Gå til innhold

36uker, og en baby på 4300g inni seg..


Miri_am84

Anbefalte innlegg

Jada, da har jeg vært på UL, og fikk beskjed om at barnet mitt er 4300g, og jeg vil ikke føde dette normalt, for dem vil ikke sette meg igang før termin, og da har den jo vokst en del allerede, er det ikke 250g i uken siste mnd? Og da er den over 5kg. Jeg kommer til å krepere.. KS, virket det som hun fødselslegen var helt i mot, og syns vi kunne prøve å sette igang hvis ingenting skjedde, og fikk de den ikke ut så kunne de ta KS. Men, jeg er livredd noe skal skje med barnet eller meg. Og føler og tror KS er det beste. Andre med store barn?? Andre som har opplevd lignende eller har råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vektestimering er ikke en nøyaktig vitenskap. Søskenbarnet mitt fikk beskjed om at babyen hennes nok var rundt fem kilo, men han var knapt 3,5 kilo da han ble født dagen etter! (Lang, var han dog.)

 

Selv fikk jeg beskjed om at babyen min neppe kom til å være 3000 gram ved termin (vektestimering 20 dager før termin), men han ble født fire dager senere (16 dager før termin) - og veide 3550....

 

Målte de bekkenet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, nei, de målte ikke bekkenet mitt.

Har flere venninner og familiemedlemmer som har vært på Ul og fått feil vekt de å, men det har gått feil vei, fått beskjed om at den er 3700g, også er den 4600g, og slike ting, så er jo redd for at de har tatt feil den veien, at jeg har en på godt over 5kg. Var hos spesialist tidligere, og fikk beskjed der å at han var stor. Så jeg tror på det, når det er to forskjellige som sier det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg skjønner godt du er bekymret. Men jeg kan også forstå legen din. KS er ikke bare, bare det heller. KS fører med seg et sår som ofte kan virke vondt og hemmende den første uken. Det kan ofte oppstå komplikasjoner i form av betennelse i såret, urinveisinfeksjon o.l, ammingen kommer ikke like lett i gang heller og det er jo viktig for babyen at den får i seg den første råmelken. Så jeg ville bedt jordmoren om å få evaluert på fødeavdelingen om babyen er for stor til å bli født vaginalt. Det skal være mulig. Fødeavdelingen vil ikke la deg føde vaginalt om de finner at det er en risiko for deg og babyen. Jeg ønsker deg masse lykke til . Har selv en stor baby i magen (4000+) og tre uker til termin. Vi får begge håpe at vi føder så snart som mulig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips, og må si at det er litt godt å høre at andre også har en stor baby.. Jeg måtte ta KS forrige gang, så veit jo hvordan det er, og veit at det er en ganske stor påkjenning for kroppen, og at det tar MYE lengre tid å komme seg, og alle de negative sidene med det. Men, er vell det at det er kjent, som gjør at det er det som virker tryggest. Er spent på hva som skjer, men besty hvis ungen bestemmer seg for å bli januar baby i stedet og komme i løpet av en uke.. For om 4 uker er han godt over 5kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal huske på at det ikke er sikkert at han blir over 5 kg altså! Mine barn har vært 4,5 kg, men det avgørende er vel strengt tatt hodeomkretsen...

 

Jeg kom meg helt fint, og er selv en slank liten dame med snaue 168 cm. Så grue deg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for det, han er 38 rundt hodet tippet de, så det er jo en kraftig plugg.. Men, de veit vell hva de gjør på sykehuset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Miriam!

 

Her er det FULL forståelse for "angsten" din rundt fødsel!!!! Jeg har ikke erfaring med SÅ store barn, fødte en gutt på 3800g sist, (37cm rundt hode), og ble både klipt og revna endel. Sier ikke dette for å være kjip, bare at jeg har stor forståelse for at du er bekymret!!!

 

Jeg mener at det ikke er verdt å evt. bli ødelagt selv med f.eks totalruptur. Hadde jeg vært deg ville jeg fortsatt å kjempe for igangsetting snarest, evt KS nærmere termin. Jeg vet også mange eks. på feil i forhold til vekstestimeringer (begge veier), men det hadde ikke roet meg!

 

Ønsker deg masse lykke til, og håper du kommer i fødsel snarest:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ja, blir nok å kjempe for ett KS tror jeg, skal til fastlegen fredag, så blir å prate med han. Blir litt for mange historier man får høre, når man sier man har stort barn inni seg, og for å si det slik, alle er ikke like hyggelige. Og jeg veit KS er risikabelt det å, men foretrekker det foran normal fødsel tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen har faktisk ingenting å si på hvordan jeg skal føde.

Men han sendte ett brev til sykehuset der det stod at han ønsket at de revurderte fødemetoden fra vaginal til keisersnitt, pga stor unge og min redsel for å føde noe så stort. Så da får vi se på Onsdag hvor stor hensyn de tar til det legen min sier. Er jo trossalt han som skal "behandle" meg etterpå, og i ettertid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er i uke 35 og har en jente på ca 3100g. Dette var vist 18 % over gjennomsnitt. Jeg har termin 27 februar, men skal bli satt i gang 11 februar... Skal si det er forskjell på leger og sykehus. Dette er mitt andre barn og jeg har bare sagt at jeg ønsker ikke å gå over termin siden jeg fikk en jente på 3975g sist. Hun var ikke så veldig stor, men det var litt komplikasjoner med fødselen. Jeg ble faktisk tilbudt time til å bli satt igang uten å si for mye om det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så forskjell tro?

Jeg var på sykehuset denne uka, 37+1 og fikk vite at babyen er 19% over gjennomsnittet. Blir ingen ny måling og ingen igangsetting.

Legen sa " Ja, ja... Her blir det en svær baby" Som førstegangsfødende syntes jeg det er forferdelig skremmende.

Håper babyen kommer innen termin.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan sykehus skal dere føde på da?

Er ganske stor forskjell på jordmødrene som tar UL og på gynekologene som er med. Noen er helt i mot KS og dedt å sette i gang tidligere, noen ser bare på bekkenet og sjekker om du kan føde normalt. Jeg fikk beskjed om fra Gynekologen som var med på UL at normalt skulle "alle" klare å føde en 5kg barn. Noe jeg syns er fryktelig stort og voldsomt som "førstegangsfødende", så jeg blir å kreve KS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal føde på Haugesund Sykehus. Var henvist fra fastlegen til kontroll og samtale på sykehuset uke 34-35. Etter samtale hvor gynekologen mente at det var best for meg ¨å evt. gå til termin og komme i fødsel av meg selv, ble det tatt ultralyd. Siden jenta var så "stor" fikk jeg time 11 februar for å evt. starte fødselen. Jeg ble litt "paff" for jeg hadde instillt meg til å gå til den 27 og så bli satt i gang.

Ble veldig glad! For jeg hadde regnet med en kamp om å få bli satt i gang på termin.

Så jeg må si at jeg gleder meg til å slippe minst to uker og tanken på overtid.

Håper dere kommer i fødsel snart! Tenker på dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenker jeg er godt:)

Du får på terminen min du da:)

Jeg skal på UL og samtale på onsdag, så jeg er spent på hva som skjer, hva gynekologen bestemmer..

Men håper på KS, fremfor vanlig fødsel i og med at han er så stor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...