Gå til innhold

Enklere å amme nr. 2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg slet veldig med ammingen etter forrige fødsel. Datteren min klarte ikke å ta puppen selv, så jeg måtte pumpe meg døgnet rundt i 6 uker før hun endelig fant ut av det og kunne forsyne seg direkte. Jeg synes det var 6 veldig slitsomme uker. Jeg hadde 5 kraftige brystbetennelser, og på grunn av det måtte jeg pumpe meg hver annen time døgnet rundt. Mannen min tok seg av flaskematingen, mens jeg tok meg av "matlagingen". Jeg måtte stå opp og og gå ut av soverommet fordi pumpen bråkte sånn, og jeg ikke ville vekke de to andre, som også måtte opp ca hver annen time for å varme melken på kjøkkenet. Vi hadde sjelden lik syklus, og ofte møttes vi i trappen om natten, den ene på vei ned og den andre på vei opp. Det var et styr... :) Vi ble fullstendig utslitt disse ukene, både jeg og mannen min, og jeg føler at jeg gikk glipp av mye kvalitetstid sammen med datteren min, fordi pumpingen bokstavelig talt sugde all energien ut av meg og fordi betennelsene gjorde meg veldig syk. Og når datteren min endelig klarte å suge seg fast i puppen selv, så var det for sent, jeg hadde ikke lenger nok melk til å fullamme. Mener jeg holdt det gående i totalt 6 måneder, med mindre og mindre melk.

Nå begynner det å nærme seg fødselen til nr. 2, og jeg kjenner at jeg har begynt å grue meg til ammingen. Jeg leker med tanken at hvis det skjærer seg igjen, så er det over på ME etter noen få ukers prøving. Er det noen av dere som har hatt ammeproblemer med nr. 1, og så har det gått bra med nr. 2?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sleit også veldig med amminga da jeg fikk første. Hadde ikke nok melk til henne i begynnelsen, så hun var under fødselsvekta til hun var 1 mnd gammel. Ikke noe særlig! Vi måtte på helsestasjonen annenhver dag for å veie. Jeg fikk låne en elektrisk pumpe for å øke produksjonen. Den første tiden satt jeg konstant med enten datteren min eller pumpa til brystet. Vi kombinerte MM og ME i begynnelsen, men heldigvis klarte jeg å få nok til henne etterhvert:) Men da hadde jeg VIRKELIG slitt for det. Hadde som deg også flere brystbetennelser og SINNSYKT såre brystvorter. Grein hver gang jeg ammet henne:( Jeg er en meget sta person, hadde bestemt at jeg skulle amme til hun var minst 1 år. Avsluttet da hun var 13 mnd. Er veldig stolt av meg selv for at jeg klarte det. Håper imidlertid jeg får slippe dette styret denne gangen. At det skal gå som en lek. Er så kos å amme når det fungerer:)

Så damer, jeg lurer også på om det er lettere 2. gang!

Skrevet

Hei du :)

JAA!!! Jeg har hatt den erfaringen iallefall..

Med førstemann var amminga et sant helv...!!!

Vi klarte ikke å få det til jeg og lillegull, han la ikke på seg og de på helsestasjonen NEKTET meg å bruke ME...kunne kvalt de idag altså!!

Jeg gråt og gråt, prøvde og prøvde, pumpet (som utgjorde LITE MELK)

-oppsprukket, lillegutt beit og beit i puppen, og jeg beit meg i fingrene for å overdøve smerten, alt i alt grusomt :( Etter 3 mnd NEKTET han å ta puppen mer. Hylte når jeg la han til, så da måtte jeg begynne med ME og livet ble fantastisk!!!!

(har fått tips i ettertid om å snu barnet i tvillingstilling v amming, at det faktisk kan være så enkelt? Men det aner jeg ikke om stemmer..mener jeg prøvde alt jeg.

Med lillegutt nr 2 la jeg han til puppen på sykehuset like etter fødselen omtrent og han tok puppen som om vi aldri hadde gjort noe annet :)))

IKKENO stress, vi samarbeidet kjempefint og det var så deilig at jeg kan ikke få beskrevet det!! :)))

Så ikke ta sorgene på forskudd sier jeg bare, og skulle du plages igjen så begynn med ME så fort du føler det blir et slit. Jeg tror ikke morsmelka er så viktig som de skal ha det til jeg når man plages til den grad vi har gjort! Da er helse og kos viktigere etter MIN mening...

-jeg kommer ikke til å jobbe meg ihjel iallefall om det skulle bli vanskelig denne gangen, selv om jeg gjerne VIL amme, det er jo så utrolig koselig <3

LYKKE til da :))))

KLEMM!

Skrevet

At du hadde problemer med nr 1 betyr ikke at det trenger å bli problemer med nr 2.

Enig med Gladjenta i at man ikke skal amme for enhver pris. Du har kjent på det før, og vet hva det fører med seg. Så prøv med amming, og dersom det ikke går, så ikke press deg for langt, men gå heller over til mme med god samvittighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...