Gå til innhold

ønsker råd ang atopisk eksem hos baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som er i same situasjon?? Eller som har gode råd??. Tar imot alt med stor takk. Her er det eksem på mage, rygg,armer, ansikt og hode. HS sier bare at vi skal smøre med kortison, men føler ikke at d hjelper. Var hos legen fekk ei salve som hjalp ei lita stund men nå er d like gale att. Vurderer mesten hudlege. Veit jo at ho mest sannsynleg vokser det av seg. Men synest utslettene er så voldsomme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

få resept på noe som heter kaliumpermanganat.

Det er en veske du har i badevannet.

Etter noen gangers bruk hadde eksemen på lillegutt gått drastisk tilbake og vi fulgte bare opp med locoid og mildison når det kom frem litt.

Nå ett år senere har han ingenting... Han blir to år i mars.

Skrevet

må bare legge til at mini her så skikkelig ille ut... Så ut som han hadde solforbrenning over nesten hele kroppen... I store områder av gangen.

Var helt flekkete av eksem stakars, og klødde veldig...

Skrevet

Unngå ull! Bomull er tingen. Det bør være lyst, men hvit uten fargestoffer er best.

Unngå svette, parfymerte artikler.

Smører du med fet krem etter kortisonkremen? Er vell 20min etterpå. Kortisonkrem alene er ikke bra.

Er hun så gammel at hun spiser selv kan det være "allergi" i bildet. Eller det kan være allergi gjennom mm.....

Føler du at det ikke blir bedre, ber du bare fastlegen om henvisning til sykehuset.

Ellers finnes det mange gode informative artikler om emnet. Bare du havner på rette sidene ;)

Naaf.no og apotek1.no er gode alternativer.

Skrevet

Kaliumpermanganat fåes på apoteket uten resept. Det renser sårene og gjør at huden gror raskere. Om huden er veldig tørr kan det være lurt å ha i litt olje på slutten av badet. Vær oppmerksom på at kaliumpermanganat farger ganske mye, både på hud, handklær og klær, og det bør ikke skylles av med en gang, så bruk klær du ikke bryr deg så mye om og ikke la han ligge på sofaen etc rett etterpå;)

Jeg har heldigvis ikke barn som har det (enda i hvertfall...), men har ganske mye selv. Jeg vil anbefale deg å bruke måtehold når det kommer til kortison. Kortison behandler ikke eksemet, det er symptomlindring. Om det blir brukt riktig kan det hjelpe huden å få orden på det selv. Jeg vil derfor anbefale deg å få henvisning til hudlege og han er virkelig ille. Feil bruk av kortison kan gjøre det verre.

Eller vil jeg anbefale deg å prøve økologisk bomull på sengeklær og klær og se om det hjelper, samt være nøye på vaskemiddel. Selv tåler jeg KUN blenda sensitiv, og om det har vært brukt et annet vaskemiddel i maskinen tidligere reagerer jeg på det. Regner ikke med at ungen din reagerer like sterkt, men det kan være små ting som utløser det. Og slike ting som å kjøpe økologisk bomull (det er ikke like mye fargestoffer i det) og bruke riktig vaskemiddel utgjør en liten forskjell for deg, men kan utgjøre en stor forskjell for han. Det er utrolig hva som blir puttet i klær etc av fargestoffer og andre kjemikalier for å få det til å holde seg. Matallergi ble jo også nevnt tidligere her.

Ellers vil jeg bare si lykke til! Og håper han vokser det av seg. Sjansene er jo store for det:)

Skrevet

Du bør aller først sjekke for allergi. Hjelper ikke å behandle utvendig dersom det er noe babyen ikke tåler. Gutten vår hadde masse eksem, det var melk og eggallergi. Reagerte på at jeg spiste det å ved amming.

Lykke til....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...