Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #1 Skrevet 15. januar 2010 Vi stod ute i veien her om dagen, så sier naboen "dere må ha det kaldt inne, det er jo rim på hele huset". Men da sa jeg at det er rim på det fordi det er så godt isolert, så varmen ikke slipper ut og smelter rimet... Men sånn var det visst ikke, sa han... Hvem har rett? Vi har det godt og varmt vi, altså ;-)
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #2 Skrevet 15. januar 2010 Er det et nytt hus, så tror jeg at du har rett..
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #3 Skrevet 15. januar 2010 Du. Hadde det ikke vært rim på så hadde det vært tegn på at varmen slipper ut gjennom veggene, og at det er dårlig isolert.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #5 Skrevet 15. januar 2010 Jeg tror at varmen dere har inni huset slipper litt ut, og fordamper. Og kulden lager da rim av denne fordampingen. Jeg tror bare...
Himmel og hav Skrevet 15. januar 2010 #6 Skrevet 15. januar 2010 Artig, for akkurat dette snakket jeg og en nabo om i forrige uke da det var så kaldt, om hvorfor det rimer på noen hus og ikke andre. Det er du som har rett. Om det ikke rrimer på ytterveggene når det er veldig kaldt så er det fordi varmetapet gjennom vegg er for stort. Les litt om det her: http://www.hjem.no/artikler/enok/etterisoler_huset.html
Ugl@ Skrevet 15. januar 2010 #7 Skrevet 15. januar 2010 Rim på yttervegger er jo kjempebra hvis huset er oppvarmet inne når det er kulde, godt tegn på at det ikke slipper igjennom mye varme :-) Her renner det desverre av tak og vegger, men vi har eldre hus som er dårlig isolert. Har etterisolert to rom oppe, og merker enorm forskjell på varmetapet der i forhold til de som ikke er etterisolert enda. Men vi fyrer og har mye god gratis ved om ikke annet. Tydelig at naboen deres ikke har mye peiling på isolering i hvertfall :-)
soleia Skrevet 15. januar 2010 #8 Skrevet 15. januar 2010 Greit å få det skriftleg, "himmel og hav." Har hatt denne diskusjonen eg og, og meinte at når alt anna ute rimar, så er det naturleg at eit godt isolert hus rimar og. Ser at spikarslaga ikkje er rima, så det er eit lite varmetap gjennom spikaren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå