikt.

Om noen virkelig lemper slik på sikkerheten må de i allefall ikke sette ungen under beltet sammen med forelderen. Da dlir ungen delt i to under en kolisjon.

Vi leier alltid bil med barneseter når vi er i utlandet og i innlandet drar vi kun på turer der vi kan sikre ungene. Som regel i egen bil, men av og til har måttet låne sete av familien når vi har besøkt de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...