Gå til innhold

Fødested


Mommy86

Anbefalte innlegg

Hei igjen gravide piker.

 

Hvor tidlig må man søke om plass på fødested. Er nå i 7. uke, men skal ikke på 1. kontroll før i 13. uke. er redd for at alt er opptatt når jeg endelig har fått karret meg til jordmor...;) Har hørt at det er på denne første kontrollen man søker om fødested, men nå er jeg i tvil om jeg kanskje må handle litt raskere.

 

Noen med erfaring?

Og noen som har noe å anbefale.

For meg er det viktig at far får være tilstede hele tiden etter fødselen, og at det ikke står 6 andre familier i samme rom som oss. Noen fler som har tenkt så langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Jeg vet ikke hvor du bor, men hvis det er i Oslo så har jeg hørt at det har blitt vanskeligere å få plass på Ullevål når man venter til 1. kontroll. Vi hadde ingen problemer i fjor selv om vi ventet til da, og hadde en veldig fin opplevelse av å føde der. Fikk rom på pasienthotellet 2 timer etter fødselen og der kunne vi bo alle 3 i fred frem til hjemreise :) Det var også veldig viktig for meg at pappa kunne overnatta sammen med oss, men det er seff ingen garanti man får rom på hotellet...

 

Denne gangen skal jeg føde på Føderiket, og der søker man plass direkte så snart man vet man er gravid. Det samme gjelder ABC-klinikken på Ullevål. På begge disse stedene bor pappaen samme med mamma+barn om det er ønskelig da.

 

Er også i 7. uke og fødeplassen er i boks, så ja, har tenkt så langt :)

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo, så det er Ullevål og Riksen som er mest aktuelt. Å føde alternativt (hehe, beklager uttrykket) tror jeg ikke blir aktuelt. Syns det er greit at smertestillende er tilgjengelig om jeg skulle ønske det, selv om det beste hadde vært uten:)

 

Hvorfor har du valgt føderiket?

Lykke til med graviditet og fødsel;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at Risken er veldig vanskelig å komme inn på, så det kan være lurt å sende en mail eller ringe så snart som mulig :)

 

Ja det var grunnen til at jeg valgte Ullevål første gang, at alt var tilgjengelig, så skjønner godt valget! Eller det var mest pappaen som ville sørge for at alt var tilgjengelig! Jeg selv var godt forberedt på en naturlig fødsel :)

 

Jeg leste masse om Føderiket og ABC siste gang, og angret på at jeg ikke søkte på ABC.. Føderiket er nemlig et tilbud til friske 2.gangsfødende, men ser at de har åpnet opp for noen få motiverte førstegangs!

 

Jeg brukte selvhypnose under første fødselen, noe jeg kommer til å gjøre igjen, og da synes jeg det er veldig betryggende å kjenne jordmoren/mødre som skal ta i mot barnet. Man går til alle kontroller der så man føler seg veldig trygg og godt kjent med omgivelsene, noe som hjelper masse når man føder :) Jeg vil gjerne føde i vann, noe de er veldig gode på.

 

Jeg var ikke helt sikker om jeg ville føde der, men fikk time til samtale og omvisning og hadde egentlig bestemt meg med en gang vi var ferdig :) Det var nesten som å gå på en spa! Veldig avslappende og ikke noe som helst sykehus-følelse.. Jeg er ikke redd for å føde, så så lenge alt utvikler seg normalt under svangerskapet, satser jeg på å føde der i rolige omgivelser, med deilig musikk og sterinlys, liggende i en svær badekar med samboeren min ved min side :)

 

Hvis jeg skulle føde før uke 37, går lenge etter termin eller får noen andre komplikasjoner, så får jeg plass på Riksen. Det er mange som synes det er skummelt at det ikke ligger på selve sykehuset, men jordmoren sa til meg at i de 3 årene de har vært åpent, har de aldri hatt noen akutt situasjoner. Jeg tror ikke sykehusene kan si det samme!

 

Ja denne ble litt lang!! Lykke til du også!! Er det ditt første barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo helt fantastisk ut. Et badekar tappet med varmt vann og ikke minst musikk... Akkurat sånn jeg vil ha det, rolig og avslappende.

 

Jeg er ikke redd med tanke på fødsel, men at alt skal foregå veldig klinisk og rutinemessig. Klager ikke om fødselen går glatt og rutinemessig, men om personalet behandler meg som "en av alle".

 

Ja, det er min første, så selvom jeg er klar for å føde helt naturlig aner jeg jo ikke hvordan kroppen min reagerer på en slik påkjenning, og om jeg er "sterk nok". Man hører om hvor smertefullt det er, men vanskelig å forestille seg :P

 

Så deilig for deg at du har funnet et sted du trives og føler deg trygg nok til å føde der.

Hvordan har dine tidligere fødsler vært? Opplevelsesmessig...

 

Også må jeg jo bare si takk for at du tar deg tid til å svare:) Det settes stor pris på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tok det nesten som en selvfølge at det var automatikk i det jeg da. At legen ordnet med dette i forhold til nærmeste sykehus.

Ikke lett og vite alt når det er første gangen. Da må man jo bare stoole på at man blir informert om det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig mye automatikk i det ja, og skjønner det er mye å holde styr på! Man har fritt sykehus valg i Norge, dvs man har rett til å velge det sykehuset man ønsker å føde på.

 

Oftest så er det på første kontrollen man informerer legen/jordmoren hvilke sykehus man ønsker å søke fødeplass, så sender de en søknad for deg og ordner ordinær UL. Det kan være greit å vite litt om sykehusene i området på forhånd :) For eksempel hvis man ønsker å kunne bruke badekar er det greit å vite om det finnes på det sykehuset.

 

Men det er noen sykehus, som for eks Ullevål som har veldig stor pågang, og kanskje ikke har kapasitet til å tilby fødeplass. Da kan det være ok å søke på før 1. kontrollen. Som sagt så gjorde ikke jeg det siste gang og det gikk helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man kan ta kontakt med fødeavdelingen der man ønsker plass og spørre dem veien videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det MANGE innlegg fra meg! Ikke meninga, men ikke lett å skrive med en liten en som skal ha litt oppmerksomhet og!!

 

Skrevet fødselshistorien min her for noen dager siden faktisk: http://www.barnimagen.com/forum/thread/141269059

 

Jeg hadde en veldig fin opplevelse og gleder meg mye til å gjøre det igjen :) Synes det er veldig bra du planlegger å føde naturlig, og det er ingen som vet hvordan de kommer til å reagerer! Da er det bare fint å være forberedt på at ting kan forandre seg underveis og ha tilegnet seg så mye kunnskap som mulig om hva som er tilgjengelig av hjelpemidler slik man kan ta bevisste valg.

 

Jeg kan virkelig anbefale hypnobabies (www.hypnobabies.com) Var faktisk mammaen min som fikk meg til å finne ut mer om selvhypnose fordi hun brukte det med lille søsteren min og fortsatt beskriver det som en fantastisk smertefri fødsel og at hun var helt tilstede og avslappet.

 

Her er også linken til en av mine favoritt fødsler på youtube!

 

Det er g-rated og veldig fin :) Var inspirasjonen min under hele svangerskapet!!! Min fødsel ble ikke helt slik, men satser på den neste ligner litt mer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...