Gå til innhold

Hva kan en toåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn som å spise selv, kle på selv, drikke av kopp osv..? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veit ikkje kva ein to-åring "skal" kunne, men dette kan vår (blei 2 for eit par veker sidan):

*Enkel rolleleik med mamma/pappa (veit ikkje om ho leiker slik med barna i bhg).

*Spise sjølv med gaffel/skei (har gjort veldig lenge). Men viss det går for treigt, tar ho fingrane til bruk.

*Drikke av vanleg glas/kopp sjølv (har gjort lenge).

*Følgje instruksjonar, finne det ho leitar etter og hente ting til oss ved instruksjon o.l.

*Gi instruksjonar :)

*Kle på nokre enkle plagg sjølv (hue, store sokkar, sko, forklekjolar, jakker, skjerf f.eks.), viss ho får halde på lenge nok og har tolmodigheit sjølv lenge nok.

*Kle av seg det meste! :)

*Bæsje og tisse på do; gir beskjed viss ho skal på do eller om ho har gjort det i bleia. Er ikkje bleietørr.

*Gi beskjed om ho er svolten/mett.

*Takke for maten, seie versågod, seie unnskyld på passande stader.

Sikkert noko eg har gløymt no, men det er ikkje så farleg. :)

Skrevet

vår ente blir 2 år om en uke :)

jeg mener at hun kan veldig mye... er ikke slik at jeg skal skryte på henne noe altså, men hun sjokkerer meg til stadighet. men det er mer som en fotografisk hukommelse eller noe?

hvertfall, hun kan 2 forholdsvis lette bokstaver ; "i" og "o". hun har en tavle hvor hun har magnet-bokstaver ;)

hun vet hvor alle brikkene i puslespillene hennes skal være (her kommer hukommelsen inn, for hun prøver de ikke, bare sier at "der skal kuen være" osv.

hun kler ikke på seg body , genser selv, men lette ting som en bukse , yttertøy, sko og lue.

hun har spist selv lenge, men liker gooodt å drikke fra flaske (noe vi skal slutte med på 2års dagen!!!)

hun diskuterer HELE tiden med oss... hvis jeg sier hun skal gjøre noe kan hun komme med et spm om hun kan få ditt eller datt hvis hun gjør det. altså hun prøver å inngå kompromiss :P det er veldig artigt å høre på. så vet hun hvem alle foreldrene er til barn hun går i barnehage sammen med.

jeg kommer ikke på så mye mer, men hun leker mye med dukker og bamser; gir dem mat og legger dem og skifter bleier på de.

hun kan sitte på do og presse ut noen dråper, men hun sier ikke fra om at hun må tisse.

Skrevet

Lille er 2 år og 2 mnd. Ho kan:

* snakke setningar på i alle fall 5 ord, har eg hørt (type "Mamma smake Eir sin is?")

* sei dei fleste ord etter oss, men det er ikkje alle som forstår alt ho seier

* ho har ete med skei og gaffel lenge, men om det blir vanskeleg seier ho "buke handa" og gjer det

* drikker av vanleg glas og har gjort det lenge, men det blir mindre søl med tutekopp

* ho er inne i ein veldig "klare 'LEINE!" periode, og vil prøve det meste av tøy sjølv. får på seg ein genser med litt tålmodighet (men ikkje alltid riktig veg osv), bukser går og bra, same med jakke, hue og støvlar. Klarar nesten å ta på seg up-and-go-bleie, litt vanskeleg å få den heilt over baken. Men ho godtar som regel og å bli kledd på.

* ho begynner å bli ganske stø på beina, men kan framleis dette over ende om ho fokuserer på eitt eller anna. Kan ikkje hoppe eller springe, men går ganske fort (gjekk sjølv ved 19 mnd)

* veldig ivrig på rolleleik type lage mat, trille tur med dokka, ordentleg husmor dette

Skrevet

12.48 her.

Med rolleleik tenkte eg meir på å leike på ein måte der du f.eks. snakkar på vegne av dukka/bamsen e.l. som du leikar med. Altså at viss min figur spør vesla sin figur om noko, så svarer ho på vegne av figuren sin. Eg ser at de andre definerer rolleleik som noko anna (som å mate dukker, lage mat på liksom o.l.). Dette har vesla gjort veldig lenge.

Kanskje det eg tenkjer på, heiter noko anna? Eller er dette ein litt meir avansert form for rolleleik? Denne typen leik er i alle fall relativt ny hjå oss. :)

Skrevet

Min gutt er 2 år og 7 måneder.

Hans sterkeste side er at han var veldig tidlig ute med å prate, og snakker nå som en 4- eller 5-åring. Han kan resonnere, argumentere og snakke litt om følelser. Bruker avanserte ord som umotivert, akseptabelt osv, og temmelig kompliserte setninger. Det er utrolig morsomt å høre på!

Han teller til 10, kan lese navnet sitt og kan ca 5 bokstaver.

Han lager stemmer og snakker for og med duplomennene, Byggmester Bob-figuren, Mikke Mus'en og andre figurer. Har god fantasi, og kan gjenfortelle historier og eventyr han har hørt.

Han bygger togbaner med Duplo og Brio, og høye Duplo-tårn og hus o.l.

Synger hele barnesanger med full tekst og korrekt melodi. Husker opptil 3 vers på enkelte sanger.

Han kan sette på en DVD-film selv.

Han tisser gjerne på potte eller do, men bruker fortsatt bleie. Dette har han gjort i et år allerede, men vi planlegger ikke bleieslutt før til sommeren.

Han spiser med bestikk, men bruker like gjerne hendene. Den siste uken har han forsøkt å spise uten å bruke fingrene. Han begynte å drikke av kopp, også for et år siden.

Han kler på lue, sokker og sko selv. Vi har ikke øvd noe særlig på å kle på, så han er ikke så god på andre plagg enda. Han kler av det meste selv, men det er jo mye enklere.

Skrevet

Vesla er 2 år og 3 mnd. Som mamsebamsen har min også fokusert på det verbale.

Hun kan:

Snakke i lange setninger (teller ikke ord lenger, men hvertfall 8-10 ord i setn.) "Nei, jeg gidder ikke ta på lua mi" eller "Hei du mamma, vil du leke mor, far og barn med meg?" ""Kan jeg værsåsnill å få litt mer smoothie av deg pappa" "Hei du" og "gidder ikke" er noe hun har lært i barnehagen gitt! Bruker også lange og voksne ord, og er generelt som å snakke med en hvilken som helst annen person. Veldig gøy!

Synge barnesanger med alle vers og rett melodi (På låven sitter nissen 3 vers, Musevisa alle 4-5 versene)

Alle bokstavene i alfabetet.

Skrive enkle ord på PCen (dvs vi sier hvilken bokstav som kommer eller hun gjetter også finner hun bokstaven og "skriver" ordet. Typiske ord hun vil skrive er navnet sitt, mamma, pappa, lillebror, bestemor, melk, fisk etc) og lese ordene hun har "skrevet".

Telle til tjue.

Alle farger (kunnet lenge)

Puslespill med ca 12 brikker.

Høyre og venstre.

Rollelek (mor, far, baby og storesøster er favoritten, leker også baby i magen og at hun må dra til sykehuset og få hjelp av doktoren til å få babyen ut og så gråter babyen og får pupp eller trøst. (ja, jeg er gravid;-) ), eller hun spiller "teater" fra stykker vi har sett eller bøker vi har lest. "Nå er du liksom Pulverheksa, så er jeg liksom julenissen også er pappa Frossenpinnen på Frossenfjell" også sier hun alle replikkene sine og "spiller" hele fortellingen.)

Spiser med bestikk og har gjort det lenge, selv om suppe fortsatt er litt sølete.

Drikker av vanlig kopp (gjort siden 1 år)

Klatre til toppen av en ribbevegg og ned igjen.

Bygge høye hus av Duplo. (kunnet lenge)

Perle med sånne jumboperler eller lage smykker ved å tre treperler gjennom en strikk. Dette er ny ferdighet og fortsatt litt vanskelig, men får det til.

Kan tisse og bæsje på potte, men er ingen fan, så planlegger ikke bleieslutt før til sommeren.

Det min ikke kan er det mer grovmotorisk:

Hun kan fortsatt ikke hoppe.

Kan kle på lue og sokker, men ikke sko eller genser eller slikt.

De sier vell at barn fokuserer på en type ferdighet, så artig å se forskjellene :-)

Skrevet

Så debatten om rolleleks definisjon. Leker hun mor, far og baby gir hun "stemme" til dukka, eller til duplofigurene om hun leker med dem, så de snakker sammen.

Skrevet

Jenta mi er snart 2 år og 1 mnd, og hun kan:

* Spise selv med skje og gaffel (har de siste to månedene blitt mye mindre gris med dette enn før)

* Drikke av vanlig kopp

* Snakker i til dels lange setninger, men hopper ofte over småord (Eks: "Lille Ida blå ansiktet. [navn] også, grønn tegne ansikt!" - jada, hun hadde da tegnet seg helt grønn i ansiktet! Eller: "[Navn] selv! Mamma ikke hjelpe!")

* Tar i mot instruksjoner, og gir oss instruksjoner

* Leker at hun lager mat, selger is, legger dukka osv.

* Tisse og bæsje på do, men er ikke helt bleietørr ennå)

* Løper, men kan ikke hoppe

* Kle på enkle plagg som lue, votter, lester, cherrox

* Kle av alt utenom genser og body

*Perle, tegne kruseduller, streker og prikker. hermer etter oss når vi tegner

* Bestille sanger ved å gjenta strofer fra sangen

Skrevet

så kjekt å se hvordan 2-åringene er :)

Denne toåringen(2 år og 6 mnd for å være korrekt:p ) kan:

-snakker i setninger, og er helt tydelig,alle kan forstå

- kan nesten alle bokstavene

- vet egen fødselsdato og alder

-synger og kan flere av tekstene spesielt til sabeltann( +endel andre barnesagner)

- Sier hele "aftenbønnen" utenat

- har "inne" de fleste navnene på foreldrene til unga i barnehagen( ehm, men det har ikke jeg nei :D )

-begynner å forstå mer av klokken(spør ofte om hvor mye den er, og vet når jeg skal hente han i barnehagen)

-har en fotografisk hukommelse,husker mye som går meg hus forbi

dagens skryt :)

Skrevet

Veeel... Det meste er vel sagt? :P

Men mange overrasker meg egentlig.

Her kan gutten min, som ble 2 år for to uker siden, dette:

- Spise selv, det har han gjort i over ett år.

- Drikker av vanlig glass

- Kan mange ord, lager setninger på to og tre ord.

- Kan ikke kle på seg så masse, men kler av seg buksa og sokker.

- Kan fortelle litt av hva han har gjort i barnehagen

- Kan fortelle hvor han slo seg, hvis han slo seg i bhg, og hva som skjedde.

- Holder på å kunne tallene 1-10, er litt sånn 1-2-1-2-3 liksom :P

Men klarer seg fint :)

- Kan mange farger, men ikke nyansene. Lyse og mørke blå f.eks.

Blir mye å skrive opp egentlig... Fant jeg ut :P

MEN, det er store forskjeller! Jeg vet om en gutt som fylte 2 år i september, og helt fra han var liten har han vært et "geni" :P

Kan mange ord, snakker setninger på 15 ord +. I tillegg snakker han om frihetsgudinnen i usa, at han vil på museum, og kan navnet på for eksempel band som er på reklame på tv. Jeez :P

Skrevet

Oj oj, så flinke barna deres er....

Føler at knotten min henger litt etter nå, han ble to år nå, og kan ikke mye av dette. Gjør jeg noe feil :(

Han kan ca 15 ord, men flere er uforståelige for de som ikke kjenner han.

Han skjønner mye av det vi sier da, men tror ikke han skjønner ordet nei, annet enn når han sier det selv, he he

Han rydder av bordet når vi har spist.

Han tar ut av oppvaskmaskinen og gir det til meg.

Han legger inn i vaskemaskinen og lukker igjen døra.

Klær tar han hverken av eller på, har ikke vist noen interesse for det.

Setter alle bilene sine opp i ei lang rekke.

Han løper, hopper og danser, og det går noen ganger så fort i svingene at han går på rompa.

Duploen begynner han å få til å bygge litt selv.

Han kommer ofte bort og gir en klem, og sier mmmmmm :)

Han drikker litt av kopp om vi holder den, men har ikke vist noe særlig interesse for det.

Spiser litt selv med gaffel eller skje, spesielt stas når han får "voksengaffel". Men foretrekker fingrene da.

Skrevet

Forresten, glemte å si at han teller åtte-ni-ti.

Kun de tre tallene, litt morsomt, begynner ikke med en her nei :)

Skrevet

Et kjapt overblikk sier meg at 98% av det som står her er i beste fall pyntet på... ;) Derfor skal man aldri poste innlegg som dette på slike forum som dette, fordi man får servert regnspikka løgn i lange baner.

Skrevet

Hehe sebbelita, det er ingen grunn til å tro at du gjør noe som helst "feil" :)

Ofte er gutter senere ute med språk enn jenter, og mye tyder på at unger ofte ENTEN er gode på språk ELLER på fysisk utvikling. Og gutten din er jo tydeligvis flink på det fysiske - han ser ut til å være like gammel som min jente, og hun kan hverken hoppe eller danse noe særlig.

Jeg så det ble kommentert at de fleste innleggene her inne sikkert var pyntet på. Jeg tror ikke noen her inne lyver om hva ungene kan. Men en tråd som dette inviterer til å fortelle hva ungene KAN, ikke hva de ikke er så gode på... Og de som har mye å fortelle om vil nok oftere svare på en sånn tråd enn andre :)

Videre synes jeg vi alle bør legge merke til aldersforskjellene på ungene det fortelles om. På det halve året fra toårsdagen til de er to og et halvt, skjer spesielt språkutviklingen i rasende fart!

• 3 uker senere...
Skrevet

Jenta vår er to år og 3 mnd, og kunne ved 2-årsalderen:

- Telle til 20 i riktig rekkefølge

- Kjenne igjen navnet sitt om man skrev det ned

- Prater som en 3-4 åring, med mange lange setninger og hermer alt av ord, er veldig tydelig i praten så alle skjønner hva hun sier

- Leker rollespill, er mamma til dukken sin som hun må bysse på,eller rugge vognen for å få til å sovne..

- Spiser alt selv med gaffel el skei

- Drikker fra glass og har gjort det siden 1 år..

- Kler av seg alt + bleie

- Kler på seg det meste, også bleien

- Tisser og besjer mye på do, men enda endel i bleien

- Sier tydelig ifra om hun er trist, vondt i magen eller hode

- Er en fantastisk storesøster til lillesøster på 8 mnd og verdens beste datter <3

Skrevet

Mange fantastiske barn dere har. Så heldige dere er!

Mi på 22 mnd kan bare alt det vanlige hun.

Skrevet

Så flott at hun kan alt det vanlige. Så heldig du er! Tenk om noe hadde vært i veien med henne, og hun ikke hadde kunnet alt det vanlige. :)

Skrevet

Hm!

Laget for å skryte og skremmende for oss andre?

Min datter var ikke tidlig uten med noe spesielt, gikk når hun var 14 måneder og var litt sein språklig. Snakket en del "feil" uttale til hun var 4,5 år.

Vi har stimulert henne i forhold til det vi har syntes er passe og idag har hun som førsteklassing blant annet et svært godt ordforråd og meget bra ordforståelse. Læreren sier hun er meget langt framme. Motorisk er hun i alle fall gjennomsnittelig.

Så det å gå tidlig, snakke tidlig ol. som "alle" er så opptatt av de første årene forutsier vanligvis ikke framtiden.

Skrevet

En tråd laget for å skryte, men ikke å skremme vil jeg tro! :)

Klart det er artig å skryte av barna sine og det de kan, enten de er tidlig ute, gjennomsnittlige eller litt trege. Utvikling ved 2-årsalder trenger selvsagt ikke forutsi fremtiden, som du ano. 11.02 selv sier. Men det er gøy at de stadig lærer nye ting.

Det er veldige sprang/forskjeller i barns utvikling, og jeg synes det virker rart at alle som har tidlig utviklede barn blir mistenkte for å lyve/pynte på sannheten. Hvilken interesse skulle noen ha av det?

Da jeg f.eks. en gang her inne sa at barnet mitt snudde seg fra rygg til mage før 3 mnd-dagen sin, var det flere som mente jeg løy. Hvorfor skulle jeg gjøre det? Viss noen sier at barnet deres snur seg fra rygg til mage ved 2 mnd, tenker jeg at dette var veldig tidlig, men jeg tror ikke akkurat at de lyver av den grunn. Bare for å bruke et eksempel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...