Gå til innhold

Hva gjør dere med avblomstra orkideer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Setter kaldt, kutter stilken (evt. hvor), vanner, eller bare la den stå der den står og håpe på det beste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutter stilken ned til tredje ledd, og gir de til mamma som får de tilbake etter en stund i kjelleren sin.

Skrevet

Kutter dem ganske langt ned,setter dem i kjelleren og gir de vann en gang i blant.....er jeg veldig heldig kommer de opp igjen:)

Skrevet

Lar de stå i vinduet, kutter de rett ved tredje ledd, vanner en gang i uka ( lar bare vannet renne gjennom plastpotta). Har ca 10 stk og alltid flere som blomstrer ( går på rundgang). Etter min erfaring er det viktigste å finne rett vindu. Har ett jeg kan bruke året rundt, aldri direkte sollys der.

Skrevet

Kaster og kjøper ny... :o)

Men det hjalp deg kanskje ikke så mye. He he.. :o)

Skrevet

Klipper vekk den delen av grenen som er vissen - hvis grenen ikke visner, klipper jeg ikke. Flytter litt rundt på de, da, fra vindu til vindu.

De blomstrer igjen og igjen, med ujevne mellomrom :)

Skrevet

Klipper ikke, med mindre stilken er vissen. Setter dem i et rom med middels lys og middels temp. Vanner dem hvert jubelår. De fleste kommer opp igjen med blomster minst én gang. Kaster dem hvis de visner helt selvsagt.

Skrevet

Mine kommer alltid tilbake, og blomstrer som bare det.

Jeg vanner dem en gang i uka (to om sommeren) Ved vanning fylles potteskjuleren helt opp med romtemperert vann, lar barn og røtter stå å trekke vann 10-15 min, og tømmer ut vannet og lar dem renne godt av seg før de settes tilbake i potteskjuler. (Orkideer vokser villt i barken på trær, og tar opp fuktighet når det regner og vannet renner nedover trestammen og trekker inn i barken. Du kan enten vanne slik jeg gjør, eller spyle bark og røtter en stund under rennende vann...)

Husk å ikke få vann i vekstkrysset, (der det kommer nye blader), da dør planten sakte men sikkert...

Har dem i solfylt vindu resten av året, men de settes mer skjermet og kjølig midt på sommeren.

Orkidegjødsel når jeg husker, rett etter vanning, kanskje en gang eller to i mnd...

Ikke klipp etter avblomstring, det kommer ofte nye knopper på samme stilk, så lenge den er fin og grønn. Klipp stilken helt ned når den er helt uttørket, ikke før:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...