Gå til innhold

Hva leser dere for barna deres? Klassikere eller andre ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig lyst å lese noen av barnebokklassikerne for barna mine.

De er 5 og 3,5 år. Vi leser for ungene hver kveld og nå har de kommet i en alder hvor det er naturlig å presentere de for noe annet enn de enklere barnebøkene.

Hverken mannen min eller jeg ble lest for som barn, så vi mangler litt kompetanse der. Har lest en del eventyr og har alle eventyr av de store eventyrbokforfatterne.

Noen som vil dele med oss og alle andre hva dere leser for barna deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi er veldig glade i albert åberg bøkene :)

Skrevet

Vi leser mye eventyr. Har mange eventyrbøker, både fra når vi var små og som ungene har fått. Ellers leser vi bøker som "Karius og Baktur", "Kardemommeby", "Hakkebakkeskogen", "Alvert Åberg", "Mamma Mø" osv :)

Skrevet

akkurat nå leser vi "slemme barn" av knut nærum. festlig bok :)

Skrevet

Her i huset er det rabalder om jeg ikke leser Geitekillingen for eldste =)

Egentlig en super historie, han kan nå alle tallene, alle dyrene og dyrelydene =)

Han er også glad i allt som har med slott å gjøre, enten det er faktabok om riddere, eller eventyr om prinsesser som bor i slott =)

Skrevet

Vi leser alt mulig for jentene. Eldste snupp er på biblioteket hver fredag med skolen så da leier hun 1 eller 2 bøker der som vi leser hjemme.

Vi har mange av de "gode gamle bøkene" som Pippi, Emil, Lotta i Bråkmakergata, Kardemommeby, også har vi mange slike eventyrsamlinger av HC Andersen osv

Skrevet

Hakkebakkeskogen

Kardemommeby

Karius og Baktus

Teskjekjerringa

Ole Brum

Lillebror og Knerten

Lillesøter

Karsten og Petra

Petter kanin og vennene - av Beatrix Potter. Superkoselige:)

Skrevet

Knerten min er bare 15 mnd gammel, og litt for liten for de fleste klassikerne, dessverre. De vil jeg helt klart ta fram når han blir større! Jeg er så glad i Astrid Lindgren, Anne-Cath. Vestly, Roald Dahl m.fl., og disse skattene ønsker jeg å dele med lillegutt! Jeg leste et sted at det har kommet mange gode nyere bøker i det siste, så jeg skal gjøre et ærlig forsøk på å finne fram i den jungelen, også.

Her i huset er Molly-bøkene en STOR favoritt, i tillegg til Den lille larven aldrimett (som jo er en klassiker i seg selv!) og diverse pekebøker med dyr i.

Skrevet

Vi leser nå folk og røvere i kardemommeby ellers går det mye i pulverheksa eller sigge bøkene.

Skrevet

Frøkna er snart 6 år og her går det i : Bråkmakergata, brødrene løvehjerte, Lotta, Ole Brumm ( mye skrift og lite bilder) Bøker beregnet på 1-2. klassinger som skal lese selv, Husker ikke hva de heter ( låner på bibloteket) Pippi, Emil, Klatremus, teskje-kjerringa osv, Skal begynne på Ronja Røverdatter nå.

Skrevet

Han min er 2,5 år. Her går det for det meste i Elias og Thomas toget bøkene.

Skrevet

Jeg leste masse for Felizia :o) Albert Åberg var en av de første favorittene, sammen med Ole Brumm og Tassen.

Seinere ble det mye Roald Dahl, Thorbjørn Egner, Astrid Lindgren, Tove Jansson og Anne-Cath Vestly.

Skrevet

Her er hun 2år og vi leser mye Hakkebakkeskogen, Kardemommeby og Emma og Lillebror.

Leser en del av de mer typiske småbarnsbøkene også, men de er ikke like gode gjengangere som de tre nevnt over.

Jeg er utrolig sliten av bøkene og gleder meg egentlig bare til hun går lei av dem hun også ;) Tar meg ofte i å sitere figurene eller synge på sangene.

Gleder meg til vi kan ta fatt på de mer større bøkene, som bøkene om Aurora og Sokrates. Husker jeg elsket dem selv :)

Skrevet

Vi liker også den! Den leses ofte her i huset. Genialt med bøker som vi foreldre ikke blir drittlei etter to uker.

Ellers går det mye i Barbapapa-bøkene, Albert Åberg, Det røde eplet, Morfar er sjørøver, Karsten og Petra, Kaptein Sabeltann (gjeeeeesp), eventyr fra brødrene Grimm, Mummi, etc.

Skrevet

Pannekakerøre av Sven Nyqvist er herlig!

Og Ruffen-boka:)

Skrevet

Vi leser litt av hvert. Har feks lest den første Knertenboka. Da satt seksåringen og fulgte med, mens toåringen fikk ha egne bøker som hun satt og så i.

Skrevet

Vi har samle bøker med:

- H.C. Andersen

- Asbjørnsen og Moe

- Norske folkeeventyr

- Astrid Lindgren (de har vi mange andre bøker av også, også lydbøker som er stor stas)

- Alf Prøysen

- Anne - Cath Vestly (både bøker og lydbøker)

Også har vi mange andre bøker med masse eventyr. Ellen Ellefant syns jentene mine er stor stas, korte små historier med fantastiske bilder til.

Jeg hamstrer bøker, og ungene elsker bøker. Men de vil helst ha bøker med masse tegninger, så de har ikke tolmodighet til å lese asbjørnsen og moe, siden den boka vi har ikke har tegninger. Men vi har de fleste av historene på lydbok, og det er hyggelig å høre på.

Boka som er mest slitt her i huset er: Elsker deg for alltid! Det var en bok jeg glemte å avbestille, men en kjempe koselig bok som de aldri får hørt nok av, selv om de kan den uenatt alle sammen.

http://www.goboken.no/Verktoy/Produkter/GBN/Elsker-deg-for-alltid/

Albert har vært stas lenge.

Vi leste for litt siden Gummi tarzan, og den falt veldig i smak. Hun minste på 5 satt som ett tent lys, og alle de 3 andre syns det var like morsomt. Også gubben, som kom krypende opp i sofaen for å høre hver kveld.

Jeg er veldig glad i bøkene fra Donald klubben, min søster hadde alle når jeg var liten så de ble godt slitt ut av meg. Men jeg syns barnebøker er kjempe gøy, noe som tydeligvis har smittet over på mine barn. Jeg leser ikke vanlige bøker, det syns jeg er for kjedelig siden det kan ta litt tid før jeg kommer gjennom, siden jeg helst må få lest den ferdig med engang og det går ikke med barn i hus.

Men hva man liker av bøker eller ei er veldig forskjellig, så ta dere en tur på biblioteket og se litt på hva ungene tiltrekkes. da får man ett lite hint om hva dere skal peile dere litt inn på. man trenger ikke lese de "store", de er veldig fine på lydbøker syns jeg.

Skrevet

Her leser vi litt forskjellig! Han er nå 8 år og vi har lest på senga siden han var 3 år. Leser mye astrid lindgren, anne kath westly, roald dahl og slike gamle kjente. Han liker disse veldig godt! Lærer ham hvem som har skrevet disse bøkene også jeg, og det ser jeg han har hatt fordel av når de har hatt om forfattere på skolen. Av de "nye" bøkene har vi lest mye Svein og rotta, samt Jo Nesbø's om Doktor Proktor. De er kjempefine! Gubben og katten liker vi også veldig godt (særlig når han var litt yngre). Kan sitte lenge bare å studere de morsomme tegningene der... Ellers har han fått noen av mine gamle Bobsey barna og de falt også i smak :)

Skrevet

The gruffalo's child ( lille gruffalo paa norsk ) er kjempe populaer her for tiden og leses hver kveld.

Den er kjempe fengende fordi den er paa rim og saa er det saann passe skummel.

Skrevet

Har spart på mange av mine gamle bøker fra jeg var små, fra Disney.

Er koselig at hun er interesst i de hun også, så her går det mest i:

"Aristokattene på bytur" :) he he.. lang og litt lei av den. Jeg altså.

Men hun liker også Tassen og Muldvarpen som ikke visste hvem som hadde bæsja på hodet hans :)

Hun er 3,5 år.

Skrevet

Sønnen min er 4 1/2. Har lest til han på senga de siste par årene. Han elsker bøker, og er vant med alt mulig. Nå går det mye i Pulverheksa, Folk og røvere i Kardemommeby, Karius og baktus, Albert Åberg. Han liker også Emma eller Thomas bøker og Ludde. Men begynner å bli litt for stor for det nå. For de som ikke har lest de - jeg kan anbefale Pulverheksa ;-) Sikkert et par år siden vi begynte med de og han elsker de fortsatt. Og det er moro å lese for de voksne også. Gleder meg til å kunne lese bøker med mer tekst og mindre bilder. Og eventyr :-)

Skrevet

Leah er 2 år og fikk Gubben og katta til jul, den syns hun er fin, jeg også for det pleide pappa å lese til meg når jeg var lita :D Og Donald blader og pocket er stor stas:)

Skrevet

Jenta mi er 3,5 år og vi leser hver kveld før leggetid.

Vi leser alt mulig. Akkurat nå går det i

-Disney bøkene av alle slag. ( Er med i bokklubben)

- Prinsessebøker

- Pulverheksa

- Lille larven aldri mett ( litt for gammel til den egentlig,men vi synes den er så søt..:-)

- Og mange andre bøker jeg ikke husker helt navnet på..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...