Gå til innhold

Har jeg rett på ultralyd i uke 12-13?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner snart i min 13. uke, og var på første svangerskapskontroll denne uken. Jeg tok ikke noe ultralyd, legen satte opp time til å ta dette i uke 19. Har jeg rett på ultralyd hvis jeg ønsker det?

Jeg har veldig lyst på mange ultralyder, både for å se utvikling og vite at alt går bra, samt jeg synes det er koselig å se tilbake på ultralydbildene. Jeg har tidligere hatt en spontanabort, og dette har beskymret meg mye. Legen min er fult klar over dette, men gjør ikke noe mer ut av det. Kan jeg kreve ultralyder selv, ofte? Eller må det evt bli 3D ultralyder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke kreve noe som helsty nei. Da må du gå på privat klinikk og betale for det selv! hvorfor i alle dager tror du folk går på private ultralyder og betaler dyre dommer for det om alle bare kan kreve i hytt og vær da??

Skrevet

Du har full rett til å bestille UL selv på en privat klinikk og betale den selv.

Men den eneste du har krav på å få dekket ved et ukomplisert svangerskap er den rundt uke 19.

Skrevet

Nei, det har du ingen krav på. Da må du bestille privat, og betale selv. Du har kun rett på en UL i løpet av svangerskapet , og det får du mellom uke 17- 19..

Skrevet

OK!

Synes den var litt småfrekk egentlig, hvorfor jeg tror ditten og datten?? Hvorfor tror du jeg spør dere her? NETTOPP fordi jeg ikke har noe peiling på dette! Jeg er 19 år gammel, dette er mitt første barn, og da legen ikke gir meg noe informasjon, da må jeg nesten ty til annen hjelp. Jeg visste ikke at det er sånn det fungerer, men da veit jeg det nå!

Privatklinikker, hvilke privatklinikker da? noen som evt veit om noen rundt Gjøvik området? Jeg aner ikke! Er dette noe jeg gjør på en helsestasjon? Og hvor mye pleier en ultralyd å koste?

Skrevet

Men nå sier dere privatklinker, hva vil dette si? Mener dere en helsestasjon? Jeg vet ikke om noen privatklinikker. Og hva pleier en ultralyd å koste?

Skrevet

F.eks. Volvat. De er veldig dyre, men dyktige. På mitt legekontor kan man bestille UL hos en gynekolog. Han er da privat praktiserende og UL koster rundt 800 kr.

Skrevet

Prisene for privat ul varierer fra sted til sted, men har hørt om alt fra kr 800 - 1200 (var selv på et par private ul i Oslo og betalte da rundt kr 1000).

Jeg tror ikke du får ta ul på helsestasjonen. Du burde søke litt rundt på nettet, da finner du sikkert ut hvor de tar ul i nærheten av deg.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar!

Fant noe hos Mjøskirugene, så da skal jeg bestille time i morgen. Gleder meg! Men, er det veldig lang ventetid på slike privatklinikker?

Skrevet

Helsestasjonen er kommunal og der skal du gå på kontroller med barnet når det er født, for vekt og lengdemåling, utviklingstesting og evnt vaksinering.

Jordmor har også ofte kontor på helsestasjon, så da får sikkert time hos jordmor om ikke så mange uker, der kontrollerer hun veksten på magen, hjertelyd osv.

Private klinikker kan du sikkert bare google, så kommer de opp, men hver klar over at det er dyrt og som regel ikke nødvendig så lenge lege og jordmor ikke ser noe avvik og da vil du bli sendt til off.sykehus alikevel.

Skrevet

Jeg har tatt tidlig ultralyd hos Mjøskirurgene, da var det ikke lang ventetid, men dette var for ca 2 år siden, så det kan jo ha endret seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...