*SMASK* Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 Jeg er godt voksen og burde vel egentlig ikke bli hverken provosert eller annet av kommentarer vedrørende min voksende mage. Men...... jeg blir det. Jeg blir lei, jeg blir bitende, jeg blir litt urolig og usikker, jeg blir rasende, jeg blir lei meg og jeg blir glad - av andre sine meninger om min kropp for tiden. "Gud - så stor du er!" - åh... eh... takk? " Det syntes ikke på meg når jeg var 7 mndr på vei med tvillinger". ---eh..... neivel ? " Sikker på at det bare er en der inne?" -- eh... ja. "Oj-jammen tror jeg du har blitt enda større i løpet av julen" --no shit Sherlock!! ...grrrr....Skulle jeg blitt mindre liksom. "Åh for en stilig mage" -eh... tuller du, er vel litt stor kanskje "åh neida-det er jo bare magen på deg- som en basket ball, må være såpass" --takk og tusen takk ))) Jeg begynner å kvi meg for å hilse på folk. Jeg vet jeg må lire av meg noe småmorsomt for å parere deres synspunkt på meg og hvor lenge jeg har igjen til termin. Jeg smiler stivt og har faktisk svart folk frekt noen ganger. Men - hallo!! Jeg har ikke bedt om alle meningene deres, men hva dere vil -men jeg er ikke så ufattelig interessert. Moren til en kamerat av sønnen min -presterte jeg å fornærme skikkelig, da jeg svarte henne med at hun nok hadde lagt på seg mer enn meg i jula -og at jeg skal heldigvis amme. Ikke er jeg tjukk heller. Slank og har gått opp 12 kg, synes egentlig jeg ser fint gravid ut. Frisk og struttende, men blir faktisk litt trykt ned av alle disse festlige kommentarene. Bare meg som har det slik ?
Gjest Skrevet 14. januar 2010 #2 Skrevet 14. januar 2010 kommentarer har jeg faktisk ikke hatt så mye problemer med, men det som jeg synes er aller verst er når gud og hver mann tror de bare kan ta på magen min som det passer de, jeg HATER at andre en barnefar rører magen min!
*SMASK* Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2010 HELT enig - magen er ekstremt personlig/privat område. Har fulgt litt med deg forresten, skjer det noe mer i kveld? Unner deg fødsel nå
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 14. januar 2010 #4 Skrevet 14. januar 2010 nei du er nok ikke alene. siste kommentaren jeg fikk var av en mann. "oii så svæææær du har blitt er jo rett før du eksploderer" svarte da spydig tilbake. "ja er jo en baby inni der, værre med ølmagen din den forsvinner ikke like fort" han ble litt paff. men når gubben har en ølvom 2 ganger større en magen min så kan han vel passe sine egne saker! har lagt på meg 8 kg nå å er 39+0 i dag. eller f.eks fysioterapauten min sin alti like sjarmerende kommentar. "hei tjukka! hvordan har du det i dag rett før du ikke kommer igjennom døra" er gla jeg snart er ferdi! dritt lei av disse kommentarene!
....().... Skrevet 14. januar 2010 #5 Skrevet 14. januar 2010 Takler det pgså dårlig. Liker ikke kommentarer om kroppen min til vanlig, ei heller nå, Den aller verste er svigermor. Hun kan bare ikke holde kjeft. "er det tvillinger?" - "eh, nei, da hadde jeg visst om det nå i 8 mnd!". Holdt på å slå til henne for litt siden da hun "bare måtte" kjenne på magen min enda hun vet hun ikke får lov. Grrrr, treffer henne minst mulig, for å være ærlig,
mamma til <3 tre <3 Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Helt enig med deg "smask". IRRITERENDE!!!!!!!!!!!!!!! En kan bli deprimert av mindre..
Gjest Skrevet 14. januar 2010 #7 Skrevet 14. januar 2010 Nei, det er ikke bare deg. I løpet av seks måneder har kroppen gått fra å være min egen til å bli et vandrende sirkus til allmenn beskuelse og forlystelse. Alle har en mening og alle mener så mangt. Og det er ikke den ting man ikke kan spørre om. Her er alt lov og det er visstnok naturlig å diskutere avføring i fruktdisken, såre pupper i kassakøen og det er alltid rom for snakke om halsbrann, oppkast, hemoroider og underlivsplager..... http://vinterverket.wordpress.com/2010/01/13/101-dager-igjen/
Gjest Skrevet 14. januar 2010 #8 Skrevet 14. januar 2010 slimproppen har muligens begynt å gå litt etter litt... men det er jo ikke akkurat det beste tegnet!! så skjer ikke så mye her i kveld ser det ut som!!!!
Maisie Skrevet 14. januar 2010 #9 Skrevet 14. januar 2010 Hadde vært mye hyggeligere hvis folk heller kunne komme med en koselig og hyggelig kommentar enn en "morsom" en. Man blir så vanvittig lei av alle disse "oj, så svær du er" og "er du sikker på at det ikke er tvillinger?" og "nei, nå sprekker du vel snart" osv. Greit med litt oppmerksomhet, men kan folk vennligst grave fram litt sosiale antenner først? Jeg gidder i alle fall ikke svare folk mere når de holder på sånn, kun sende dem et sånt "mm, kjempehyggelig sagt av deg, liksom"-smil.
k_lauve Skrevet 14. januar 2010 #10 Skrevet 14. januar 2010 Jeg har heldigvis fått veeldig mange positive kommentarer også og det er koselig. Får heldigvis flest av de. Sånn som "skal si du stråler for tiden", "Du har en kjempe fin mage nå'", "Du ser så godt ut" osv. Men det hender at jeg svarer litt spydig hvis noen kommer med kommentarer som jeg ikke synes passer seg.
FrkBomst&Frø Skrevet 14. januar 2010 #11 Skrevet 14. januar 2010 Det er vel ikke akkurat kommentarene jeg reagerer på, men heller settingen der de sies. Ikke alltid det passer seg like godt, som f.eks. når man står i en helt annen samtale, jobber intenst med et problem som nærmer seg en løsning eller rett og slett bare tar en tankepause fra hele graviditeten og i et par sekunder føler seg helt normal og som før magen begynte vokse og sparke... Timing har mye å si altså!
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 14. januar 2010 #12 Skrevet 14. januar 2010 Det irriterer meg tidligere i svangerskapet. Men nå er jeg 37 uker på vei, og da er magen ganske så overveldende, både for meg og dem rundt. Liker heller ikke at alle skal ta på magen tidlig, men syns de fleste er respektfulle. Nå tar "alle" på magen, men for å være helt ærlig føler jeg at de tar på babyen mer enn min kropp, for den gigantiske magen føles ikke som en del av meg. Litt kjedelig at absolutt alle lurer på hvor lenge det er igjen og sånn, men forstår at så i øyefallende som denne store magen er blir det en naturlig snakkis. Jeg hadde blitt mer såret hvis alle gjorde som ingenting... :-/ Eneste jeg ikke godtar er kallenavn som tjukka, bolla, osv. DET er ikke akseptabelt.
b77h Skrevet 15. januar 2010 #13 Skrevet 15. januar 2010 Jeg har ikke vært så plaget med at folk skal ta på magen - det har kun vært de nærmeste, og det syns jeg bare er koselig. Men har skikkelig kulemage og har fått mange kommentarer eks på jobb - at det måååååå jo være tvillinger, hehe. Og nå er du STOR! eller har vokst MYE. Men da pleier jeg bare å svare at " ja, heldigvis - det er det som er meningen!" - med et smil. Men det komiske er jo at samme dag som noen kan si at jeg ser gigantisk ut, så er det andre som ikke syns jeg gjør det i forhold til termin-dato. Og jeg vet at babyen faktisk er litt under normal-vekt, så jeg stresser ikke. Men syns at vi skal ha lov til å svare litt frekt tilbake når folk er så tankeløse - eks til han med ølmagen, hehe... Når folk er så direkte, må de også tåle å få tilbake på samme måten...
fiore Skrevet 15. januar 2010 #14 Skrevet 15. januar 2010 Ah, så enig i dette... ante ikke at folk skulle ha sååå mye kommentarer! Har fått høre lenge nå at det må være tvillinger så stor som jeg er.. en til som irriterer meg veldig også er veninna mi som ofte spør hvor stor jeg er blitt nå+ hvor mye jeg har gått opp i vekt?! Sier at jeg ikke vet, ikke så moro å snakke om de 20 kiloene som nå har kommet! Gleder meg til å få kroppen tilbake! )
christianne Skrevet 15. januar 2010 #15 Skrevet 15. januar 2010 Må si jeg kjenner meg igjen i dette! Jeg føler meg egentlig letta når jeg leser dette for for jeg føler jeg har en utenom vanlig svær unge der inne! Jeg har fått spørsmål som: "Er du sikker på at det ikke er tre der inne?" ,"Nå har du blitt ennå større nå! trodde ikke det var mulig jeg!" Eller når noen spørr når jeg har termin og jeg svarer og tilbake får jeg "nei det er ikke mulig, du må være mye lengre på vei" , igår sa en dame som jobber i en klesbutikk til meg "kan jeg hjelpe deg med noe?" jeg snudde meg for å si at jeg bare kikket. Da sa hun "gud ja, det ser ikke ut som det er noe jeg kan bidra med heller der" også lo hun.. Jeg sa til jordmor at jeg er bekymret for at barnet er for stort siden jeg får så mye kommetarer på den store magen, men hun sa at det stort sett er velmenende kommentarer som ikke alltid faller i god jord for den som går rundt sånn.. det er jo ikke alltid like lett å vite hva man skal si når man ønsker å vise at man bryr seg:)
Mammas lille venn heter Liam Skrevet 15. januar 2010 #16 Skrevet 15. januar 2010 Skjønner deg godt jeg. Den værste kommentaren fikk jeg da jeg gikk med nr 1 for 12 år siden, en skikkelig ufyselig person som jeg ikke kjente. Han kom bort til meg/oss på gata, han kjente tydeligvis noen av de jeg sto å snakket med. Og ut fra intet så kom det; " Å se på deg da..Fy å du har pult, å det noe så jævelig også".....jeg ble rett og slett satt helt ut...lettere sjokkert fikk jeg til slutt sagt noe..."jo, koselig å hilse på deg også" Det var på sommeren og jeg hadde termin i okt, var jo stor, men ikke gigantisk...la på meg 10 kg tot. Nei, noen mennesker har rett og slett ikke sosiale antenner eller respekt for andre mennesker når de går gravide....blir som du sier, allemannseie. Litt lei av de her...Oj, rett før du kalver nå....skal si du har lagt på deg gitt...ser ut som magen din skal eksplodere når som helst....nå må du vel være lei....og alle de intime spm folk kommer med. Har heldigvis opplevd mest positive kommentarer da ;o)
MissMe*med*lillegutt Skrevet 15. januar 2010 #17 Skrevet 15. januar 2010 Skjønner sååå godt hva du mener! Er så lei av at alle skal gå å ta på magen og komme med ikke fult så hyggelige kommentarer.. "Åh, herremin så stor du er til å være førstegangsfødende".. "Oj, du kommer hvertfall ikke til å gå til termin så stor som du er".. "Du bare vokser og vokser du, det ser ut som du skal føde når som helst nå.. hehe"... "Du kommer til å få en kjempe baby så stor som du er".. Ikke morsomt i det hele tatt synes jeg.. Jeg ligger på den røde streken innenfor det grønne feltet liksom.. Er ikke det å være "normal"? Og alle som skal drive å ta på magen å klappe å kose med den.. Hallo.. Jeg er ikke en offentlig serverdighet liksom.. Årh.. blir så sint:P hehe..
fiore Skrevet 15. januar 2010 #18 Skrevet 15. januar 2010 Kom på en kommentar til.. (jeg har termin 16. januar) en kollega på jobben sa i begynnelsen av desember at jeg kom til å føde den 21.desember.. dette kunne hon si pga munnen min!?! What?? Blev litt stressa av den så jeg var glad da den 21.12 var over å den lille holdt seg inne. ;o) men nåååå får han gjerne komme! )
Ann Helen Skrevet 15. januar 2010 #19 Skrevet 15. januar 2010 Jeg er så enig, jenter:-) Skulle nesten tro at enkelte glemmer fullstendig hva normal folkeskikk er når de ser en gravid-mage.. Jeg er til vanlig en humoristisk person, og tar ikke meg selv høytidelig, men det er som dere sier- settingen. Man kan ikke bare slenge ut kommentarer som tjukka,bolla osv på butikken eller andre offentlige plasser der folk hører hva som blir sagt! Spesielt på venterommet til legekontoret....forrige svangerskap (da var jeg 20, og så mye yngre ut) var det en gammel dame som sa til meg "ååå, skal DU bli mamma?? Er ikke du altfor ung til den slags, hva sier foreldrene dine til dette??" Venterom på legekontorene er jo ofte ganske stille...jeg kjente det kokte i meg, og jeg sendte henne bare et stygt blikk, og det tror jeg de andre på venterommet fikk med seg og, så da KOSTE jeg meg!! Hehehe "ond latter". I slike situasjoner mener jeg vi har all rett til å ta igjen med liknende bemerkninger! Go girls:-D Vær stolt av kroppen, det er ikke en selvfølge for alle å kunne bære frem et flunkende nytt menneske:-) Forresten visste jeg ikke at jeg måtte skjære vannmelonen i biter før jeg spiste den....;-P
hjjkaqhd Skrevet 15. januar 2010 #20 Skrevet 15. januar 2010 Heldigvis er det bare mannen som kaller meg for tjukkebolla, han er bare søt. Hadde noen andre gjort det hadde jeg satt meg på dem.
Lilleleen Skrevet 15. januar 2010 #21 Skrevet 15. januar 2010 Syntes det var godt å lese at flere opplever å få kommentaret ala venter du tvillinger...Har hørt den så mange ganger....eller....ååå du er jo gedigen... Men jeg har også fått kommentarer på at jeg ikke er så stor...det er litt deilig å høre noenganger ) Samboeren min kaller meg for Bolla, men på en søt måte...så det er helt greit )
Gjest Skrevet 15. januar 2010 #22 Skrevet 15. januar 2010 var på butikken å handlet da, går en del på den butikken så en del av de som jobber der kjenner igjen meg og samboeren min, så kom jeg til kassen, der stod en ung jente på 18-19, og utbrøt høyt: "Jeg visste ikke at du var blitt smelt på tjukken", hele køen hørte det, er det mulig??
jente08&jente2010<3 Skrevet 15. januar 2010 #23 Skrevet 15. januar 2010 huff..... jeg syns dette er veldig slitsomt, spesielt i barnehagen til snuppa! Hver gang jeg henter eller leverer, så skal alle de ansatte snakke om magen min, og svangerskapet mitt....utrolig pinlig og kjedelig...spesielt med andre foreldre i garderoben! og da jeg skulle levere snuppa på morgenen på mandag, kom ene moren til ei på avdelingen, og hylte ut, oj, har du stoor kul på magen du a??? og begynte å kna og klå på magen min, og spør og grave om alt som var. huff:(
Lady Ivory Skrevet 16. januar 2010 #24 Skrevet 16. januar 2010 Er 39 uker og har faktisk ikke fått en eneste komentar på at jeg har blitt stor. Alle komenterer det motsatte. Og jeg har faktisk lagt på meg 12 kg så noe må det jo være der.. Beste komentaren var da ei på jobben sa da jeg var innom her om dagen at" Jeg burde være sånn alltid, for jeg kledde det så godt!" Hadde magen vært fylt med helium så hadde den kanskje ikke vært så merkbart, men den veier nå faktisk en del... ;P
<3tregutter<3 Skrevet 16. januar 2010 #25 Skrevet 16. januar 2010 Måtte bare skrive her, for ble litt overraska over hvor mange negative innlegg det var.....! Jeg er egentlig ferdig med mine svangerskap, fikk gutt nr 3 i aug. Men er stadig innom bim-sidene enda, klarer liksom ikke helt å slutte med det;-) Jeg er ikke den høyeste dama for å si det sånn, og har vel alltid hatt noen kilo ekstra... Ikke tjukk, men hadde ikke skada å ta av 5-6 kg.. Alltid hatt litt komplekser for magen..... Men har aldri i hele mitt liv følt meg så vel og så stolt som når jeg har vært gravid!! Har venta og venta de første ukene på at gravid-magen skulle titte fram, og har elska å handle mammaklær som både var fine og som skulle vise fram magen litt - hvorfor skal man ikke det? Har lagt på meg 12 - 8 og 11 kg i de tre graviditetene. Det er vel helt normalt vil jeg tro. Joda, magen ble stor på slutten, men det skal den jo bli! Har også fått masse kommentarer, men har aldri tolka det som noe annet enn koselig! Tror faktisk jeg hadde blitt skuffa hvis ingen kommenterte det, jeg;-) Husker da jeg hadde 2d igjen til termin med førstemann og var ute og handla sammen med mannen min. Litt sliten sto jeg og venta på han utenfor en kafè, da ei godt voksen dame kom ut. Hun satt ved et vindusbord sammen med noen venner og hadde tydelig tatt et glass vin eller to...... Hun måtte bare spørre meg om terminen min sa hun, for de satt inne og vedda om det;-) Måtte le litt da......:-) Er lærer, så er vant til at mange ville ta på magen. Har bare sagt fra hvis jeg ikke ville det, og det har alle respektert! Er jo klar over at grensene våre er forskjellige, men det er jo lov til å si fra!!!! Vær heller stolt over at du er verdens heldigste som har en fantastisk liten baby inni der!!!! Har irritert meg mer over alle de som bare MÅ dele den forferdelige fødselen sin...........;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå