Gå til innhold

Uff! Da blir det Fragmin-sprøyter på meg:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver dag fra nå (13+3) til 6 uker etter fødselen. Er sykepleier og setter slike sprøyter ofte, men å sette på meg selv er UMULIG! Har sprøyteskrekk! Samboer får ta seg av det, stakkar!

Årsaken er at jeg har Leiden mutasjon heterozygot, en tilstand der blodet lettere kan koagulere og gi blodpropp. Vanligvis skal man visst ikke trenge blodfortynnende ved heterozygot, men siden mamma hadde blodpropp i relativt ung alder, må jeg ta det.

Det positive er at jeg slipper å bekymre meg for blodpropp i morkaka. Det fører til at fosteret dør. Leste om det her inne, at det kunne skje sent i svangerskapet. Dødfødsel er jo den store skrekken!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei!

Det der går seg til skal du se. Hadde to blodpropper i forrige svangerskap pga. Leiden.

Ble du fortalt dette med sprøytene i forbindelse med første svangerskapskontroll? Er gravid nå og lurer på om jeg burde skynde meg til legen. Har bestilt time.

Lykke til med sprøytene!

Skrevet

Nei, jeg tok det opp selv. Hadde lest meg opp på dette før jeg kom til legen. Legen var usikker og måtte snakke med en gynekolog for å få svar.

Man skal visst komme i gang med sprøytene så fort som mulig. Når du har hatt blodpropp tidligere så skal du hvertfall ha sprøytene. Ring legekontoret igjen og fortell om din situasjon så får du sikkert framskyndet timen. Jeg sa ikke noe da jeg ringte og fikk ikke time før 13+2 uker.

Lykke til!

Skrevet

Hmmm.... Kanskje det er best å fremskynde legebesøket litt da. Best å være på den sikre siden. Hadde to blodpropper i venstre fot sist. Ubehagelig. Måtte ta to sprøyter med fragmin daglig. Vel, vi får bare gjøre det beste ut av det!

Skrevet

Uff, men det er da enda godt det finnes noe mot det derre! Jeg sitter på pinebenken og venter på om jeg må begynne på fragmin... Er i uke 20 nå, og dette ble en haste sak som skulle vært klar i dag, men sykehuset klarte selvfølgelig ikke å få prøvene klare som haste sak, så da må jeg bare vente 1 uke til da! :-/ Håper nesten på å få fragmin så slipper jeg og tenke tenk om, hva hvis! :(

Skrevet

Ikke noe gøy med sprøyte hver dag, men man får hvertfall en bekymring mindre:)

Gjest Bjørnen Collargol*gravid
Skrevet

Jeg setter Fragmin hver dag fra jeg tester positivt. Det går helt fint, blir en vanesak faktisk.

Noen blåflekker blir det jo, men det er jo verdt det tilslutt alikavell :)))

Gjest Bjørnen Collargol*gravid
Skrevet

har ikke Leiden da, men APS, noe de fant ut etter at jeg mistet 3 ganger.

Skrevet

Eg går også på fragmin morgen og kveld. Blir ein vanesak ja, men kan ikkje sei eg juble kvar gong telefonen pip for å minne meg på dette.. :s hadde blodpropp på lungene for ca 7 mnd siden og gjekk forsatt på marevan då eg plutselig (!) vart gravid. Fekk neste kjeft av legen for at eg gjekk på marevan ei veke før eg kom meg til legen. Marevan eg veldig skadelig for fosteret.

Men folkens, auke de dosen utover gjennom svangerskapet? Skal auke i veke 20 (er no 17+4) og så seinare igjen. nokon som må ta to sprøyter om gongen? skal no auke til 10 000 IE, og det er vel ei sprøyte, men kan ein få meir i ei?

Skrevet

Dette går fint.... har selv stått på FRAGMIN siden oktober da det ble oppdaget blodpropp, faktisk på netthinnen av alle ting.

2 * daglig a' 5000 enheter ( morgen og kveld) blir en vane og en fin mage med blå flekker, he he

Følges nøye opp med UL blodprøver og div...

Termin 26 april så ca bare 190 sprøyter igjen.

LYKKE TIL

Skrevet

Jeg har også heterozygot Leiden Mutasjon. Men jeg slipper sprøyter siden det er bare er en forholdsvis fjern slektning som har fått blodpropp i leggen to ganger. Mamma har ikke fått blodpropp selv om hun også har samme mutasjonen som meg. Håper virkelig det går bra med fosteret mitt. Jeg også blir redd når jeg leser om blodpropp i morkaka...

Tenk så bra det er at du er klar over at du har denne mutasjonen. Med Fragmin sprøyter får du ha en graviditet som er like sikker som en "vanlig" person har. Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen:) Nå har vi akkurat satt 4. sprøyte. Går rimelig greit egentlig. Kjenner nesten ikke selve stikket, men er vondt når det sprøytes inn. Har fått ett blåmerke og flere skal det bli... Men alt i alt sååå mye bedre enn å bekymre seg:)

Har ikke hørt noe om øking, men så er jeg bare 14+1 uker. Fikk resept for ca 3 mnd. 5000 IE x 1 per dag.

Håper det ordner seg for alle sammen:)

Skrevet

jeg venter fortsatt på svar ang.blodprøver på sykehuset. Har tatt før og fant igjen papirene etter å ha vært til kontroll på sykehuset,(dette har ved en stor feiltagelse ikke ligget inne på meg hos fastelegen, har derfor gått i uvisshet og god tro helt til etter ordinær UL, da ble jeg kallt inn til kontroll), i følge de gammle prøvene har jeg hetrozygot. Har skjønt at noen ikke trenger å ta fragmin da, mens andre trenger alt ettersom hvor nært det har vært blodpropp tidligere eller om man selv har hatt. Selv har jeg ikke hatt, ikke vet jeg om noen i familien/slekta har hatt, familien til mamma er stor og pappa er adoptert, så der vet vi lite... Jeg tror jeg ligger ann til å ikke få fragmin, men vil jo si at jeg heller vil ha det, enn å være redd for blodpropp, sen abort eller dødfødsel.. er i uke 20 runder snart 21... men har fått beskjed om at legen vil vurdere dette... Kjedelig å gå i uvisshet og lure, og være små bekymret.

Skrevet

Følges nøye opp med UL blodprøver og div...

Hmm.. meir enn den faste UL rundt veke 18? fleire blodprøvar? har berre tatt eit blodprøve etter eg begynte med fragmin, og det er vel nesten tre mnd sidan..

Skal kaaaanskje snakke med gynekoloisk avd etter UL neste veke.. men er ikkje sikkert..

Føler det er lite oppfølging her hos meg i alle fall.. :(

Skrevet

Hm, jeg har også blitt satt på blodfortynnende. Men gynokologen skrev ikke ut fragmin. Jeg går på Klexane, men det er vel kanskje det samme? Hm, har stort sett bare hørt om gravide som går på fragmin. Merkelig.

Skrevet

Fragmin og klexane er stort sett det samme. Fragmin er bare billigere:)

Skrevet

Aha, hm. jaja. Hehe, da tar jeg det dyre stoffet da. Men men. Uansett er det billig hvis det hjelpe babyen. 2000 kr for 50 sprøyter er ikke så ille.

Skrevet

UPS UPS det synes jeg var RÅÅÅ Dyyrt.... men uansett en maks grense for oss på 3mnd forbruk på en skreven resept på kr 500,-

PASS PÅ DET DA :)

Jeg bet ca 387,- for en pakke på 25 stk og det rekker da for meg til 12 dager.... men alt over 500 blir jo dekt inntil 3mnd

Skrevet

Stemmer dette? Har jeg ikke hørt noe om... Fikk det på blåresept, da regnet jeg med at det var egenandelsgrensa på ca 1700,- per år som gjaldt.

Jeg betalte 300,- for 20 sprøyter. Men skal jo ha 210 sprøyter til, så blir jo en del...

Skrevet

Ja det stemmer. må vel være likt i hele landet vel!

Jeg tenkte først det samme som deg egenandel på 1700,- men da det gjelder fra jan til des var det kipt å starte i okt... kom ikke opp i den summen da... men så forklarer hun meg det på apoteket og det gikk automatisk det, da hun tastet inn resept nr..

Tvi tvi til deg , spare det en spare kan

Skrevet

Skal sjekke dette her opp. Hehe, hvis jeg kan få igjen litt så kan jo det gå til ting jeg trenger etter hvert. :)

Knerten vokser og har det fint. Hadde første svangerskapskontrollen i dag og legen møtte meg i døra og gav meg en klem. Gratulerer sa hun.

Endelig etter 7 sa på rad, ble den lille litt mer enn 8 uker. Men det regner de nesten med er pga klexane.

Godt at de gav det et forsøk :) Er nå ca 14 uker på vei. Det ser bra ut. Er så glad. Så på den måten har ikke jeg tenkt at 2000 kr for 50 sprøyter gjør så mye. Hadde gladelig betalt flere ganger så mye :)'

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...