Gå til innhold

Begge eller ingen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det å ha to tette barn fører med seg både gleder og utfordringer, akkurat som andre barn.

Jeg har to jenter med 15 mnd i mellom. De går på samme avdeling i bhg, og hatt felles venner hele veien. De har også flere kusiner i samme aldersgruppe.

En ting som jeg synes er litt vanskelig, og vondt for barna mine, er at de sjelden inviteres med hjem til venner eller familie. Feks å være med noen hjem fra bhg eller være på overnatting hos familie. Dette er jo kjempestas for de fleste.

Men dette skjer sjelden, og jeg tror det er fordi alle føler de må "ta" begge eller ingen. Mange har ikke plass til å ta med to ekstra i bilen, eller de syns det blir for mye styr. Ikke vet jeg. Heldigvis har de ei venninne i bhg som de har vært med flere ganger.

Jeg skjønner det kan være vanskelig for andre å "velge" den ene framfor den andre, og det er helt klart vanskelig for ungene når det skjer. Har hatt en episode med en bursdag, og det var vanskelig, men vi løste det. Jentene er ikke helt avhengige av hverandre, og vi prøver å gjøre forskjellige ting med dem, hver for seg, men det sier seg selv at de er mye sammen.

Noen med lignende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ååå...den problemstillingen har jeg aldri tenkt over..men det stemmer sikkert for når de er så like i alder så blir de sikkert ofte sett på som tvillinger. Kanskje det er enklere hvis man har en av hvert kjønn?!

Nå har ikke jeg noen erfaringer å komme med da nr to enda er i magen men det er greit å være klar over utfordringer i fremtiden :)

Skrevet

Ja, det er nok enklere når det er en av hvert kjønn. Da har de jo kanskje litt mer forskjellige venner. Men vi ser det positive i at ungene alltid har noen å leike med. De får en kjempekompetanse i rolleleik, siden de leiker nesten hele tida. Og vi trenger jo heller ikke oppsøke andre for at de skal ha lekekamerater.

Skrevet

Ja jeg er overbesvist om at det positive overstiger det negative :)

Og det å alltid ha en støttespiller i ryggen må jo være trygt å godt.

Og de første årene i barnehagen så får de jo mer en nok stimulans der, så da gjør det jo ikke så mye at de ikke er sosialt aktive på ettermiddagen i tillegg.

Og etterhvert når de blir eldre så blir det sikkert mer naturlig å ha ulike venner.

:)

Skrevet

Det er sant. Men det merkes mer nå som de har blitt større. Dessuten krangler de MYE... Men de er heldigvis også gode venner, og storesøster har et veldig beskyttelsesinstinkt overfor lillesøster... :-)

Skrevet

Ser virkelig problemstillingen. Men vet ikke hvordan det blir her enda, selv om det også her er 15 mnd mellom så er minste bare 5 mnd nå :)

Men jeg har iallfall snakket med styrer i barnehagen, og kommet frem til at minstemann starter på den andre småbarnsavdelingen når hans tid kommer. Håper at det vil gjøre at de også får litt "separate" liv...

Men selvsagt vil de ha det meste felles, vi har også to av samme kjønn (gutter). Tror kanskje det er litt annerledes om man har en av hvert kjønn?

Så har desverre ingen råd å komme med, kun litt sympati ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...