Gå til innhold

Noen som har tips til bleieslutt (nattbleie)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta blir 4år denne mnd. Hun luttet med dagbleie for snart 2 (!!) år siden. Kort tid etter sluttet hun også med nattbleie og dette gikk fint i flere uker. Men så begynte hun å tisse på natta igjen og hadde uhell hver natt, ofte flere ganger om natta. Så vo tok på bleia igjen, og siden har den vært der...

Nå som hun straks blir fire år føler jeg virkelig at tiden er inne for å prøve "skikkelig" på dette igjen. Har snakket med henne om det og hun får klistremerke for hver morgen bleia er tørr. Jeg tar henne i tillegg opp da jeg går og legger meg, slik at hun får tisset. Gjør jeg ikke det er bleia full av tiss de aller fleste netter. Når jeg tar henne opp er bleia ofte tørr, men ikke alltid.

Hun drikker ikke veldig mye på kvelden, kanskje 1/2 glass vann, pleier også å spise en brødskive.

Hvordan går vi frem videre?

Vi tenker nå å la henne prøve å sove uten bleie når hun har hatt 3 tørre bleier i strekk, men det har ikke skjedd de ukene vi har drevet med belønning og nattlige dobesøk. Lurer derfor på om det er noe annet vi kan/bør gjøre?

Hun har forøvrig aldri uhell på dagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi sluttet med bleie et par uker etter at hu var 3 år, og da sluttet hun om natta og. Ville det selv. Hu har hatt 2 uhell på 1 år og 3 mnd. Tror bare dere må snakke mye om det slik at det er i bevisstheten hennes og la det stå til. Ta henne opp en gang i løpe av natta for å tisse kanskje. Husk tisselaken og Lykke til!

Skrevet

Vi har snakket mye om det og hun er superstolt de nettene hun har tørr bleie. Jeg tar henne opp hver kveld noen timer etter at hun har lagt seg, men alikevel er bleie våt ca annenhver morgen. Kan ikke tenke meg at hun pluttselig skal klare å holde seg tørr om vi ta bleia bort nå, men fortsetter slik vi gjør ellers?? Håper derfor det er noe annet vi kan gjøre, ett hemmelig triks kanskje?!:)

Kan jo også legge til at vi har prøvd uten bleie i perioder tidligere, f.eks i sommer. Da funket det ikke.

Jenta er forøvrig veldig moden ellers, men akkurat dette får hun altså ikke helt dreisen på...

Skjønner vel at vi bare må hive oss i det snart, frister bare lite med våte senger, spesielt nå midt på vinteren...

Skrevet

Vi har det på samme måte som dere, og jenta mi er 4 år og 2 mnd. Har prøvd mange ganger å slutte med nattbleia, men uten hell. Jeg har henne konsekvent ikke opp når vi legger oss fordi jeg tror at da lager du et behov som i utgangspunktet ikke skal trenge å være der.

Vi har som dere prøvd klistremerker, og hun har hatt noen tørre netter.

Tror ikke man får de tørre på natta før de er moden for det, og det kan jo skje på forskjellig tidspunkt.

Skrevet

Ja, jo, jeg er i grunn enig med deg. Har hørt flere som sier at man bare må vente til nattbleia er tørr før man tar den av. Men nå synes jeg igrunn den kan bli tørr snart, og derfor søker jeg vindunderkuren...;)

Uansett godt å høre at det er flere på samme alder som også bruker bleie enda.

Skrevet

Jeg tror ogsaa at man maa vaere moden for det og at det ikke kan Presses frem, men det trenger ikke vaere synonymt med toerr nattbleie alikevel.

Da var 2aring galant annonserte at han skulle slutte med nattbleie hadde han aldri hatt en eneste toerr nattbleie i hele sitt liv.

I ettertid visste det seg at han tisset i bleie om morgenen foer han stod opp og at han egentlig var toerr :)

I deres tilfelle saa hadde jeg kanskje ventet til til ettersom dere tydeligvis har proevd flere ganger baade med beloenning og uten bleie i flere netter.

Skrevet

Ja, kanskje vi burde vente. Men nå er det en stund siden hun har sovet uten bleie, hadde vel siste periode uten nå i sommer.

Synes det er litt frustrerende ettersom hun sluttet med dagbleie for 2år siden og dengang også sluttet med nattbleie en periode. Men det er jo kanskje ikke så mye å få gjort, annet enn å ta tiden til hjelp?!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...