Gå til innhold

Kalde fingre

Tigerlise&Anton prøver igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I natt sov vi på soverommet for første gang på flere uker (jippi!). Måtte tidligere ligge på stua for han nektet å sove på soverommet. Deilig å ligge i egen seng og med litt bedre luft :-) Men han fikk fryktelig kalde fingre av det. Hadde en varmeovn ved siden av senga hans, så det var ikke veldig kaldt på rommet, men han veiver så mye med armene at det er umulig å holde dem under dyna.

Tips til hva jeg skal gjøre? Eller er det greit at fingrene blir kalde? Uff, ekkelt å kjenne på de små "istappene"...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gutten min har også hatt istapper noen ganger..han nekter også å ha fingrene under dyna! Sørger bare for at det er varmt nok på rommet jeg..eventuelt kanskje du kan prøve med tynne votter? :) ser ikke for meg at min hadde akseptert det men..hehe..vet jo aldri! Han smatter jo på fingrene sine også..så de bli ekstra kalde av at de er våte i tillegg..

Skrevet

SÅnn er det her også. Selv om vi ikke alltid har vinduet oppe, så ble det veldig kaldt uansett, spesielt i kuldeperioden. Jenta vår vil heller ikke ha hendene under dyna.

Helsesøster sa til oss at det var ikke så farlig om de var kalde på hendene og fingrene, så lenge de var varme på resten av kroppen. Men det går selvsagt an å prøve å ta på tynne votter. Vi kjøpte sånne tynne små votter på H&M, som vi egentlig tenkte å bruke som klorevotter.

Skrevet

vi har la et tynt ullteppe (babyteppe fra devold) under dyna hennes, og det ligger hun å holder på m natten, som koseklut, og etter det har hun vært varm på fingrene, (uten å være for varm på kroppen). før vi gjorde dette var det omtrent som noen tok isbiter borti meg når hun strøk på meg når hun spiste:p

kanskje en koseklut eller teppe el kan hjelpe, slik at de ikke spiser så mye på hendene sine?

Skrevet

Bruk votter! Det gjorde vi i jula da det var iiskaldt. Vi lot rett og slett ungen ligge med votter på seg på natta. Tror det var det beste for hans del da.

Skrevet

Vi har brukt sånne tynne klorevotter, men etter at snuppa begyne å spise på fingrene måtte de bort.. Våte votter ga bare enda kaldere hender. Men etter at hun fikk ullpysjamas fra Nøstebarn, har faktisk også hendene holdt seg mye varmere.

Skrevet

Samme her, med ullpysj løste det seg

Skrevet

Jeg fikk strikket pittesmå pulsvarmere til snuppa. Da var hun ikke kald på hendene lenger. :) Hender at hun fikk litt hår i munnen når hun spiser på fingrene, men siden pulsvarmerne er i ull så ble de ikke kalde selv om de ble litt våt. Veldig enkle å strikke også. Bare vrangbord rundt på settpinner i noen cm. Alt etter hvor lang du vil ha de. Og så lager du et lite hull til tommelen sånn at de sitter godt på hånden.

Skrevet

Tigerlise: har du link til fødselshistorien din?

Jenta vår har også istapper noen ganger. De fleste babyer ligger vel med henda opp, og jeg plasserer alltid dyna under hendene hennes så hun ikke skal dra dyna over hodet når hun løfter armene opp. Har også kjøpt klemmer for å feste dyna nederst nå. Votter prøvde jeg, men er redd hun skal skal få dem i svelget, for hun spiser så på hendene sine, gjerne begge på en gang hehe. Vottene ble dessuten klissvåte! Det skal vel være rundt 18 grader på soveværelset, men jeg synes det er vanskelig å få til den rette temperaturen. Blir som regel varmere. Men har også bommet den andre veien, og da var hun kald på armene og bena også! Det var ekkelt det. Det hender seg hun sparker av seg dyna og teppet, så nå sover hun somregel med hel pysj med føtter.

Skrevet

Vil anbefale sovepose fra H&M hvis du er bekymra for dyna, for da kan de sprelle og kave så mye de bare vil uten å få en tung dyne over hodet sitt=) Og når det gjelder kalde fingre er dette helt normalt, fordi de små har litt dårligere blodsirkulasjon enn oss voksne, og derfor lett blir kalde på hender og føtter. Det viktigste er at de er varme på kroppen, og det beste er å kjenne bak i nakken- har de fin temp der, er kroppstempen også bra, til tross for litt kalde fingre=)

Skrevet

Har lett og lett etter de posene, men finner de ikke!!! Hm hadde bare i str 2-3 år da jeg var der. Ikea har visst sies det, men har ikk fått somla meg dit:)

Skrevet

Vi har soveromsvinduet på gløtt hele døgnet, så det er temmelig kaldt der.

Derfor har lillemann på seg nattdrakt, tynne votter og lue, og ligger i en tykk BOBLEPOSE om natta. Altså en sånn utedress som ikke har ben, men pose nederst, og man kan brette et stofflag over hendene slik at de ikke stikker ut av ermene. Denne kjøpte vi i str 62/68 på H&M da storebror var baby i 2007.

Når det er iskaldt har han i tillegg dyne på, ellers har vi dyna bare halvveis over han.

Hendene til babyer er ofte kjølige pga umoden blodsirkulasjon, men de bør ikke bli skikkelig kalde. Barn kjenner den vonde følelsen av å fryse, like godt som vi føler det!

Skrevet

Takk for at du gadd å lete den opp!:D Så fin historie da, med en del dramatikk, men du var kjempeflink, og som du sa; belønningen var verdt det! Gratulerer da, sånn veldig lenge etter;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...