Gå til innhold

Hva er en Særregel... Leser juss...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I hvilken sammenheng er det brukt? lettere å forklare skikkelig da :)

Skrevet

"I tillegg til forvaltningsloven omtales også særreglene om saksbehandlings i sosialtjenesteloven og barnevernloven. Dette gjøres fordi en stor del av sosialarbeiderne arbeider som saksbehandlere eller beslutningstakere etter disse særrlovene. Det må også anses som gunstig at framstillingen konkretiserer hva det innebærer at forvaltningsloven benytes i kombinasjon med en særrlov". (Avsnitt slutt)

Har søkt litt etter det begrepet på internet, men finner ikke noe. Finner bare særlov.... Ikke særregel...

Skrevet

Det er spesielle regler for saksbehandling innen sosialforvaltning&barnevernforvaltningen. Man har den generelle forvaltningsloven, som gjelder all offentlig forvaltning (med noen unntak), også har man noen særregler, som er regler for saksbehandlingen for noen avgrensede felt. Så det er en spesiell regel som gjelder kun for en del av den offentlige forvaltningen. Skjønner?

(har fått lite søvn, og er litt utafor. så beklager om det er elendig formulert!)

Skrevet

Åjja, tusen takk trillelille :)

Kan jeg spør om en ting tro?

Hva betyr det når det er to §§? Har Lovsamlingen for helse og sosialsektoren her... og prøver finne en plass det er to sånne §... men har foreløpig ikke funnet.

Og... Sosialtjenestelove, forkortes ikke det stjl... eller er det sotjl? I så hva hva er stjl. da....?

Skrevet

Hvis det f.eks står sosialtjenesteloven §§ 1-3 så betyr det "paragrafene 1 til 3" Det betyr paragraf i flertall....Nevner man mer enn en § etter hverandre skriver man §§, også de paragrafene man skal skrive om.

Forkortelsen er jeg litt usikker på. Men om du har en lovsamling pleier fortkortelsen å stå øverst på siden, ved sidetall osv. Der skal de offisielle forkortelsene stå, gjør iallefall det i vanlige lovsamlinger...

Skrevet

Derfor ja :) Fant ikke sånn doble paragrafer :)))

Tusen takk for svar!!!

Skrevet

Bare hyggelig å kunne hjelpe :)

Skrevet

Er du advokat eller noe sånn? :)

Selv er jeg sosionomstudent :)

Skrevet

hei. jeg har hatt forvaltningsrett i høst så om det er noe mer så bare spør ;)

Skrevet

Jeg er jurist. Bare å spørre om det er mer du lurer på, kan sende meg en pm evt :)

Skrevet

Oiii!!!

Jøss, kan jeg det? Tusen takk, mulig jeg gjør det, så får du se om du ønsker svare :)

Jurist altså... gurimalla! Det stoffet som er så tungt... vel vel, for meg er det det i allefall ;)

Skrevet

det er tungt i starten lilje, men når du først ser hvordan det henger sammen så er det i grunn ganske lett.

mitt beste tips er å gjøre masse oppgaver!

jeg har mange med løsningsforslag om du trenger. (altså ordentlige løsningsforslag, og ikke mine egene)

Skrevet

Har du oppgaver som "hører til" sosionomstudiet? Er veldig interessert i så fall :)

Dette faget skal jeg virkelig sette meg inn i!! Ikke fordi jeg synes det er lett :) men fordi det må være så gøy å kunne det... og hjelp andre :)

Vil du evt sende det til meg på mail da?

Skrevet

det tilhører velferdstudiet, men det er jo relativt likt siden vi stort sett skal jobbe med akkurat det samme :)

kan sende det på mail :)

hvem pensumbøker har du i faget?

Skrevet

du også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...