3småtroll♥ Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 Datteren vår på 6 år er sengevæter. Da vi var på 5-års kontroll i fjor spurte hs om vi ville prøve slik tissematte med alarm. Jeg hadde en slik selv og det hjalp ikke. Jeg våknet ikke av alarmen engang. Sa det til hs og at datteren vår er helt lik. Hun sover veldig tungt og er utrolig vanskelig å vekke på natten. Snupp har selv spurt om vi kan vekke henne når vi skal legge oss slik at hun kan stå opp å tisse. Vi gjorde det en peridode (vet det ikke er anbefalt, men prøver jo alt...) Det hjalp ikke noe... Hs sa på kontrollen at de ikke ville gjøre noe før hun hadde fylt 6 år uansett, men for at hun skal kunne prøve tbl eller nesespray må hun ha prøvd den matten først. Vi ble enige om å drøye det i fjor da de uansett ikke ville gjort noe før hun var 6 år... Så i oktober/november tok jeg kontakt med hs for å prøve en slik matte. Jeg tenkte da at vi skulle få gjort det unna til hun fylte 6 slik at vi eventuellt kunne få hjelp da. Problemet er jo selvfølgelig at de 2 mattene de har er utlånt og vi må vente..... Hun er nå 6 år og vi har enda ikke fått lånt matte. Hs skulle ringe oss når hun fikk en ledig, men har ikke hørt noe enda. uff! Vil jo så gjerne hjelpe snuppa vår, men vet ikke hva mer vi skal gjøre? Har prøvd belønning, latt henne sove uten bleie, snakket "alvorlig" om det, vekt henne for å tisse, tatt på ubehagelige billigbleier (hun syns egentlig bleie er ganske behagelig), vært flinke til å minne henne på å tisse ofte i løpet av dagen, gitt lite drikke på kvelden...... Hun er tissevåt hver dag..... eller hun har hatt enkelte netter der hun har vært tørr, men det kan gå mnd mellom hver gang. Hun sluttet med bleie på dagtid da hun var 13 mnd! Da nektet hun å tisse i bleie selv om hun hadde på. Da hun var nesten 2 var hun tørr på natten. Det holdt ca 1 år før hun begynte å ha uhell. Etter hvert tisset hun på seg hver natt så vi måtte begynne med bleie igjen... Noen som har noen tips?
snartmammapåny Skrevet 14. januar 2010 #2 Skrevet 14. januar 2010 Jeg var sengeveter selv når jeg var ung. Var til mange kontroller på sykehus og hos lege. De fant ut at jeg hadde smalt eller for stort urinrør eller noe slikt (litt usikker på diagnosen, jeg var veldig ung), og fikk utført en operasjon. Urinrøret gjorde at blæra ikke virket som den skulle og dermed gikk det galt hver natt. Hadde ikke et uhel etter denne operasjonen. Var ikke vanlig med nesesprayer ol på den tiden. Min bror gikk gjennom tiden med tissematta og alarmene. Han voknet ikke av alarmene, men det gjorde alle andre i huset. Men da var det somregel for sent uansett. Tror matta ble mer en plage for han enn et hjelpemiddel. Ble liksom en bekreftelse for alle på at han hatt et "problem". En psykisk påkjenning. Han fikk et nytt liv med nesesprayen heldigvis når den tiden endelig kom. Dårlig med tips. Kanskje hjelpemiddelsentralen, helsestajonen eller PPT i en annen kommune kan hjelpe? Prøv å få fatt i en slik matte, så dere kommer i gang med den påkrevde prosessen. Kanskje ikke så gode råd, men iallefall litt av egen erfaring.. Lykke til!!
blomstre Skrevet 14. januar 2010 #3 Skrevet 14. januar 2010 Var hos lege med min 6 åring og fikk nesesprayen. Hørte aldri noe om at hun måtte ha prøvd den idiotiske matt først (heldigvis). Så det ville jeg ha sjekket opp! Nesesprayen funket finfint her :-) Har også ei som sover tungt, men man skal jo egentlig ikke ha behov for å tisse ila natten, så hele dette vekking og matte greiene skjønner jeg ikke at de fremdeles holder på med. De vet jo nå at det er et et hormon de ikke har startet å produsere ennå som er problemet!
3småtroll♥ Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 14. januar 2010 Takk for svar;) Tenker jeg bestiller en time hos legen jeg. Lest litt på barnetmitt også og ser jo det at det er fler som har fått hjelp uten den matten. Hadde jo vært fint å fått hjelp nå som snupp er motivert også!
blomstre Skrevet 14. januar 2010 #5 Skrevet 14. januar 2010 Du kan jo også ta en kikk på denne siden: http://www.torrhelenatten.no/ :-)
Hikken Skrevet 15. januar 2010 #6 Skrevet 15. januar 2010 Blæh, husker den matten. Jeg brukte den, og det hjalp nada! Den peip som et uvær og vekket resten av huset, jeg derimot; jeg sov som en stein. Fikk omsider nesespray, og det hjalp som bare det! Da jeg hadde brukt den sprayen en tid (tror det bare var noen mnd) prøvde vi noen dager uten og da gikk det helt fint, virket som kroppen hadde vent seg av med å tømme seg om natta ;o) Tror jeg var like gammel som datteren din eller litt yngre.
Mammasgull 03_,09 og_10 Skrevet 15. januar 2010 #7 Skrevet 15. januar 2010 Samme problemet her også, med jentungen som blir 7år på mars.. Har ikke prøvd alarmmatte, verken jeg eller jenta er motivert for det, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har troen på den.. Har spurt legen flere ganger nå, siden hun fylte 5år om å få prøve medisin på henne, men legen bare bagatelliserer det om sier at vi skal se det an/vente litt.. Kan man kontakte spesialist eller noe sånt på egen hånd, eller må det gå via fastlegen? Føler ikke at vi blir tatt på alvor hos legen..
Miramor Skrevet 15. januar 2010 #8 Skrevet 15. januar 2010 Prøv en skive rugbrød men brunost før leggetid. Det må være rug. Knekkebrød med rug ( f.eks. Ryvita) går også bra. Dette stabiliserer blodsukkeret utover natten, muligens blir ikke søvnen så dyp. Jeg trodde ikke på det da jeg hørte det, men det virker. Dette, sammen med enuresealarmen, har hatt en utrolig bra effekt på sønnen min. Nå våkner han selv ca. kl. 04.00 og går på do hvis han trenger det. Det kan også være lurt å ta en tur til manuell terapeut. Det kan være noen låsninger som kan løsnes på. Manuell terapi er gratis for barn og en trenger ikke henvisning fra lege.
Miramor Skrevet 15. januar 2010 #9 Skrevet 15. januar 2010 PS. Jeg ville prøve alt før jeg evt. begynte med medisin, fordi det er en del bivirkninger.
Mammasgull 03_,09 og_10 Skrevet 15. januar 2010 #10 Skrevet 15. januar 2010 Helt håpløst å få jentungen her til å spise noe annet en brødskive til kvelds:/ Vi har forsøkt kiropraktor, men det hjalp ikke.. Tviler på at hun går med på annen terapaut, da hun synes at kiropraktor var ubehagelig.. Datteren min har fortalt noen venninner, og "kjæresten" sin at hun bruker bleie om natten, og jeg er redd for at dette skal komme ut på skolen, og at hun skal bli mobbet:( Hvordan forholde seg til det da? Har prøvd flere ganger å snakke med henne, og hun sier at hun ikke vil noen skal vite om "problemet", men glemmer seg og forteller det likevel..
Uro4 Skrevet 15. januar 2010 #11 Skrevet 15. januar 2010 HAr også en jente som bruker bleie enda... blir 6 til våren., Vi har fått tabletter av legen... Helsesøster var mer skeptisk og mente hun skulle vente til hun blei større... Nå har hun gått på disse tablettene en stund, og det er noe bedring... Men, bleia er fortsatt på.- Grer også for skolen og mobbing. Hun har fortalt det i barnehagen til de hun leker med...Men, på skolen er blir det sikkert værre. Hvor lenge skal de gå på minirin før vi bør utrede henne mer?? Er nesespray eller pillene best???
Honningmelon Skrevet 15. januar 2010 #12 Skrevet 15. januar 2010 Min eldste blir 6 år nå og bruker fortsatt bleie om natta. Da vi var på 5 års kontroll fikk vi Minirin tabletter av legen, og de funket. Sov uten bleie i 6 mnd ca. Funket bra når vi sluttet med tablettene også. Men, så begynte han å tisse i senga igjen, og da funket det ikke med tabletter. Så nå har vi fått time til barnelege ang. dette, og skal dit senere denne mnd. Min gutt tisser/skvetter også på seg på dagtid, så er ikke bare natta som er et problem her.
Uro4 Skrevet 15. januar 2010 #13 Skrevet 15. januar 2010 Dagen har også vært et problem her... Føler at det går bedre nå. Vet ikke om det er minirinen som hjelper henne på dagtid også..Eller om hun rett og slett har blitt litt flinkere...
MammanTilEmma❤ Skrevet 15. januar 2010 #14 Skrevet 15. januar 2010 var selv en sengevæter når jeg var på den alderen.. var til lege å ble sent til sykehus for en prøve av noe sånt(ubehagelig) men fikk tabletter etter dette,minirin heter de... sluttet på de i 11-12 års alderen.. å ikke hadde noen problemer siden! har nå en søster som gjør det samme.. hun er 7 å nå... men hun får ikke ned tabletten så der har de et problem, men det ordner seg vel ettervært. hadde også en onkel som var sengevæter, han holdt på til han var over 18 faktisk, før han begynte på den nesesprayen! ikke arti å ha det sånn, er jo ikke noe man kan for selv.. husker jeg ikke kunne liggeover til venner pga dette. håper det ordner seg:)
Gothminister Skrevet 15. januar 2010 #15 Skrevet 15. januar 2010 Hei. Nå har jeg ikke lest alle innleggene,for det var jo noen å lese også.. Jeg var selv sengevæter da jeg var mindre.. Jeg fikk den matta,men jeg slo den av rett før jeg sovnet.. Fikk bare prøve den en natt også.. Fikk tbl,men de tok jeg ikke,jeg var nok kanskje ett par år eldre enn dattera di.. Jeg skylte de tbl ned i vasken.. Brukte vel nattbleie til andre klasse (i dag så blir det vel 3.klasse) Foreldre var klar over att jeg var det,så de viste det når jeg lå hos noen,så de tok sine forholdsregler ved det,og vennene mine viste ikke noenting om det.. Gikk greit det,selv om det var kjett for meg,men jeg lå ikke så mye hos venner i den alderen der heller da.. Gikk over av seg selv,siden jeg nektet å innta noen form for hjelp på det.
Trollemor og snuppa! Skrevet 15. januar 2010 #16 Skrevet 15. januar 2010 Hvordan skal alvorlig prat og belønninger hjelpe på et problem man ikje rår over? Når man sover tisser man jo ikke på seg m vilje?
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 15. januar 2010 #17 Skrevet 15. januar 2010 Ville absolutt ha tatt en tur til legen først og fått undersøkt om det er fysisk grunn til at hun tisser på seg. For er det det så er det jo liten vits i å prøve den matta. Er det ikke noe fysisk galt/unormalt så går det jo an å prøve alternativ behandling også; homeopat eller kiropraktor feks. Noen barn har låsninger i nederste del av ryggen som kan gi problemer med å kontrollere tissinga. Helsesøstere stoler jeg ikke helt på jeg altså. De har en tendens til å bagatellisere det som for en er problematisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå