sparkebukse Skrevet 15. januar 2010 #1 Skrevet 15. januar 2010 Noen som har noen oppskrifter/linker og idéer på en fin bursdagskake jeg kan bake til jubilanten ? Gjerne litt kreativt, men ikke av typen marsipankaker m/figurer som er for viderekommende... : )
Babyønske �� Skrevet 15. januar 2010 #2 Skrevet 15. januar 2010 Jeg lagde et vanlig sukkerbrød som jeg fylte med jordbærfromasj. Dekket kaken med marsipanlokk. Farget marsipan, turkis, gul, oransje og grønn. Skar ut et stort 1-tall i turkis, som jeg la på den ene halvdelen av kaken. Så skar jeg ut avlange sirkler som skulle forestille ballonger i de andre fargene, og danderte disse på den andre halvdelen. Skrev navnet hans med sjokoladebokstaver på den ledige plassen under ballongene. Tråd til ballongene sprøytet jeg i melisglasur. Det syns jeg var en enkel og greit pyntet kake. Jeg liker å pynte kaker, og har gjort det en del. Hadde tenkt å gjøre det litt mer avansert, men tida strakk ikke til den dagen.
sparkebukse Skrevet 15. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 15. januar 2010 Oj! Den høres jo veldig fin ut! Og litt vanskelig, hehe...Aldri prøvd meg i marsipankakeverdenen...
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 15. januar 2010 #4 Skrevet 15. januar 2010 Jeg er ikke akkurat flink å bake, så det jeg har fått til klarer du også;-) Kan jo se om du vil, kanskje du får noen ideer=) http://smaattisene.blogspot.com/search/label/kakebakesmake Bilder av kakene fra 1årsdagen her i huset: http://smaattisene.blogspot.com/2010/01/fra-uken-som-nesten-er-over-allerede.html
sparkebukse Skrevet 15. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 15. januar 2010 Åh, den blå med gule stjerner var fantastisk fin! Men det ser ut som man må ha litt ekstrautstyr? Og har du oppskriften?
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 15. januar 2010 #6 Skrevet 15. januar 2010 Takker=) Nei, ikke noe du sikkert ikke har=) Hvilken oppskrift er det du vil ha?
sparkebukse Skrevet 15. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 15. januar 2010 På den blå hjertekaken med gule stjerner! Fiin!
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 15. januar 2010 #8 Skrevet 15. januar 2010 Vanlig gulrotkake, evt slike poser fra toro/mølleren. Hvit smørkrem: 100g matfett (romtemperert) 100g smør (romtemperert) 600g melis 1,5ts vaniljesukker 3ss sitronsaft Ha smør og matfett i en bolle, og visp på høy hurtighet. (Tar lang tid for hånd altså;-) Sikt på melisen og vaniljesukkeret, og visp godt. ( jeg sikter ikke alltid...) Hell så i sitronsaften og visp til alt er godt blandet. Vil du ha kremmen i andre farger, så bland i wilton farge eller konditorfarge=) MMF (marshmallowsfundant). Det blå lokket på kaken: 200g marshmallows ( ta ut 9-10 av en full pakke, så har du 200g) 2ss vann 2ss matfett 500g melis ca Farge/kakao Ha vann og marshmallows i en stor bolle og sett det i microen i ca 1,5 - 2 min. Til det puffer opp. Ta det ut og ha matfett, (og evt farge om man vil) og rør godt. Ha i melis litt av gangen og rør/kna godt. Hell det ut på et bakeunderlag og kna inn resten av melisen, og den er ferdig til bruk=) Vil du sette til farge nå, så kan du det også, og om du skal ha flere forskjellige farger=) Denne oppskriften passer til en normal kake + litt pynt. Noe du lurer på, så skrik ut=)
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 15. januar 2010 #9 Skrevet 15. januar 2010 Først avkjøler du kaken, så tar du på smørkremmen, og oppå der skal lokket av mmf. Den bare kjevler du passe tykk med en vanlig kjevle;) Mmf farget jeg mest blå, men holdt igjen litt som jeg etterpå farget gul. Så brukte jeg vanlige pepperkakeformer (stjernene) som jeg trykket ut og limte på kaken med vann=) ikke noe hokkuspokkus;-)
sparkebukse Skrevet 15. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 15. januar 2010 Takk og takk! Men da lurer jeg på (før jeg tar kvelden)...hvordan får man den MMF så fint over kaken? Og de gule stjernene, hva er de laget av? : )
sparkebukse Skrevet 15. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 15. januar 2010 Ah, der er det forklart ja..Men er det noen teknikk for å få det MMFlokket så fint over?
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 15. januar 2010 #12 Skrevet 15. januar 2010 De geniale med mmf er at det er MYE enklere, og MYE bedre enn marsipan=) Du klarer fint å få det på kaken! Bare ta det opp og legg det på, og stryk utover. Jeg bruker noe som heter.... Usj.... ammetåke her ja! Smoother tror jeg. JA, her er den: http://www.cakeandcandy.com/smoother.jpg
sparkebukse Skrevet 15. januar 2010 Forfatter #13 Skrevet 15. januar 2010 Herlig og takk igjen! Gleder meg til å prøve! Om jeg får det til, skal jeg legge ut bilder på bloggen min- og sende deg link ; )
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 15. januar 2010 #14 Skrevet 15. januar 2010 Ja, det må du gjøre! Hadde vært koselig å få se=) Regner med du klarer det supert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå