Gå til innhold

Bursdagkake 1 år - oppskrift og idéer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen oppskrifter/linker og idéer på en fin bursdagskake jeg kan bake til jubilanten ?

Gjerne litt kreativt, men ikke av typen marsipankaker m/figurer som er for viderekommende...

: )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lagde et vanlig sukkerbrød som jeg fylte med jordbærfromasj. Dekket kaken med marsipanlokk. Farget marsipan, turkis, gul, oransje og grønn. Skar ut et stort 1-tall i turkis, som jeg la på den ene halvdelen av kaken. Så skar jeg ut avlange sirkler som skulle forestille ballonger i de andre fargene, og danderte disse på den andre halvdelen. Skrev navnet hans med sjokoladebokstaver på den ledige plassen under ballongene. Tråd til ballongene sprøytet jeg i melisglasur.

Det syns jeg var en enkel og greit pyntet kake. Jeg liker å pynte kaker, og har gjort det en del. Hadde tenkt å gjøre det litt mer avansert, men tida strakk ikke til den dagen.

Skrevet

Oj! Den høres jo veldig fin ut! Og litt vanskelig, hehe...Aldri prøvd meg i marsipankakeverdenen...

Skrevet

Åh, den blå med gule stjerner var fantastisk fin! Men det ser ut som man må ha litt ekstrautstyr? Og har du oppskriften?

Skrevet

Takker=) Nei, ikke noe du sikkert ikke har=)

Hvilken oppskrift er det du vil ha?

Skrevet

På den blå hjertekaken med gule stjerner! Fiin!

Skrevet

Vanlig gulrotkake, evt slike poser fra toro/mølleren.

Hvit smørkrem:

100g matfett (romtemperert)

100g smør (romtemperert)

600g melis

1,5ts vaniljesukker

3ss sitronsaft

Ha smør og matfett i en bolle, og visp på høy hurtighet. (Tar lang tid for hånd altså;-) Sikt på melisen og vaniljesukkeret, og visp godt. ( jeg sikter ikke alltid...) Hell så i sitronsaften og visp til alt er godt blandet.

Vil du ha kremmen i andre farger, så bland i wilton farge eller konditorfarge=)

MMF (marshmallowsfundant). Det blå lokket på kaken:

200g marshmallows ( ta ut 9-10 av en full pakke, så har du 200g)

2ss vann

2ss matfett

500g melis ca

Farge/kakao

Ha vann og marshmallows i en stor bolle og sett det i microen i ca 1,5 - 2 min. Til det puffer opp. Ta det ut og ha matfett, (og evt farge om man vil) og rør godt. Ha i melis litt av gangen og rør/kna godt.

Hell det ut på et bakeunderlag og kna inn resten av melisen, og den er ferdig til bruk=)

Vil du sette til farge nå, så kan du det også, og om du skal ha flere forskjellige farger=)

Denne oppskriften passer til en normal kake + litt pynt.

Noe du lurer på, så skrik ut=)

Skrevet

Først avkjøler du kaken, så tar du på smørkremmen, og oppå der skal lokket av mmf. Den bare kjevler du passe tykk med en vanlig kjevle;)

Mmf farget jeg mest blå, men holdt igjen litt som jeg etterpå farget gul.

Så brukte jeg vanlige pepperkakeformer (stjernene) som jeg trykket ut og limte på kaken med vann=) ikke noe hokkuspokkus;-)

Skrevet

Takk og takk! Men da lurer jeg på (før jeg tar kvelden)...hvordan får man den MMF så fint over kaken? Og de gule stjernene, hva er de laget av?

: )

Skrevet

Ah, der er det forklart ja..Men er det noen teknikk for å få det MMFlokket så fint over?

Skrevet

De geniale med mmf er at det er MYE enklere, og MYE bedre enn marsipan=) Du klarer fint å få det på kaken! Bare ta det opp og legg det på, og stryk utover. Jeg bruker noe som heter.... Usj.... ammetåke her ja! Smoother tror jeg. JA, her er den:

http://www.cakeandcandy.com/smoother.jpg

Skrevet

Herlig og takk igjen! Gleder meg til å prøve! Om jeg får det til, skal jeg legge ut bilder på bloggen min- og sende deg link ; )

Skrevet

Ja, det må du gjøre! Hadde vært koselig å få se=)

Regner med du klarer det supert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...