Gå til innhold

Hva er en Særregel... Leser juss...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I hvilken sammenheng er det brukt? lettere å forklare skikkelig da :)

Skrevet

"I tillegg til forvaltningsloven omtales også særreglene om saksbehandlings i sosialtjenesteloven og barnevernloven. Dette gjøres fordi en stor del av sosialarbeiderne arbeider som saksbehandlere eller beslutningstakere etter disse særrlovene. Det må også anses som gunstig at framstillingen konkretiserer hva det innebærer at forvaltningsloven benytes i kombinasjon med en særrlov". (Avsnitt slutt)

Har søkt litt etter det begrepet på internet, men finner ikke noe. Finner bare særlov.... Ikke særregel...

Skrevet

Det er spesielle regler for saksbehandling innen sosialforvaltning&barnevernforvaltningen. Man har den generelle forvaltningsloven, som gjelder all offentlig forvaltning (med noen unntak), også har man noen særregler, som er regler for saksbehandlingen for noen avgrensede felt. Så det er en spesiell regel som gjelder kun for en del av den offentlige forvaltningen. Skjønner?

(har fått lite søvn, og er litt utafor. så beklager om det er elendig formulert!)

Skrevet

Åjja, tusen takk trillelille :)

Kan jeg spør om en ting tro?

Hva betyr det når det er to §§? Har Lovsamlingen for helse og sosialsektoren her... og prøver finne en plass det er to sånne §... men har foreløpig ikke funnet.

Og... Sosialtjenestelove, forkortes ikke det stjl... eller er det sotjl? I så hva hva er stjl. da....?

Skrevet

Hvis det f.eks står sosialtjenesteloven §§ 1-3 så betyr det "paragrafene 1 til 3" Det betyr paragraf i flertall....Nevner man mer enn en § etter hverandre skriver man §§, også de paragrafene man skal skrive om.

Forkortelsen er jeg litt usikker på. Men om du har en lovsamling pleier fortkortelsen å stå øverst på siden, ved sidetall osv. Der skal de offisielle forkortelsene stå, gjør iallefall det i vanlige lovsamlinger...

Skrevet

Derfor ja :) Fant ikke sånn doble paragrafer :)))