Gå til innhold

Celleforandringer i graviditet, se hit værsåsnill...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har tatt biposi av livmorhalsmunnen i graviditeten? Vet at de egentlig ikke tar dette i graviditeten pga stor bkødningsfare, men på kontroll i går tok gynekologen biopsi likevel fordi han så tydelig hvor celleforandringene lå, og tror ikke han likte det han så... Hadde jeg ikke vært gravid hadde han tatt konisering med engang sa han.. Må vente nå en uke på svaret...forferdelig... hvis det viser seg å være noe på prøven må jeg innpå riksen for det er jo litt komplisert når man er gravid... Er det noen som har vært i samme situasjon?? Er livredd for kreft og at det kan ha spredd seg til livmoren og evt andre organer. Har et hissig hpv virus.... (er 20 uker på vei. )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!!

Jeg har vært igjennom det samme som deg.. Fikk påvist noe celleforandring i januar 09. Ny kontroll "for sikkerthets skyld" i juni 09, der det viste betydlig forverring... Biopsi på sensommeren, og beskjed om conisering i oktober. (Med streng beskjed om ikke å bli gravid i mellomtiden) MEN det ble jeg jo.... :o) Så var inne til masse kontroller, men fikk først beskjed om at jeg skulle holdes under oppsikt av legene under sv. skapet.

Under andre kontroll fikk jeg beskjed om at jeg måtte operere allikevel fordi celleforandringene var så voldsomme, og ved neste "celledeling" volle det utvikles kreft. På grunn ac dette ble jeg laser operert da jeg var 13+2... Syns ikke så mye om det, men det gikk så bra! De fortalt meg at det ikke var noe fare for barnet, og at de ikke hadde gjort det omdet hadde vært farlig.. Skjønner selvfølgelig at det er en del psykologi i det de sa, men det gikk veldig bra! Spiste ikke en paracet engang etterpå!!

Går til kontroll hver 6-8 uke nå, resten av sv.skapet. Er 22+4 nå! :o)

Er mulig jeg må conisere etter fødsel, kommer ann på utviklingen..

Ta det med ro! Går sikkert veldig fint... De er så utrolig flinke disse legene!!

Lykke til ihvertfall- sender deg mange gode tanker og positiv energi!!!

Skrevet

Tusen takk for at du delte din erfaring med meg...var utrolig godt å høre... Så de tok konisering i svangerskapet ja, det trodde jeg var helt umulig, men er jo bra du slapp å avbryte svangerskapet.. Har du hpv virus i tillegg? det har jeg, er kanskje vanlig å ha dette når celleforandringene først er tilstede....? gynekologen så noe inni der på kolposkopien som hun tok biopsi av )som de egentlig ikke tar av gravide)...venter på svar av den vevsprøven..helt pyton.....

Godt å høre at det ser bra ut for din del. Ønsker deg lykke til videre også..:-)

Skrevet

Hei igjen!!

Ja, har HVP viruset.. er det som er årsaken til disse celleforandringene. Jeg fikk baskjed om at det ikke var fare for barnet, og om det hadde vært det, så hadde de aldri gjort det. Da hadde jeg vært til kontroll hver 4-5 uke frem til fødsel. Nå er jeg på kontroll "bare " hver 6-8 uke!! :o) De laser opererte meg, dvs. at de brant vekk de grove forandringene med laser, også er det snakk om en "ordentlig" conisering etter fødsel.

Det ble på en måte en slags brannslukkings operasjon denne nå.. Er så skummelt med sånne ting for man oppdager det bare ved vanlig GU.

Alle venninnene mine har gått til GU i tur og orden etter dette med meg.. Vær glad du oppdaget det når du gjorde!!!! Kunne jo tross alt gått MYE værre..

Bare hyggelig å kunne være til hjelp!! :o)

Skrevet

Hei

Jeg hadde celleforandringer i mitt forige svangerskap. Dette ble oppdaget når jeg tok celleprøve i uke 12. Måtte inn til biopsi noen uker seinere, og blødde ganske mye etterpå. Tok det med fattning, for man vet jo hva som gjør det og at det har ingen ting med babyen å gjøre. Jeg hadde forandringer i grad 3, som er de verste. Fem uker etter fødselen ble jeg konisert, og det har gått helt fint etterpå. Har gått til hyppige kontroller etterpå, og alt ser fint ut. Celleforandinger på livmorhalsen forandrer seg sakte, så dette vil helt sikkert gå fint.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...