Gå til innhold

Hvordan vet dere hvor stort barnet er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje jeg som er dum nå, men er det noe som står noe sted? Eller har alle fått vekstestiminering (eller hva det nå heter)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har hatt hyppige UL nå på slutten av svangerskapet hvor de har estimert babyen. målene spriker endel så vet liksom ikke helt hva jeg skal tro.

Skrevet

En kan ikke vite nøyaktig hvor stort barnet er, men de måler barnet på ultralyd v/ beregning av tverrsnitt. Altså da vil de kunne si ca vekt på barnet, og hvor h*n er ifht til gjennomsnittet. Min er visst +10%..men de vet ikke om det er i høyden eller i bredden for å si det slik.

Skrevet

Jeg har fått vekstestimering på sykehuset pga div. "komplikasjoner", men det er jo bare en sånn ca måling. De kan jo ikke være sikker på vekt før babyen er født :)

Fikk en veldig fin bok av JM på første kontroll som står gjennomsnitsvekt og lengde uke for uke :)

De fleste får vekstestimering om SF målene har store avik fra "normalen".

Skrevet

Hos meg har JM anslått vekt kun ut fra å kjenne på magen. Det har variert en del, opp til 500g på en uke! Så dette tar jeg med en klype salt. Hun tippet en fødselsvekt på ca 3400. UL gav annslag på 3000- 3200g. Så en stor baby blir det iallefall ikke

Skrevet

Jeg har en jentebaby, estimert til å være 2.400 gram (35 uker på vei). Legen tippet fødselsvekt på 3200-3400 g. Babyen er 10% mindre enn vanlig. Men det er jo bare tipping, det eneste legen kunne si sikkert var at babyen neppe blir 4 kilo.. Var til sykehuset pga kjent lite liv, de måtte sjekke at alt var OK.

Skrevet

jeg var på vektestimering i går grunnet høye sf mål og mulig svangerskapsdiabetes.. jeg er 37+2 og bebisen veier visst nå 3850g :o

han sa at hvis bebien var urolig når målene foretas så kan det bli litt feilmålinger og at +/- 500g kan skje. men han sa han fikk gode mål og han var rolig under målingene så han er litt stor..

Skrevet

Kan denne kurven på helsekortet si noe som helt om størrelsen på barnet da?

Skrevet

Er det store avvik vil de jo sjekke veksten til barnet - men det er ikke dermed sagt at en kan vite størrelsen bare ved å se på SF målet. Dette målet kan jo variere etter hvor stor mage en har generelt, hvor mye fostervann en har etc..

Skrevet

Jeg var på ul i uke 33+2. Dette hadde jeg spurt om selv fordi jeg ville vite leie osv. Spurte da samtidig om en vektestimering siden jeg allerede var der. Den vesle jenta veide da 2200gram, og ca beregnet vekt på 3800gram ved termin!!

Skrevet

Stort sf-mål er ikke ensbetydende med stor baby. Hvordan babyen ligger i magen og mengden forstervann har også noe å si.

De som får vektestimering har som regel vært på ekstra ul for et eller annet spesielt, eller får ekstra oppfølging i svangerskapet pga noe.

Dersom jordmor eller lege tipper størrelse på barnet må man nesten ta det med en klype salt, tror det er sjelden at det stemmer.

Om legen mistenker veldig stort eller veldig lite barn, så tro jeg han/hun hadde sagt noe og sendt deg til ul.

Skrevet

Har selv vært på vekstestimering på sykehuset/ ultralyd og der sa de at å måle nøyaktig var VELDIG vanskelig, de hadde en feilmargin på ca 10%. Dvs at på en liten baby er feilen i gram ikke så stor i forhold til en stor baby i gram.

Eks: Baby de tror er 4,000kg så kan feilmarginen være på 400-500gr

Skrevet

Jeg er akkurat ferdig med uke 35 og jeg hadde UL på mandagen no i denne uken hvor jeg var 34 uker og 4 dager på vei. Legen sa at gutten i magen var rundt 2500 gram, noe som var midt på gjennomsnitte! Jeg ligger selv høyt oppe på den kurvemålingen hos jordmor, men likevel sa legen at gutten så ut til å ha en normal vekt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...