Gå til innhold

Fødselsangst


Mørimor

Anbefalte innlegg

Er det noen her med fødselsangst? Jeg tror jeg har det. Hadde en skremmende og dramatisk fødsel forrige/første gang, og endte med keisersnitt. Jeg ønsker jo ikke å ta keisersnitt igjen egentlig, pga alle ulempene. Men jeg er så redd! Noen som vet hvor man kan få hjelp til sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fødselsangst, men jeg tok det aldri opp før jeg gikk med nr 6 og siden med 7. Og jeg ble ikke tatt på alvor i det hele tatt, for logikken var at det gikk ikke an å ha fødselsangst når jeg hadde så mange barn :S

 

Men er jo jm som kanskje er den beste plassen å henvende seg i først omgang,-ellers så ville jeg og anbefale å snakke med fødeavdelingen hvor en skal føde på forhånd. De har jo data fra forrige fødsel. Om du kan gå igjennom hendelsesforløpet fra forrige gang vil det føre til at du er bedre rustet til å forhindre at det samme kan skje igjen.

 

Jeg får panikkangst når fødselen starter og kroppen husker smerten fra de andre gangene. Er livredd smerte, så kroppen låser seg, noe som igjen fører til at det blir nettopp enda mer smertefullt. Er bare de siste to gangene at jeg har klart å jobbe med egen psyke på forhånd slik at det har blitt et lite hakk bedre.

 

tror egentlig jeg mest av alt vil anbefale en sånn gjennomgang av forrige fødsel, siden det er det som først og fremst er skremmende for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Eldste flyttet hjemmfra da hun passerte 18, for 2 år siden. Men måtte ha et lite "tilbakefall" en periode senere :o)

Ellers så har jeg en på 8 og to på 11 som bor hos faren sin, og som jeg er helgemamma til.

Hos meg bor de to eldste guttene på 18 og 16,5 + minstejenten på 3.

Så en kan jo si at ressursene er fordelt her :D

På den annen side, så gjør 3-åringen så mye ut av seg at hun er god for de 6 andre tilsammen. Pleier å si at om min første hadde vært som henne, så hadde jeg sannsynligvis hatt bare ett barn :o)

 

Herlig er det ja :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er første gang for meg og jeg vet ikke hvordan det er. Tenker i grunn ikke så mye på det. Og når så mange andre før meg har klart det, hvorfor skal ikke jeg klare det tenker jeg.

Tenker nesten alltid at ting ordner seg og ting går nok bra. Man må ha rette innstillinga, det er viktig. Går det ikke bra for man bare ta det fra der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig!;) Men det høres strevsomt ut. Virkelig herlig er det jo med så stor barneglede;) Så dette blir din 8? Tenk om det er 2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei:)

 

Kanskje ikke hjelp for deg, men hvis noen som ikke har født før leser dette tenkte jeg bare at jeg skulle dele min erfaring i forhold til fødsel.

 

Da jeg gikk gravid med min lille gutt for litt under to år siden grudde jeg meg ikke i det hele tatt til fødselen. Jenter jeg kjenner som hadde født sa til meg at "det bare var fordi jeg ikke visste hva jeg gikk til". Jeg syns det er så synd at folk skal spre skrekkhistorier i forhold til det med fødsel, for det er jo ikke noe vits i å skremme folk på forhånd. Og iallfall ikke si ting som "bare vent! du gruer deg bare ikke fordi du ikke vet hvor vondt det er". Og greit nok, det var vondt. Men allerede fra sekundet etter at minsten ble født tenkte jeg at fødselen hadde vært helt fantastisk. I ettertid har jeg nesten missunt gravide for det de snart har forran seg, nemlig fødselen. Det var noe av det mest spennende jeg noen gang har opplevd. MYYYE mer spennende enn julaften;)

 

Tenk bare at smerten ikke er farlig. Det kommer til å gå så bra! Hadde du ikke født før hadde det kanskje vært mer poeng med dette innlegget, men uansett.. LYKKE TIL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt mer stresset for fødselen denne gangen, siden jeg nå vet hvordan det kan føles. Men jeg prøver å tenke at "det blir sikkert bedre denne gangen". Så får jeg bare leve i den illusjonen... hehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det skal være to har jeg vært redd for siden jeg fikk tvillingene mine som var nr 4&5 :o)

 

Når jeg bruker pendel nå for å se hvilket kjønn den viser, da kommer det frem 1 jente og en gutt *gulp* Risikoen for tvillinger øker jo med alderen og. Men skal heller svette ift det når jeg vet om disse forbaska blødningen er pga at jeg holder på å miste eller ikke. Prøver å være litt avventende til det hele inntil da, mens jeg går på veggene her :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ullevål sine nettsider står det dette om fødselsangst:

Kvinner med angst for fødsel kan søkes inn i GAIA gruppen. Søknad sendes direkte til Jordmor Hilde Synnøve Spilling, Svangerskapspoliklinikken.

 

Her står det meir om GAIA:

http://www.jordmorforeningen.no/tj/layout/set/print/Tidsskrift-for-jordmoedre/Tema/2008/Foedselsopplevelser/Hjelp-til-foedselsangst

 

Så lurt å ta tak i dette allereie no! Trur du får ein mykje betre fødsel denne gongen :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips!! Jeg skal sjekke ut både det ene og det andre;)

 

Jeg er ikke så redd for smerte, for jeg har høy smerteterskel.

 

Men jeg er redd for barnet. Det kunne og det holdt på å gå så galt sist.

 

Men jeg skal ikke fortelle min historie, for alle fødsler er forskjellige, og jeg ønsker ikke å skremme førstegangsfødende, som en nevnte over her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...