ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 15. januar 2010 #1 Skrevet 15. januar 2010 Har kjöpt Arterios Tsatziki (kjöpt i Norge, laget i Sverige). Den inneholder yoghurt, men det står ikke om den er pasteurisert. Det er litt rart synes jeg, for man plikter å merke alle meieriprodiukter om det er pasteurisert eller ikke... Hmm... Kan man spise det tro?
millie+2klumper Skrevet 15. januar 2010 #2 Skrevet 15. januar 2010 det vil jeg tro? Jeg hadde hvertfall aldri tenkt obver det og bare spist det. Kan ikke helt skjønne hvorfor ikke? Er ikke det sånn dipp/dressing greie da?
rosa bolla Skrevet 15. januar 2010 #3 Skrevet 15. januar 2010 Jeg sitter å eter det nå.. dipper gullrøtter of stangselleri i den.. SNADDER.. jeg mener man kan ete det altså.. det skal ikke være noe "farlig" med det?!! Spsite mye av det i forrige sv, og fikk da ei velskapt datter... KOS deg med tsatziki... for det gjør jeg ;o)
Pixie Power Skrevet 15. januar 2010 #4 Skrevet 15. januar 2010 Her TROR jeg regelen er slik at det må stå hvis det IKKE er.
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 16. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 16. januar 2010 Takk for svar... Det burde jo iallefall stått om det ikke var av pasteurisert melk ja... Er det Arterios sin dere har spist også?
Corneliuss Skrevet 16. januar 2010 #6 Skrevet 16. januar 2010 Ville ha byttet merke. Er ganske sikker på at om det ikke står så er det ikke pasteurisert. Leverandørene plikter å skrive hva de gjør med produktet - ikke hva de ikke gjør (se på ost - mange som ikke skriver at det er pasteurisert og da er de ikke det). Det har helt sikkert gått bra, men det kan jo være greit å bytte til et annet merke. Enten lage selv (finnes små poser fra Knorr? som blandes i matyoghurt eller yoghurt naturell som er pasteurisert+ revet agurk som presset litt for vann - ta bort skallet først). Ellers har TINE noen (ligner litt på rømmeboks på designet men er laget på yoghyrt. Veldig god altså. =O)
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 16. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 16. januar 2010 Det skal stå om det IKKE er pasteurisert i fölge matportalen: "Osteprodusentene er påbudt å merke produktene når det er benyttet melk som ikke er varmebehandlet på forhånd i osteproduksjonen. Det skal også opplyses hvilken type varmebehandling melken har gjennomgått. Opplysningene finnes ofte i ingredienslisten, samtidig som det kan gis som en tilleggsopplysning på emballasjen. Kravet om å merke produktene med hvilken type varmebehandling melken har gjennomgått og om det er benyttet ikke pasteurisert melk gjelder innen hele EØS-området. I norske forskrifter er det et krav om å merke produktene med påskriften: ”fremstilt av upasteurisert melk” for melkebaserte produkter som er fremstilt av rå melk. I andre europeiske land er det ofte angitt at det er rå melk som er benyttet i produksjonen, i stedet for ”ikke pasteurisert”. "
DollyD ♥ Vida & Mikkel Skrevet 16. januar 2010 #8 Skrevet 16. januar 2010 Hva med å lage din egen? Jeg blander alltid naturell yoghurt med lettrømme. Passe mye. Rasper agurk (skvis ut ALT vann), masse hvitløk, finhakket løk, olivenolje, salt og peppermix. Nam nam! Verdens beste ;o) God helg ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå