blomsterjenta Skrevet 15. januar 2010 #1 Skrevet 15. januar 2010 Etter månedsvis med diare og magesmerter fikk vi jenta vår på 14 mnd henvist til spesialist, som etter blodprøver nå antar at hun har laktoseintoleranse. Legen vil at vi nå prøver en helt melkefri diett i to uker for å se hvordan det endrer på formen hennes. Kan noen med erfaring hjelpe meg? Vi kutter ut all melk da, det er jo greit nok. Og enkelte melkeprodukter er jo enkle å vite om og kutte ut. Men er det noen matvarer som er typisk å ikke tenke over at inneholder melk? Noe jeg kan komme i fare for å glemme? Og når det gjelder mme og barnegrøt - dette er jo kumelksbasert - inneholder dette også laktose - klarte ikke å forstå ut fra innholdsfortegnelsen. Hun har ikke vært så interessert i flaske i det siste, men det er jo god næring i det da, kjipt å kutte helt hvis man ikke må. Ellers, så ser jeg bare etter melk i innholdsfortegnelser og kutter ut de matvarene som har melk, eller må jeg tenke på noe annet også?
gerd Skrevet 15. januar 2010 #2 Skrevet 15. januar 2010 Skal du kutte ut all kumelk må du kjøpe spesiall mme også. Ikke noe som helst med kumelk kan brukes. Barnegrøt må også være uten kumelk. Når du er ferdig med den helt merkefrie perioden derimot kan du innføre noen produkter igjen, men dette tar dere etterhvert. http://utenmelk.no/wiki2/index.php?pagename=Ingredienser
MrsMilla Skrevet 15. januar 2010 #4 Skrevet 15. januar 2010 Det kan stå laktose også... Ja, og alltid lese innholdsfortegnelse på alle matvarer - helt fantastisk hvor mye rart som inneholder melk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå