Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #1 Skrevet 15. januar 2010 Hvor lenge kan man oppbevare morsmelk i kjøleskap og fryser? Og hva bruker dere til å oppbevare det i?
kei80 Skrevet 15. januar 2010 #2 Skrevet 15. januar 2010 Fersk morsmelk Fersk morsmelk er holdbar i kjøleskap (4 grader) i 3-5 døgn. Dersom man ikke har tilgang til kjøleskap, kan fersk, ubehandlet morsmelk oppbevares i 6-8 timer i romtemperatur. Tint, tidligere frosset melk er holdbar i 24 timer i kjøleskap. Frosset morsmelk De offentlige retningslinjene angir at melken er holdbar i 3-6 måneder. Melk som er frosset lenger enn dette, kan i de fleste tilfeller også gis til barnet. Ta i så fall hensyn til om melken er oppbevart i stabil og riktig temperatur.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #3 Skrevet 15. januar 2010 Jeg fryste ned melk i små fryseposer som jeg skrev dato på.Husker ikke hvor lenge de kunne være i fryseren.Kanskje et par uker.Du kan bare ringe føden eller helsesøster å spørre om dette
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 15. januar 2010 #4 Skrevet 15. januar 2010 fersk morsmelk oppbevarer jeg i tåteflasker, ready to go. Fryst morsmelk ligger i morsmelk poser fra medela, med påskrevet dato på. Får ca 150-160 ml morsmelk i hver pose
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 15. januar 2010 #5 Skrevet 15. januar 2010 hiver forresten morsmelken som skal fryses i fryseren med en gang.
kei80 Skrevet 15. januar 2010 #6 Skrevet 15. januar 2010 Til oppbevaring og frysing av morsmelk egner all embalasje som tåler koking seg. Du kan for eksempel bruke gamle syltetøy glass. Engangsbeger i plast er også fint. Rist melken i begeret etter tining, slik at man får med alt fettet som legger seg langs kanten. Unngå å fryse melken i plastposer, da fettet lett henger igjen, og det er vanskelig å håndtere melken på en hygienisk måte. Alt dette kommer fra ammehjelpen.no
Bambi-ra Skrevet 15. januar 2010 #7 Skrevet 15. januar 2010 Les her: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå