Gå til innhold

Ang. jordmor???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle egentlig vært hos jordmor i dag, men hun ringte å avlyste. Hun skulle ringe tilbake og gi meg ny time, enten neste uke eller uken etter der.

Jeg har fortsatt ikke vært hos jordmor, og er 18+5 i dag. Legen jeg går hos har heller ikke "tatt i meg" siden jeg ble gravid, bare sjekket blod/urinprøver en gang.

Hadde det ikke vært for privat UL i uke 11 hadde jeg jammen ikke vært sikker på at jeg er gravid, selvom magen vokser....

Hva tenker dere om det? Er det liksom helt normalt med så lite kontroller

?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ikke så uvanlig. Man tar som oftest en kontroll i uke 8-12 (tidligere hvis mor er førstegangs og har spørsmål) deretter er neste sjekk ved u.l. i uke 17-20 og en legekontroll til når man har passert 20 uker med god margin.

Skrevet

Jeg er på kontroll en gang i mnd. og jeg er andregangs fødende. Legen som setter meg opp såpass ofte, hun sjekker urin og blodtrykk og lytter etter fosterlyd, og spør om åssen det går.. trodde det var normalt jeg. hmm.. masse lykke til hvertfall=) håper du får time hos jordmor fort igjen da :)

Skrevet

Tror det er litt ulik praksis, men legen min kjente etter livmor i uke 10 (fant den ikke da, men), tok BT osv. Var der i går også, i uke 15. Hun sa da at det var for tidlig (!?) å lete etter hjertelyd, men jeg ga uttrykk for at jeg ville hun skulle pröve. Hun sa at hun skulle gjöre det om jeg lovte å ikke bli nervös om vi ikke hörte noe. Men hun fant den med en gang hun satt apparatet på magen!

Håper du får en positiv opplevelse hos JM til uka,da. Men du skal vel straks til rutine-UL også?

Skrevet

Hei!

Hmm.. har du ikke tatt blodprøver hos legen heller?

Det skal man jo gjøre mellom uke 10-13?

Hvis det, synes jeg at det var rart..

Du skal vel inn til Screening hvert øyeblikk du?

Masse lykke til :) Klem

Skrevet

Hei. Jeg har ganske lik erfaring som du forteller om. Var hos legen første gang da jeg var 7 uker, så igjen da jeg var 12 uker. Det var i begynnelsen av november, men neste legetime som ble satt opp er 13. februar! Tre måneders mellomrom mellom legetimene synes jeg er mye. Nå har jeg heldigvis vært på UL i mellomtiden og fått bekreftet at alt ser bra ut, men har nå bestilt time hos jordmor i neste uke, da er jeg i uke 23. Klarer ikke å vente helt til midten av februar. Er så godt å få sjekket at alt vokser som det skal. Og ikke minst få høre hjertelyden :o) Lykke til med deg også. Håper du får en god opplevelse hos jordmor når du først kommer dit.

Skrevet

her jeg bor får vi nesten kontrollene kastet etter oss. i første svangerskap hadde jeg en eller annen form for kontroll annenhver uke fra uke 10 til jeg hadde født.

denne gangen har det vært legekontroll en gang i mnd frem til nå.(uke25) ultralyden i tillegg. fom neste kontroll (uke 28)så blir det omtrent annenhver uke frem til slutten igjen. nesten litt slitsomt men jeg sier ikke neitakk til litt ekstra svangerskapsomsorg;)

men vet at det mange steder er normalt med myyye mindre. omtrent hver 6uke hvor ultralyden regnes som kontroll sånn at to legekontroller blir ca. 3mnd imellom.... helt utrolig.

Skrevet

Retningslinjene sier 8 kontroller i løpet av svangerskapet inkludert standard UL rundt 18 uker, selvvalgt om du går til jordmor, lege eller en kombinasjon:) Der man har valget, da...

Skrevet

jeg er litt over 16 uker på vei med nr 2, og har fortsatt ikke vært på en eneste kontroll.

bestillte time med fastlege i uke 6, men der er det kjemplang venteliste.

samme med jordmor. så første time blir først i midten av februar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...