Gå til innhold

HJELP!!! Hvordan takle raserianfall hos 2 åring??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er snart 2 år, og har den siste uken begynte med skikkelige raserianfall. Og da snakker vi raserianfall ja. Klikker helt over små bagateller. Hyler så høyt han klarer, gråter, sparker, slår, vrir seg unna osv osv.

F.eks imorgest da vi satt og spiste så dyttet han plutselig unna fatet med mat. Hadde spist ca 1/4 rundstykke og ville plutselig ha et nytt med et annet pålegg. Sa da at han først måtte spise opp det han allerede hadde, så skulle han få mer etterpå med annet pålegg. Da var sirenen igang, og det er jo ikke snakk om å gi seg heller. Forleden dag holdt han på i sikkert 30 min før jeg klarte å roe ham ned.

Det jeg gjør når han begynner er å ta ham med bort fra rommet vi da er i. Setter meg i mellomgangen sammen med ham og prøver å roe ham ned (vi har 2 andre barn å ta hensyn til óg...), men ingenting nytter.

Han har godt språk. Snakker i setninger opp til 4-5 ord, og kan flere hundre ord. Så det er ikke det at han blir frustrert for at vi ikke skjønner hva han sier.

Men aner rett og slett ikke hvordan jeg skal takle dette på en ok måte. Hva gjør dere når deres 2 åringer får raserianfall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

desverre ingen råd, men vil bare si at vi opplever nøyaktig det samme med vår datter på 2,5 år...

vi gjør stort sett det samme som deg når det bryter ut...

Skrevet

Trenger noen råd om det jeg å :) Tulla mi har vel holdt på sånn en stund med det raseriet. Går som regel fort over her da. Hun blir to i neste mnd. Hadde en lignende episode her i går. Hun ville ha noe annet pålegg på enn det hun hadde valgt først. Jeg prøver ikke og gi meg på det da. Hun fikk ikke viljen sin i går. Ikke alltid like lett det der. Ønsker jo at hun skal spise, spesiellt på kvelden. Vet at det er viktig at man er konsekvent. Her går ofte raseriannfallene på og slenge seg ned i gulvet, og hyle. Hender hun prøver og bite meg i låret også, når hun blir så sint. Ligger hun og sparker i gulvet, bare overser jeg henne. Går som regel raskt over.

Ja, hva gjør dere?

Skrevet

Du er ikke alene for å si det sånn;)

Det avhenger litt av hvorfor han får raserianfall. Han har ikke så godt språk enda, så stort sett gjør jeg som deg - tar han med bort fra situasjonen og roer han ned for deretter å finne ut hva som var årsaken.

Er det pga at han ikke har fått lov til noe eller lignende så overser jeg han og prøver å avlede ham etter en liten stund. (han er 21mnd). Han er utrolig viljesterkt - og summa summarum så er jeg jo glad for det - han (og vi) må bare lære å håndtere det slik at han kan få utnyttet det på riktig måte:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...