* 5 om dagen * Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 Vi har 3 katter,og de tar alt av fugler og mus de får tak i. Jeg har tenkt at vi ikke behøver å gi de mat, for det er jo rett i fellene til kattene, og den sikre død for fuglene. men nå leser jeg det at flere tusen fugler er døde,pga kulden, og da lurer jeg litt på om jeg skal begynne å gi de mat likevel. hva mener dere??
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 14. januar 2010 #2 Skrevet 14. januar 2010 Helt klart. Bedre å gi fuglene sjansen til å få mat. Om 3 av 12 fugler dør pga kattene - er det bedre at de resterende overlever og slippe å sulte.
* 5 om dagen * Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 14. januar 2010 ja, ikke sant..jeg har tenkt en god del på det, og siden vi bor i svarte skauen,så er det jo litt fugler her, om vi gir de mat.... så jeg lurer de ikke rett i døden da asså? var det jeg var litt redd for, å gjøre vondt verre for de stakkars små....
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 14. januar 2010 #4 Skrevet 14. januar 2010 Heng gjerne så høyt du klarer - uten at kattene kan hoppe opp på et brett. Heng på husveggen/under taket. Mye bedre enn fuglebrett på verandaen, det er en sikker død. Katten min sto og ventet på at fuglene skulle komme. Deilig måltid for han, slapp å jakte også. Huff... Etter det hengte vi opp under verandatak og lign.. =)
* 5 om dagen * Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 14. januar 2010 da skal jeg jammen gjøre det, for her har jeg veranda på hele langveggen,så jeg kommer til. de får sitte på vindusbrettet på utsiden og se på de, for tror ikke de klarer å fange de da.
Tante Blås Squaw Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Det er så koselig med fuglebrett! ) Bare husk at om dere først begynner å legge ut mat, må dere fortsette til snøen er borte.
Anne-B. Skrevet 14. januar 2010 #7 Skrevet 14. januar 2010 Bare husk på at om du begynner med det, så må du fortsette. Så lenge det ikke er i tett bebyggelse og man tiltrekker rotter og denslags, så er det bare fint å gi mat til fugla.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 14. januar 2010 #8 Skrevet 14. januar 2010 Får satse på det ) Er koselig å se på fuglene =) Men, som de under sier - du må fortsette. Og ofte kommer de samme fuglene tilbake også Veldig koselig altså.
* 5 om dagen * Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #9 Skrevet 14. januar 2010 må fortsette ja, så lenge det er noen her :-) hva heter det en kan lage selv,sånn fett? har masse igjen av det etter julebaksten, og kan jo lage sånt,med solsikkefrø i vanlige melkekartonger. men hva kan jeg bruke?? (står helt stille her nå) smult??
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 14. januar 2010 #10 Skrevet 14. januar 2010 Er det ikke sånn delfia da? Ikke sikker altså!
* 5 om dagen * Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #11 Skrevet 14. januar 2010 delfiafett er det ja :-)) takk...
Ugl@ Skrevet 14. januar 2010 #12 Skrevet 14. januar 2010 Få henge noe utenfor soveromsvinduene her da....hmmm...
* 5 om dagen * Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #13 Skrevet 14. januar 2010 har finne fram det jeg trenger nå til å lage selv, men skal huske å kjøpe med meg noe også i morra. her er link,som fikk meg til å skifte mening http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=593190
***Juanita*** Skrevet 14. januar 2010 #14 Skrevet 14. januar 2010 Jeg bor i Oslo, så for meg er all fuglemat rottemat. Svigermor oppdaget en rotte i fugleneket så de udyrene er tydeligvis flink til å klatre. Selv bor jeg i nærheten av en park, og jeg skulle ønske folk sluttet å mate fuglene. Det er et skikkelig svineri, men rester av fuglemat og fugleskitt overalt.
* 5 om dagen * Skrevet 14. januar 2010 Forfatter #15 Skrevet 14. januar 2010 bedre å la de dø da, mener du?
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 14. januar 2010 #16 Skrevet 14. januar 2010 Huffda, det må være fælt å gå i en park og se rester av fuglemat og fugleskitt overalt. Syntes det hadde vært verre å se døde fugler overalt jeg da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå