Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 Jeg har aldri hatt noen slik samtale med min mor, men jeg fant da ut av det etterhvert likevel;-) Tidligere trodde jeg vel egentlig at dette for det meste var pedagogiske råd, men har etterhvert skjønt at det er ganske vanlig å ha slike samtaler.!?.. heh? Hvor gamle var dere, og hvordan fortonet det seg? ;-)
Gjest Skrevet 14. januar 2010 #2 Skrevet 14. januar 2010 Her var det blomst-og bien samtaler (var ikke bare en samtale, men flere), kakefeiring ved første mens og mange andre gode, og pinlige, barndomsøyeblikk;)
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #3 Skrevet 14. januar 2010 Jeg hadde ingen bestemt samtale med min mor eller far, men de har ikke latt være å svare på spm når de har kommet. Mensen praten tok min mor tidlig, og da kom jeg med endel spm. Min minste jente vet allerede at jenter får mensen når de blir større, og vet hvorfor osv. Så har vel forsåvidt begynt litt blomst og bie prat her også. Nå vet alle ungene i huset hvordan en baby lages, siden de spurte veldig da de skulle få ett søskenbarn. Min mor ringte meg helt sjokket da hun passet de en helg, og lurte på hvordan de viste så mye. Men med en sykepleier i hus, som har lyst til å ettertudanne seg til noe i denne dur så er ikke dette spm han lar vær å svare på. Men nå vet de hvor de fleste ting i kroppen er, hva de gjør osv. Imotsettning til meg, som ikke bryr meg om slikt. Jeg vet vi har hjerte og nyrer og mer tenker jeg ikke over. Men min første svigermor tok denne samtalen første gang jeg traff henne. min daværende kjæreste sa at hun helt sikkert kom til å ta den. Men det gjorde meg ingen ting, hun var en morsom dame og hennes åpenhet omkring dette var veldig positivt. Men tror ikke jeg skal gjøre slikt for mine barn, men hun var bare slik.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #4 Skrevet 14. januar 2010 Jeg hadde ingen og måtte finne ut av ting og tang selv på den harde måten. I tillegg vokste jeg opp uten far, så jeg har hatt mange tunge lærdommer opp gjennom tiden. Nå her jeg endelig funnet en god og snill mann da, så det endte nok bra til slutt. :-)
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #5 Skrevet 14. januar 2010 Nei, fant ut av slikt selv jeg, og savnet aldri den samtalen! Man lærer nok på skolen
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Nei aldri og TAKK FOR DET!! Men så hadde jeg to eldre søskenbarn som lærte meg om det som måtte læres av ord og utrykk fra jeg var sånn 5-6 år, så den biffen fikset seg selv!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #7 Skrevet 14. januar 2010 Nei, hadde aldri noen slik samtaler. Fant ut av dette på egen hånd, ganske tidlig også.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #8 Skrevet 14. januar 2010 Blokkunge jeg, vi lærte alt fra de større barna.
Gjest Tale30 Skrevet 14. januar 2010 #9 Skrevet 14. januar 2010 Jeg husker at min mormor ville ha meg på pillen hadde fått mensen med en gang jeg fikk mensen (13 år). Og når det hadde gått noen år med laber kjærestevirksomhet sa hun "Du må huske på at vi er like glad i deg hvis du har mer lyst til å være kjæreste med jenter" Åh, som jeg savner den herlige damen!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #10 Skrevet 14. januar 2010 Jeg hadde aldri noen slik samtale, men savnet det aldri. Jeg visste hva mensen var da jeg fikk den, og ... ting synker jo inn litt herfra og litt derfra... En venninne av meg hadde en mor som var uberpsykolog, og skulle ha samtaler om alt mulig hele tiden. Hun var helt sliten. Husker hun kom på besøk til meg med matpakke, og planer om å bli en stund for å si det sånn... He he... ikke at hun ikke kunne få mat hos meg da, men hun tenkte vel at hun hadde vært hos meg litt mye og syntes det var flaut å alltid spise hos oss...
Gjest Skrevet 14. januar 2010 #11 Skrevet 14. januar 2010 Fantastisk mormor:)! Som da min mormor sa "det gjør ingenting om du er læbisk", hehe! O`salige barndom:)!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #12 Skrevet 14. januar 2010 Jeg hadde aldri det. Jeg tar selv mine unger sine spørsmål mer på alvor enn det mine foreldre gjorde. Tar det etterhvert som det blir naturlig. Slik samtalene våre er nå tror jeg nok de vil komme og spørre når tiden kommer. Dere som skal la skolen ta jobben.... vet dere når barna som regel får seksualundervisning i skolen? 10. trinn... når de er 14-15 år. Altfor seint spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #13 Skrevet 14. januar 2010 Ja, er du gal... det er altfor sent! Jeg husker vi hadde seksualundervisning på ungdomskolen, og lærte kun om kjønnsykdommer... Patetisk!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2010 #15 Skrevet 14. januar 2010 Husker fortsatt at jeg fornemmet en litt klam stemning, mamma skulle liksom si noe. Jeg var 8-9. Hun sa noe sånt som "Har du oversikt over det med babyer og pubertet og sånn?" og jeg svarte jaa. Det var det! Har tenkt å gå noe mer i dybden selv når den tid kommer, og regner med å få til noe mer naturlig stemning rundt temaene:)
Gjest Tale30 Skrevet 14. januar 2010 #16 Skrevet 14. januar 2010 Bestemødre er fantastiske (i alle fall mange av dem). Min mormor fikk meg også til å ta på meg mammas gamle brudekjole da jeg var 16, og jeg måtte gå frem og tilbake foran henne der hun satt stivpyntet i stolen sin (grevinnen kalte vi henne). "Dette er nok den eneste sjansen jeg har til å få se deg i brudekjole", sa hun. Hahaha. Og hun fikk jo rett. I morgen kommer min farmor på besøk. Vi skal flytte, og damen på snart 80 er en nødvendig del av enhver flytting. Ingen i familien klarer seg uten henne. Slik vil jeg bli når jeg blir gammel også, uunværlig heller enn en byrde Ikke at dette hadde noe med temaet i denne tråden å gjøre da, og hvis dette svaret skulle legge seg på slutten tilføyer jeg at det var et svar til Vinterflickan.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #17 Skrevet 15. januar 2010 Husker ikke hvordan mine foreldre gjorde det, så det må nok ha skjedd ganske tidlig. Men med min egen sønn har vi snakket om det i flere omganger, første gang allerede i 3-års alder. Det er så tidlig at det ikke er flaut. Siden har vi diskutert det mange ganger, og siden isen allerede var brutt, har det aldri vært flaut. Han har spurt om alt mulig. Jo eldre han er blitt, jo mer avanserte problemstillinger har vi diskutert. Vi har vært innom alt fra kondombruk til trans-seksualitet. Det eneste vi ikke diskuterer er våre egne erfaringer. Han trenger ikke forholde seg til vårt sexliv, synes jeg, og vi blander oss ikke i hans.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #18 Skrevet 15. januar 2010 I min familie er det meste tabu... Så skremmer skiten av foreldrene mine med jevne mellomrom ved å lese novellen i ViMenn e.l. Bare for å plage! Det nærmeste jeg kom med noen blomster og bier samtale, var da mamma spurte meg, når jeg var 15, om jeg var jomfru. Sur som jeg var så sa jeg "nei", selv om jeg var det. Hehe.. Mensen skremte dritten av meg. Hadde jo hatt litt på skolen da, så visste jo at mensen kom og da blødde en derifra og sånn.. Men dett var dett. Så jeg gikk med masse papir oppi dåsa og bytta hvert friminutt....... Tusen takk, mamma.... Var jo ekstra gøy siden jeg var 12 og gikk fremdeles på barneskolen!! *grøss* Mamma fant det ut da hu fant blodige truser til vask...og samtalen som fulgte var "Har du fått mensen?". Jeg nikker. "Å,ja. Må jo si det da!" ....og det var samtalen..... Barna mine skal få vite alt sånn før de blir konfirmasjonsalder! Her i huset skal ALT kunne snakkes om!! Unner ingen min opplevelse fra barn til ungdom. (for ikke å snakke om en ungdom preget av løssluppen, ukritisk sex og mangel på prevansjon. Både mot graviditet og kjønnsykdommer!!) ...og nå fikk jeg en liten åpenbaring.. Takk, HI Her lå det noe jeg tydeligvis er sint over enda.... (har litt angsproblemer o.l. og ikke noe godt forhold til min mor..begynner å pusle sammen hvorfor)
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #19 Skrevet 15. januar 2010 Nei, jeg tvang damene i barnehagen til å lese "kroppen min" av Trond Viggo Torgersen sikkert hundre ganger, da jeg var 5-6 år. Så jeg hadde full kontroll
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #20 Skrevet 15. januar 2010 Sandra eller Nina i romantikk og starlet var tingen da jeg var ung.
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #21 Skrevet 15. januar 2010 Jeg fikk aldri en slik samtale.. Men har da klart meg for det om... Lærte det jeg trengte av tv.. Men var en stund jeg trodde at filmkyss var sånn man kysset i virkeligheten.. Hahah. Jeg må jo sikkert ha spurt om hvor babyer kom fra, men husker ikke svaret.. Så da kom de vel med storken..
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #22 Skrevet 15. januar 2010 Nei!! Heldigvis ikke!!!! Mamma og pappa klarer ikke å snakke om sånt så det hadde bare blitt flaut!
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2010 #23 Skrevet 15. januar 2010 Kan aldri huske at vi hadde noen sånne samtaler. Faren våres prata vel egenltlig aldri om noe med oss. Og mora våres syntes nok at dette var alt for flaut å prate om. Ikke klarte hun å si "mensen" en gang. Det het "vondt i magen". Og da jeg fant noen bind en gang, og lurte på hva de var til, så var det til damer som blødde i rompa... Husker godt vi hadde sexualundervisning på ungdomsskolen. Jeg og venninna mi fikk helt sjokk da vi så tegning i boka våres av to som hadde samleie. Kunne ikke forstå at HELE penis skulle inn i dama.... Det måtte bare være en feil i boka... he he. Hadde trodd at det bare var å gnukke litt inntil hverandre...
AussieAnette Skrevet 15. januar 2010 #24 Skrevet 15. januar 2010 Her i huset var det pappa som tok samtalen med meg ..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå