Gå til innhold

Forstørrede nyrer / nyrebekken på babyen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen andre her inne som har fått denne beskjeden ved UL i uke 18?

 

Vi fikk det og aldri egentlig noe konkret svar på hva konsekvensene vil vre.. Må på UL hver 4 uke frem til termin for å sjekke dette..

 

venter gutt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

min eldste gut var født med analatresi (lukka endetarmsåpning) og av den grunn forstørra nyre pga at all avøring gjekk via nyrer/urinveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

 

Min forste gutt er fodt med foerstoerret nyrebekken. Han ble godt kontrollert etter foedselen med ultralyd og fikk antibiotika i tilfelle urinveisinfeksjon, for aa hindre at det utviklet seg til nyrebetennelse, som kan vaere svaert uheldig for nyrefunksjonen.

 

Etter at han var ferdig emd antibiotika kuren fikk vi beskjed om aa ta en urinprove av ham dersom han fikk feber. Dette kan gjoeres enkelt ved aa feste en liten pose paa tissen hans i bleien.

 

I dag er han 3,5 aar og er kjerne sunn. Han gaar fremdeles til kontroller (aarlig), men utviklingen er bra. Legene har vaert supre!

 

dersom andre mann faar det samme kommer jeg til aa takke nei til antibiotika og heller sjekke tempraturen hans jevnlig og eventuelt urinen. Antibiotika som forebygging er jeg i ettertid negativ til. Nr. 1 fikk mye problemer med tarmene og naa har jeg hoert at antibiotikaen kan ha hindret utviklingen av tarmfloraen som er viktig for optak av maten og for basjen. Heldigvis begynte jeg med probiotika da han var 2,5 og etter det er alt normalt ifht. fordoyelsen.

 

Mitt beste raad er aa ikke vaere bekymret. Jeg oensker deg lykke til!!! Det er svaert mange guttbabyer med samme type "nyrer". Tidligere fant man det ikke ut foer man ble syk fordi man ikke hadde ultralyd eller fordi man ikke kunne finne det paa ultralyd.

 

Saa mitt tips er aa sjekke urinen dersom babyen faar feber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...