den-rare-kattedamen Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 Var host fastlegen i dag, men fikk ikke henvisning til øyelege. Fastlegen vår jobber også på helsestasjonen innimellom så han var jo selvfølgelig ening med dem i at vi skal vente 2 månder før vi tester på nytt. Han sa at hu var så frisk og oppegående at det var lite sannsynlig at noe plaget henne. Hu hadde sikkert bare vært ukonsentrert. Men så sa han noe som virklig provoserte meg. "Vis hu ser dårlig så har hu gjort det hele livet og da vet hu ikke bedre så da kan hu gå slik en stund til. Det er sant det, men Hallo....hu skal vel ikke bare gå rundt med dårlig syn måned etter måned bare fordi hu ikke vet bedre.Er det slags holdning da? Derfor har jeg bestilt synstest hos optiker i morgen. Og er synet hennes dårlig henviser han henne videre. Og er synet hennes bra...er ingenting bedre enn det.
blond Skrevet 14. januar 2010 #2 Skrevet 14. januar 2010 Hmm, det var en rar uttalelse fra legen. Bra at du har bestilt time hos optiker, det er en grov sjekk iallfall. Selv kan du teste fargesynet ved å tegne en rød sirkel med grønt rundt og inni, hvis hun ikke ser det kan det tyde på at hun er fargeblind eller ser dårlig. Du kan sikkert finne flere tester på nett.
den-rare-kattedamen Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2010 ja jeg ble skikklig skuffet over legen. Jeg har likt han veldig godt og han har vært en god lege. Men nå begynner det gode forholdet å rakne litt for å si det sånn. Synes han begynner å bli litt likegyldig i jobben sin.
Jojo x3 Skrevet 14. januar 2010 #4 Skrevet 14. januar 2010 Da min var 4 år ble han henvist videre til øyelege av legen på helsestasjonen. Hun sa det kunne hende han hadde vært ukonsentrert, men at det var lurt å få det sjekket uansett. Det var jeg selvfølgelig enig i. Hos øyelegen ble jeg fortalt at han ser litt dårligere på det ene øyet enn det andre, men at han kan vokse det av seg. Øyelegen sa han ville følge med så vi skal på kontroll igjen om et halvt års tid. Syns det var rart det du opplevde i forhold til legen. Du kan jo ta en prat med helsesøster eller fastlegen for henvisning.
den-rare-kattedamen Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 14. januar 2010 Helsesøster og fastlege vil ikke gi meg henvisning før hu har vært inne til ny synstest om 2 månder. Og det er liksom fast standar for hvordan dem gjør det her. Men det finner jeg meg ikke i, jeg synes 2 månder er lenge å vente. Og så må vi sikkert vente for å komme inn hos øyelegen, og da går tida fort
Jojo x3 Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Vi var på vanlig kontroll hos helsesøster da det ble oppdaget. Neste gang legen var på helsestasjonen ble vi bedt om å komme (en uke senere eller noe) og da henviste legen oss videre. Far til gutten min har briller, noe jeg opplyste om. Det hadde nok noe å si. Tok 3mnd før vi fikk time hos øyelegen så det var det som tok lengst tid.
den-rare-kattedamen Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #7 Skrevet 14. januar 2010 Det var helsesøster som tok synstesten som viste dårlig syn, ALLE i vår familie på begge sider bruker briller. Absolutt alle untatt storebror, men han er bare 7 år så jeg regner med at han må ha briller en dag og. Fortalte det, men likevel må vi vente 2 månder på ny test og så henvisning. Regner med at det blir noen månder på venteliste også
blond Skrevet 14. januar 2010 #8 Skrevet 14. januar 2010 Jeg ville ringt sykehuset, eller dem som tar slike tester hvis det er et annet sted enn sykehuset for å rådføre meg i saken. Kan hende de har en annen oppfatning av viktighetsgraden for videre undersøkelser. Jeg ville insistert på henvisning, hvis det er lang ventetid går den tiden mens dere venter på oppfølging fra fastlegen. Om det ikke er nødvendig med videre undersøkelser avlyser dere timen. Jeg ville undersøkt litt før timen hos optiker. Stå på!
Ranveig R Skrevet 14. januar 2010 #9 Skrevet 14. januar 2010 Ja, ein optiker kan vel i det minste avgjere om det ER eit problem eller ikkje. Og det at eit barn har hatt dårleg syn heile livet er ikkje bra nok unnskyldning for å la barnet går slik nokre månader till. Eg tenker f.eks. på kor mange gongar eg "kjefta" på guten vår fordi han ikkje klarte heilt vanleg ting som ALLE 3,5-åringar skal klare; gå ned trapper, tråkke over ein mur, gå i terreng, osv. Eg visste jo ikkje at han ikkje kunne sjå. Men det må likevel ha kjentes veldig urettferdig for han å få "kjeft", når han faktisk ikkje hadde forutsetning for å klare desse tingene. Nei, det er godt du tar saka i eigne hender. Fortell gjerne korleis det går hos optikeren.
den-rare-kattedamen Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #10 Skrevet 14. januar 2010 ja og så kan optikeren henvise oss videre vis det er nødvendig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå