Gå til innhold

antall lege/jordmor besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har "fasit" svar på antall legebesøk/jordmorbesøk/ultralyder man skal på iløpet av svangerskapet?

Er 14+5, og har bare vært på den første svangerskap kontrollen.. er det for lite eller normalt?

usikker på dette!

Juli 10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lurer jeg og på, har bare vært på den første og jeg er 13+3 idag.

Skrevet

Første (og eventuelt andre) kontroll svangerskapsuke 8-12

Gi informasjon og sett av tilstrekkelig tid til å snakke med kvinnen og eventuelt hennes partner om muligheter og problemer. På denne bakgrunnen bør den første kontrollen være tidlig. I den første kontrollen bør jordmor eller lege:

* Ta opp temaer som omhandler levevaner, orientere om svangerskapsomsorgen i kommunen, trygderettigheter og informere om screeningtester i svangerskapet slik at kvinnen er i stand til å fatte informerte beslutninger.

* Identifisere kvinner som har behov for utvidet oppfølging og planlegge denne oppfølgingen.

* Orientere om genetisk fosterdiagnostikk og genetisk veiledning på indikasjon.

* Orientere om blodtype og antistoffer, screening for anemi (Hb), rubella, HIV og syfilis, hepatitt B og C på indikasjon hos utvalgte kvinner.

* Orientere om urinprøve som screening for asymptomatisk bakteriuri (ABU) anbefales kvinner som har hatt plager med gjentatte urinveisinfeksjoner.

* Orientere om ultralydscreening i svangerskapsuke 17-19.

* Beregne KMI, ta blodtrykk (BT) og teste for protein- og glukosuri.

* Vurdere risiko for sigdcelleanemi eller talassemi hos etniske grupper der det er relevant.

* Ta klamydiaprøve hos kvinner <25 år eller på indikasjon etter anamnestisk vurdering.

* Gi kvinnen brukerversjonen om svangerskapsomsorgen og informasjon om ultralyd.

Rutineultralyd i svangerskapsuke 17 - 19 (andre kontroll)

* Vurdere gestasjonsalder (hvor gammelt fosteret er), identifisere flerlinger, morkakens beliggenhet, og strukturelle anomalier (sjekke at anatomien er riktig).

Tredje kontroll svangerskapsuke 24

* Gjennomgå, diskutere og notere resultatene av tester som er tatt på første kontroll. Vurdere om den gravide har behov for tilleggsoppfølging eller henvisning.

* Orientere om foreldre- og eller fødselsforberedende kurs og grupper.

* SF-måling, BT, vekt og test for protein- og glukosuri.

* Spørre kvinnen om hun kjenner liv, eventuelt lytte på hjertelyden til fosteret.

Fjerde kontroll svangerskapsuke 28

* Spørre kvinnen om hun kjenner liv, eventuelt lytte på hjertelyden til fosteret.

* Orientere om den andre screeningen for anemi (Hb).

* Rh negative kvinner testes for antistoffer.

* Gi informasjon med mulighet til å diskutere problemer og stille spørsmål.

Femte kontroll svangerskapsuke 32

* Foreberede kvinnen på amming.

Sjette kontroll svangerskapsuke 36

* Vurdere leie (Leopolds håndgrep) og ved mistanke om seteleie, henvise til ultralyd og vurdering av ytre vending.

* Rh-negative: Ny antistoffkontroll.

Syvende kontroll svangerskapsuke 38

* Vurdere leie (Leopolds håndgrep), og ved mistanke om seteleie, henvise til ultralyd.

* Gi informasjon med mulighet til å diskutere problemer og stille spørsmål

Åttende kontroll svangerskapsuke 40

* Vurdere leie (Leopolds håndgrep), og ved mistanke om seteleie, henvise til ultralyd.

Niende kontroll svangerskapsuke 41

* Henvise til overtidsvurdering

Skrevet

mer ryddig her kanskje

1. kontroll; uke 8-12

2. ultralydkontroll; uke 17-19

3. kontroll; uke 24

4. kontroll; uke 28

5. kontroll; uke 32

6. kontroll; uke 36

7. kontroll; uke 38

8. kontroll; uke 40

bare vært på 1kontroll selv uke 15

neste da er jeg 20uker på vei. da er det lege og ordinær ul

Skrevet

Dette var flott :) Takk!

Hva synes dere om jordmor i forhold til lege?

er usikker om jeg skal bestille meg time hos jordmor eller bare dra til legen...

skal på tidlig UL om 1 uke :)

Skrevet

bare vært hos lege jeg..

han jeg har nå er helt topp..

han har ul apperat på kontoret sitt :)

så fikk se lille nurket i uke 15 :)

Skrevet

Jeg liker legen min veldig godt :) Kanskje jeg bare ser det ann, hvis det kommer opp noe liksom! :)

Klarte de å se hva det var? :) Eller, skal du/dere vite det?

Skrevet

Jeg har vært hos jordmor en gang og syns det er greit å få med det også nå siden det er første graviditet. Skal gå annenhver gang til jordmor og lege, men har fått litt mer oppfølging enn det som står i oversikten her. Den er nok veieledende og så ser legen det litt an hva som trengs.

Skrevet

sttm009

som legen sa så var ikke det hans spesialitet og se kjønn så tidlig så det ville han ille utale seg på.. hehe...

så får se til 11februar..om kan finne ut noe da..

tror det er ei lita frøken,så moro og se om det stemmer

Skrevet

ja, er kanskje greit å få med seg! Hvor langt på vei var du når du var hos jordmor?

Skrevet

Fastlegen min er også kommunelege og har laget følgende forslag:

8-12: Lege

14: Jordmor

17: UL

20: Jordmor

24: Lege

28: Jordmor

32: Lege

36 :Jordmor

38: Lege

40: Jordmor

41: Jordmor

Jeg følger denne anbefalingen i mitt nåværende svangerskap, men i forrige var jeg kun hos jordmor - og var veldig fornøyd med det. Nå har jeg imidlertid flyttet, og har valgt å følge retningslinjene i kommunen min.

Som legen min sa: Legen er bra på noe og jordmor er bra på noe. En kombinasjon er perfekt.

Men jeg synes vel kanskje at det viktigste er at man er fortrolig med den personen man forholder seg til - enten vedkommende er lege eller jordmor!

Skrevet

Jeg var 15 fulle uker da jeg var hos jordmor første gang. Hadde vært hos lege to ganger før det, da jeg var 8 uker og da jeg var 13 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...