Gå til innhold

R og S lyder...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det forventet at barna skal klare å uttale r og s riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke jeg.

Gutten vår er 2,5 år. Han har riktig R men uttaler ikke S, nesten ikke i det hele tatt. Så ordene hans blir fort litt rare ;)

Skrevet

Jeg er utdannet førskolelærer og i følge logopeder jeg har hat kontakter er det ønskelig at det er på plass til skolealder. Har de problem med disse lydene kan et tips være og ha litt munngymnastikk der dere leker med munnen om hvor du setter tungen osv.

Skrevet

Takk for svar :)

Hun er veldig lærervillig og ønsker selv å trene på dette. Jeg har ikke gjort noe spesielt med det (enda), annet enn å si ordene riktig selv. Hun er 4år gammel, så har uansett et par år på seg før det er skolestart.

Skrevet

Hei

Jeg har en liten jente som er født med ganespalte.Dette kan gjøre at hun får språkproblemer. Hun skal derfor til utredning hos logoped når hun er 4 år. Ettersom din nå er blitt 4 så hadde jeg villet tatt kontakt med helsestasjonen, de skal være et lavterskeltilbud og bør ha greie på hvorvidt det er på sin plass å henvise dere videre til logoped.

:-)

Skrevet

Hun blir hvertfall fire straks. Hun har blitt betydelig flinkere enn hun var, så det er absolutt fremgang. Men rent, det snakker hun ikke..:)

Skal høre på helsestasjonen på 4års kontrollen om de har noen formening om dette.

Skrevet

Jeg er også utdannet førskolelærer og er helt enig med silly08. Disse lydene kan komme sent (skolealder) så det spørs om hs sender dere videre, men hør med de.

Skrevet

Jeg tror nok heller ikke vi blir sent videre enda, men er greit å høre hva som er "normalt" og forventet uansett..:)

Skrevet