Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 Vi har inkasso til over pipa,manner oss opp til å be om gjeldsordning. Klarer ikke å levere ungen i bhg,får så dårlig samvittighet når jeg allikevel er hjemme(selv om jeg vet at han har godt av det) Får så angst at jeg må stoppe opp for å puste. Er gravid med nummer to,men klarer ikke å glede meg i det hele tatt. Så fort en ting er i orden kommer det noe nytt dumpende ned på oss. Jeg klarer liksom ikke se lyst på noe for tiden,alt er bare svart,føler at ting aldri går i orden,går bare og venter på mer motgang. Er så redd for å si noe til JM eller lege om dette,får automatisk på en maske hvor alt er supert og bra når jeg er der.
Gjest sug lut Skrevet 14. januar 2010 #2 Skrevet 14. januar 2010 Alt kan vokse deg over hodet. Men dere er godt på vei om dere planlegger å søke om gjeldsordning, dere har ikke stukket hodet i sanda. Jeg synes du skal levere barnet i bhg bare for å få puste (eller ikke puste) noen timer i fred. Hvil. Se i taket uten å bli avbrutt. Du blir ikke dårligere mor av det. Ikke noen grunn til å skjule det for JM eller lege, men ikke noen grunn til å brette det ut heller, om det ikke føles greit eller relevant. Det er ditt liv, og du har fortsatt kontroll på noe. Men kanskje det ville lette. Ønsker dere lykke til.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #3 Skrevet 14. januar 2010 Det er ille mens det står på, men det er faktisk ikke verdens undergang. Jeg har selv vært der, med postkasse- og telefonskrekk, inkasso osv., og man kommer seg gjennom det. Og om det er slik at det påvirker deg og svangerskapet ditt så burde du vurdere å snakke med jordmor om dette. Det er ingen skam og det er en enorm lettelse å lette på trykket. Selv om det kanskje ikke føles slik akkurat nå så kommer det til å ordne seg. Men gjør meg en tjeneste, snille du: Ta bort maska og snakk med jordmor om dette! Det hjelper å dele litt av byrden og du vil få det bedre etterpå.
MorHeSa_2 Skrevet 14. januar 2010 #4 Skrevet 14. januar 2010 Dersom dere sliter veldig, så høres gjeldsordning lurt ut. Da har dere det trangt en periode, men dere skal klare dere helt fint. Og la oss si at dere jobber, og har 300 000 i inkasso f.eks, så er det jo ikke heller slik at man nødvendigvis betaler alt. Får man godkjent en slik ordning, betaler man etter evne i 5 år (tror jeg), og så blir resten slettet hvis partene er enige om det. Har du ikke sett på luksusfellen f.eks? Der er det familier som får faste rammer de må holde seg innenfor, men de lider jo ingen nød. Ta tak i det så fort du kan. Det verste er å bli deprimert over problemene, og bare skyve de lenger foran seg. Rentene bare vokser, så ta en tlf i morgen!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #5 Skrevet 14. januar 2010 Det viktigste er å få oversikt over hvor mye gjeld dere har. Så kan dere regne på hvor mye dere kan betale per mnd. Klarer dere ikke å betjene gjelden, kan gjeldsordning være en løsning, men den varer i 5 år og man får anmerkning for det. Det vil si at i 4 av de 5 årene kan dere ikke får lån, telefon e.l. Klarer dere betale ned på feks 3 år, lønner det seg ikke å inngå gjeldsordnig. Hvor mye gjeld har dere? Hvor høy inntekt? Hvor mye i faste utgifter? Klarer dere å betale ned gjeld og samtidig betale løpende utgifter? Hvis man får oversikt, så ser man ofte at det ikke er så ille som man trodde.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Gjeldsordning må vi bare ha,så har vi ihvertfall økonomien på rett kjøl innen barna er noen år. Jeg har lenge gått og overbevist meg selv om at angst og det å ikke ha det bra er noe man innbiller seg,så jeg har skjøvet bort alt,fnyst av meg selv og tenk at nei fy,jeg er så lykkelig atte! Dette har jeg også sagt høyt,mest sannsynlig for å være helt sikker på at jeg har overbevist meg selv om at det er slik det er. Derfor er det så flaut å plutselig skulle si at,greit,det fungerte ikke helt sånn nei.....
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #7 Skrevet 14. januar 2010 Vi har ca 20,000 inn per mnd,så når alt det faste er betalt holder det som er igjen nesten akkurat til mat og transport.så noen annen løsning enn gjeldsordning kan jeg ikke se.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #8 Skrevet 15. januar 2010 Under en gjeldsordning må man også betale. Det vanlige er ofte 10 % av inntekt eller et årlig beløp. Ved gjeldssannering (hvilket er veldig sjelden man får innvilget) slettes all gjeld. Det er også sånn at om man ikke betaler etter hva gjeldsordningen sier, så frafalles den og man må betale inn hele gjeldsbeløpet. Og gjeldsordning er noe man kan få kun en gang. Hvor mye gjeld er det snakk om?
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #9 Skrevet 15. januar 2010 Med studielån er det vel 100,000 ca.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #10 Skrevet 15. januar 2010 Det er inkassoen,bortsett fra det har vi huslån i banken på 450,000 ca.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #11 Skrevet 15. januar 2010 Men dette e overkommelig gjeld. Trodde det var snakk om fler hundre tusen, jeg. Hvis dere nedbetaler til sammen på all gjeld ca 2700 i mnd er alt nedbetalt på 3 år. Antar at deler av dette er faste månedlige avdrag fra før?
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #12 Skrevet 15. januar 2010 Jeg skjønner SÅ godt hvordan du har det! Vi har kjørt oss godt fast i gjeldsmyra, er på gjeldsordning (så det løser seg til slutt) og på toppen av det hele har jeg blitt uplanlagt gravid med tredjemann Brukte prevensjon, bare så det er sagt... Det er såvidt vi får det til å gå rundt, har kuttet ut alt unødvendig og lever på stramt budsjett. Jeg er ikke mer enn 8 uker på vei og vi er i dialog med gjeldsrådgiveren. I verste fall må jeg ta abort pga økonomien... helt forferdelig og helt unødvendig. Jeg er på vei til å bli veldig deprimert, for abort er ikke noe jeg ønsker å ta. Men må tenke på barna vi allerede har... Og vet ikke om jeg noensinne vil klare å glede meg over svangerskapet om jeg beholder, for dette kan gi store konsekvenser. Vi har bare oss selv å takke, jeg vet det. Det er det som gjør det ekstra vondt hvis jeg må avbryte svangerskapet. Det hadde aldri vært spørsmål om abort hvis det ikke var for økonomien. Jeg råder deg å hvertfall ta kontakt med en gjeldsrådgiver for å få oversikt og økonomiske tips. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #13 Skrevet 15. januar 2010 Hvis dere har huslån, hvorfor ikke forsøke å refinansiere? Da øker dere med 100 000,- slik at alt utenom bolig blir betalt ut. Da blir de 100 000 fordelt på gjenværende år på boliglånet og på mer enn 3 år. Namsmann kan bestemme at dere må selge bolig fordi dere kan betale ut gjeld ved å selge den.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #14 Skrevet 15. januar 2010 Jeg vet at det bare er å ta EN telefon,så er vi i gang. Men hver gang jeg tar opp telefonen skammer jeg meg noe så inni hampen og får HELT panikk. Vet ikke om det er hormoner eller hva det er,men nå er det blitt såpass at jeg er redd jeg må bli kjørt til legevakten en dag snart.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #15 Skrevet 15. januar 2010 Kan man refinansiere når det er snakk om inkassogjeld da? Vi har aldri misligholdt huslånet vårt,hvis det har noe å si.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #16 Skrevet 15. januar 2010 Med huslån på 450 000, og inkasso/studielån på 100 000 tror jeg ikke dere kvalifiserer til gjeldsordning.. Snakk med banken dere har huslånet i! Refinansier! Få alt lånet under ett (bortsett fra studielånet, det er et gunstig lån, så det beholder dere), og betal ut kreditorer... Du sier dere har 20 000 inn pr. måned.. Er det tilsammen? For to voksne og et (snart to) barn? Det er lite...men 550 000 i gjeld er ikke mye, så jeg mener dere kan klare det! Lag et budsjett og hold dere til det! Å få skikkelig orden på økonomien motiverer for videre innsats, og det er mer verdt å gå i postkassen uten at hjertet er i ferd med å hoppe ut av brystet, enn mye annet man kan kjøpe for penger.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #17 Skrevet 15. januar 2010 Tilsammen er det 20,000 inn ja. Jeg er arb.løs og har ikke krav på dagpenger eller noe. Har søkt jobber i hytt og gevær,uten hell,sikkert fordi jeg er gravid. Skal selvfølgelig fortsette å søke,er ikke så kresen at det gjør noe. SKAL sjekke opp med refinansiering,høres hakket bedre ut enn gjeldsordning. Når jeg har fått jobb kan vi jo betale ned gjelden dobbelt så fort.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #18 Skrevet 15. januar 2010 bor du i oslo bør du kanskje snakke med legevakten der ang det sammenbruddet du nå føler at du er på vei til å få, de kan i tillegg komme med noen råd om hvordan du skal gå fram ifht de økonomiske probleme dere har. Du må få hjelp til å holde hodet kaldt, du har ikke all verdens med inkassogjeld, dette her løser seg.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #19 Skrevet 15. januar 2010 Huks at du ikke har plikt til å si fra om at du er gravid når du søker jobber. Du er ikke så langt på vei at det synes går jeg utfra siden du sier det kan hende du må ta abort... Meld deg evt i et vikarbyrå og ta vikarjobber for å komme i gang!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #20 Skrevet 15. januar 2010 Er seks mnd på vei nå,så det syns. Abort er ikke noe alternativ,tror det var en over her som vurderte det. HI
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #21 Skrevet 15. januar 2010 ok, beklager, blandet kanskje innlegg her jeg.. :-) Ring banken i morgen!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #22 Skrevet 15. januar 2010 Bor ikke i Oslo nei. Har blitt litt lettere til sinns etter gode råd fra dere.Tusen takk!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #23 Skrevet 15. januar 2010 Ikke HI som vurderer abort, det er dessverre meg. Har en jobb, godt betalt attpåtil - men gjeldsordningen sluker alle pengene vi har. Vi har langt mer gjeld enn HI, nærmere 3.1 mill. I verste fall kan en ny munn å mette velte hele gjeldsordningen og da har vi et stort problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå