Gjest Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 Tenkte å handle inn litt nødvendinge ting som kan være greit å ha klart i forkant av fødselen. Men hva? Tenker kanskje sinksalve, bayolje, brystkremer. flasker, tutter, bleier (størrelser på div.) og div. andre ting. Hva trenger jeg? Noen som har tips? Og veldig gjerne også tips om merker som er bra og hvor det evt. kan kjøpes... Kanskje også pris, er mye som skal handles og det kan fort bli dyrt. Blir glad for alle tips og råd Er førstegangs (som dere sikker skjønner) og kan ikke få nok av råd og tips.
Gjest Skrevet 14. januar 2010 #2 Skrevet 14. januar 2010 På gronnhverdag.no har de tester av kremer/oljer til baby, greit å se på dette så vet du ihvertfall hvilke du burde styre unna. Jeg har ikke noe mer enn olje og sinksalve stående til baby. Ammeinnlegg dersom du skal amme. Alltid greit å ha noen gasskluter/frottekluter for underlag og søl. Har du fått noen av disse gratispakkene? Der ligger det med litt bleier og sånne ting som kan være greie å ha i starten når du prøver deg fram litt. Venter nummer to og har ganske mye fra før og vet bedre nå hva som finnes der ute i tilfelle andre behov melder seg denne gangen. Lykke til:)
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 14. januar 2010 #3 Skrevet 14. januar 2010 Vi kjøpte coop änglamark babyolje, på anbefaling fra mange her inne. Den er helt greit. Koster ikke noe særlig heller. Salve får såre brystvorter: Da kjøpte jeg Purelan (apoteket), også på anbefaling fra mange her inne. Jeg syns den lindret veldig bra. Den kan også brukes på sår babystump. Har hørt litt forskjellige angående sinksalve. Noen mener det er unødvendig så lenge baby bare får morsmelk. Vi startet tidlig med zinksalve, og babyen fikk ikke utslett, helt til vi slurvet med å smøre. Da ble babyen ganske sår på stumpen. Skjerpet oss litt, og nå er stumpen kjempefin igjen. Så zinksalve er kjekt å ha på lur ja. Vi hadde 2 flasker på lur. Ikke sikkert man får bruk for det. Vi fikk ihvertfall bruk for det, og det er greit å prøve flaska etterhvert for å se om babyen tar den. Vi bruker Wedela Shampo og badesåpe for baby(Kjøpes på helsekost). Det tror jeg ikke jeg ikke jeg kjøper igjen. Den var dyr og den lukter frukt. Synes ikke babyen lukter baby. Da ville jeg heller gått for noe luktfritt. hehe Nå på vinteren har vi kjøpt bilpose som passer de fleste bilstoler. Den kjøpte vi nå nettopp, og den skulle vi hatt fra starten. Da slapp vi å kle på babyen så mye klær (for min baby haater å bli påkledd). Og det er bare å glide opp glidelåsen når det blir varmt i bilen. Posen var fra Babytravel (tror jeg) Koster 250 kr på tilbud. (tror det koster det dobbelte) Bæresele/Bæresjal!!! Jeg hadde ikke det til å begynne med, og det angrer jeg på. Utrulig praktisk hvis man har en baby som er mye våken, gråter og bare vil være inntil deg. Den er uansett kjekk å ha. Av ammeinnlegg startet jeg med å bruke Thermosoft ammeinnlegg. De var kjempegode. Men i ettertid prøvde jeg både avent og libero sine ammeinnlegg og de er knall de også. Hadde planer om å bruke ullinnlegg, men det synes jeg bare var knøvlete. De ble så store i forhold til min bh-størrelse. Men lurt å ha utenpå engangsinnleggene, så det ikke blir så kaldt på puppene. Det er ganske ubehagelig med softis i puppene Vi bruker Mesoft engangsvaskekluter som vi kjøper på apoteket. Koster mellom 25 og 30 kr. tror det er ca. 100 kluter i en sånn pakke. De var veldig deilig å bruke på meg selv også, når jeg hadde sårt underliv og hemoroider. Brukte bare vann å skylle med til å begynne med, men når jeg etterhvert skulle gå over til å begynne å tørke meg nedentil, så var mesoftklutene deilig. FOr jeg kunne ta kaldt eller varmt vann på de (noe som lindret). Vanlig dopapir går jo i oppløsning om man tar vann på det. Disse klutene loer heller ikke, derfor er det kjempekjekk å vaske babyens øyne med. Ikke uvanlig at det kommer puss ut av babyens øyne. For å lindre ømt underliv, kan du ta bittelitt vann på et bind og fryse det før du tar det på. Ammeputa kunne jeg ikke vært foruten. Ammet jo en god del i begynnelsen, og babyen lå også godt oppi den. Da slapp jeg å holde babyen hele tiden, mens jeg satt. Vanlig pute går også, men det må kanskje mer dandering til, enn med en vanlig ammepute. Vi veksler mellom å bruke pampers og liberobleier. Funker helt fint. Hvis dere blir plaget med lekkasje, kan det kanskje hjelpe å gå opp en str. i bleie. Engangstelleunderlag som du får kjøpt på butikk. Tror det koster ca. 16 kr for 6 sånne. De er utrolig kjekke å ha med på tur, da du kan kaste det når det blir tilsølt, eller bruke på nytt hvis det holder seg rent. Kanskje jeg kommer på mer etterhvert Lykke til på ferden!
Maisie Skrevet 14. januar 2010 #4 Skrevet 14. januar 2010 Bleier, sinksalve og babyolje til stell. Gaskluter eller flanellskluter kan man aldri få nok av, de kan brukes til omtrent alt. En plass å stelle babyen på, med myke håndklær. Og paracet stikkpiller og febertermometer er greit å ha i bakhånda. Badetermometer er egentlig ikke nødvendig. Du bare stikker albuen i vannet og kjenner at vannet har samme temperatur som armen din. Neglene på spedbarn er så mye at de kan rives av (babyen merker det ikke engang), så neglesaks trenger du ikke før neglene blir hardere. Det trenger ikke bli dyrt. Stelleprodukter får man jo på matbutikken (Neutral, Derma, noen Babyline), samme med flasker og smokker. Bodyer og bukser, strømpebukser, sparkebukser, sokker og pysjer osv trenger ikke være merkeklær. Billig og bra på kjedebutikkene. Men unngå klær med hetter, rysjer og krager, de er bare i veien. Stive bukser med lommer synes jeg heller ikke ser særlig behagelige ut. Dere vil helt sikkert på en del babyplagg i barselgaver også. Bamser er søte, men babyen har egentlig ikke bruk for dem på en stund, og er ikke noe man trenger å bruke penger på. Til deg selv: Store nattbind til den første tiden, ammeinnlegg (engang eller ull, eller begge deler) - apoteket har Avent og Ullrik, tror jeg. De fleste blir såre på brystvortene, så kanskje en brystvortesalve er greit. Ellers regner jeg med dere har sovested og vogn til babyen. Sykehusene har gjerne apoteker der en kan få kjøpt ting en trenger umiddelbart, og ellers er matbutikker åpne lenge. Er det noe ellers man mangler, så send gubben ut på handling med handleliste. Og husk bilsikring til dere skal hjem fra sykehuset! Lurt at dere prøver ut bilsetet på forhånd, sånn at dere vet hvordan det skal settes riktig på plass når dere skal dra derfra.
Maisie Skrevet 14. januar 2010 #5 Skrevet 14. januar 2010 Glemte jo bæretøy, jo! Før du har prøvd det, vet du ikke hvor bra det egentlig er! Sjekk ut tettinntil.no eller lotusbarn.no for mere info. Shampoo og såpe er unødvendig de første månedene. Såpe tørker bare ut huden og kan skape hudirritasjoner. Og hår har de ikke så mye av at de trenger shampoo (som ofte er full av såpe). Nok med litt babyolje i badevannet. Sinksalve brukte vi bare når han var sår, hvilket ikke var ofte, så tuben varte veeeldig lenge. Lufttørking er det aller beste.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Det er helt sant. Selv om jeg skrev at vi hadde kjøpt wedela shampo og såpe, så var det egentlig unødvendig. Vi har nesten ikke brukt det. Det holder med olje. Det eneste helsesøster sa om "billigoljer" (som Coop anglamark), var at de la seg som et flimmer på badevannet og blandet seg ikke ut. Det kunne også hindre babyens hud å puste skikkelig. og helt enig ang. det med hette på joggedresser. Det er bare i veien. Body og strømpebukse/joggebukse er det beste;) -leker er stort sett unødvendig til å begynne med ja. Blir mer aktuelt rundt 2/3 mnd alder. uro til å begynne med kan være mer forstyrrende enn beroligende:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå