NostraStoria Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 Da er det bestemt - kommer ikke den lille av seg selv innen mandag, så skal det settes i gang. Først med modningspille etc. Kjenner en lettelse også, da jeg er snart 1 uke over tiden og har en del plager. Noen som kan fortelle om egne opplevelser? Er det vits i at mannen er med helt fra starten av når de begynner med modningen? Det beste er jo hvis han kommer av seg selv før mandag da, det er lov å håpe
Anabelle2010 har født! Skrevet 14. januar 2010 #3 Skrevet 14. januar 2010 jeg ble satt i gang med min første og selv om det tok litt tid synes jeg det var veldig greit at mannen min var der hele tiden. Både som selskap og støtte.
....().... Skrevet 14. januar 2010 #4 Skrevet 14. januar 2010 Vær forberedt på at alt kan skje. Kroppen min reagerte voldsomt på første modningspille. Vi rakk aldri å hente bagen i bilen engang. Manglet alt, til og med kamera:) Fikk fort voldsomme rier, og i alt tok det 4 timer. Går ikke inn på detaljene , bare vær forberedt på alt. Lykke til og tvi tvi for at det starter av seg selv.
Tessa-81 Skrevet 14. januar 2010 #5 Skrevet 14. januar 2010 Jeg fikk cytotec (modningstabelett) da jeg var i uke 40+4 pga preeklampsi. Merket lite til de to første dosene, men de må ha gjort en god del. Halv ni om kvelden går vannet av seg selv og da umiddelbart startet det en storm med rier med 1-2min mellomrom. Gutten var ute to timer etter vannet var gått. Under en time etter jeg kom på føden var alt over. Jeg kjente han plutselig kom og ropte det ut til jordmoren som ikke hadde fått undersøkt meg og siste beskjed var 2cm åpning. Det var styrtfødsel!
....().... Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Hei Tessa. Ligner veldig på det jeg opplevde. 1 time registrering etter første pille, ca 1 time med maserier, så gikke vannet og to timer senere var det over. Ble også igangsatt pga preeklampsi.
LaPaysanne Skrevet 14. januar 2010 #7 Skrevet 14. januar 2010 Hos meg gikk vannet så det fosset, uten at riene startet. Derfor ble jeg satt i gang etter et døgn på føden, og det gikk helt fint. Fikk to piller klokka ni om morgenen, ble sjekket og "tøyd" seks timer senere - og da startet riene med et brak, gitt. Derfra og til babyen var ute, tok det vel drøyt fire timer. En flott fødsel. I og med at jeg gikk og blomstret på føden over et døgn uten at noe skjedde, var ikke mannen min der hele tiden - men var "utrykningsklar" med kort vei til sykehuset. Men jeg pisket ham uansett inn til kontrollen der de skulle tøye, og det viste seg å være lurt. Riktig lykke til! Det går nok fint, enten det skjer på den ene eller den andre måten.
Tyttebærsyltetøy Skrevet 15. januar 2010 #8 Skrevet 15. januar 2010 Jeg var på overtidskontroll13 dager over termin og det ble bestemt at jeg skulle igangsettes. Fikk først modningsgele som ble satt inn vaginalt. Lå med CTG det meste av tiden den dagen. Ingenting skjedde. Neste dag fikk jeg cytotec tbl vaginalt. Lå også nå med CTG nesten hele dagen. Fikk en dose til på ettermiddagen, men kjente fortsatt ingenting. Neste dag ble jeg satt på drypp og de tok vannet. Fikk kraftige rier nesten med en gang men i løpet av en liten time ble fosterlyden så dårlig at det ble akutt sectio. Fosterlyden hadde vært halvdårlig helt siden innleggelsen og det var flere ganger snakk om sectio i løpet av de dagene, men de ville vente og se det an .Det var også lite fostervann. De oppdaget under sectio at det var enda mindre fostervann enn de trodde og det var helt tyktflytende og grønt siden babyen hadde bæsjet i det flere ganger. Babyen ble sendt rett på nyfødtavd med infeksjon, men det gikk heldigvis bra. Dette og noen lignende historier + at en baby døde i mors mage på overtid her i distriktet i løpet av en forholdsvis kort periode gjorde til at de endret rutine på overtidskontroll. Nå er det 7 dager og da velger de som regel å starte igangsetting. Når det gjelder pappan så var han hos meg hele tiden. det var veldig godt å ha han der, for det er fryktelig slitsomt å gå igjennom dette alene. Dette er ingen solskinnshistorie, det er ikke meningen å skremme noen, men det var sånn det var for meg.
3guttsmamma;) Skrevet 15. januar 2010 #9 Skrevet 15. januar 2010 jeg ble satt igang og fikk 3 piller tilsammen med 6 timers mellomrom.kjente kynnerene ble sterkere etter første og enda mer etter andre.etter 3 var det så seint at jeg la meg til å sove..våknet og måtte på do og da jeg kom inn igjen på rommet gikk vannet. riene kom skikkelig med en gang.ble overført til føden med 3 cm åpning og 40 min etterpå var han ute... var en tøff fødsel men jeg var mye mer sprek og oppegående etter denne fødselen i forhold til de 2 andre fødslene.. masse lykke til,dette klarer du fint!! tenk at snart får du møte gullet ditt!!
hønny-bunny Skrevet 15. januar 2010 #10 Skrevet 15. januar 2010 He-he,skal ikke skremme noen jeg,alle fikk vel med seg min "fødsel" over 14 dager før jul...;-) men jeg reagerer ikke på de tabelettene fikk jo 6 stk,masse maserier i 14 dager!!! men ikke noe effekt,så tok de vannet mitt og satte meg på drypp 5 timer og 15 min etter var snuppa ute,1 time og 15 aktiv fødsel,gikk så greit:-) lykke til,dette går kjempe bra:-)
annabe36 Skrevet 15. januar 2010 #11 Skrevet 15. januar 2010 Her kommer en ikke så hyggelig historie: Du får la være å lese om du trenger mer positiv input akkurat nå! Jeg ble igangsatt 14 dager på overtid m preeklampsi, begynte med gel-tabletter i skjeden, ingen effekt. Nytt forsøk seks timer senere, heller ikke effekt. Deretter amniotomi (tok vannet), vondt i det det ble utført, men ikke rier etterpå. Deretter to døgn med pitocin, som virker ristimulerende. Fikk ikke lov til å spise i løpet av disse døgnene da de hadde erfaring med at igangsettting oftere ender i keisersnitt. Pitocinrier i to døgn nesten uten effekt, helt forferdelig, men epidural var himmelsk. Da stoppet imidlertid effekten av pitocin helt opp, så jeg måtte tas av epiduralen. Etter tre døgn endelig full åpning, men dessverre roterte barnet til ansiktsposisjon, satt fast, ble forsøkt snudd med sugekopp uten hell, og måtte tas med akutt ks. Jeg var rimelig utslitt etter dette, mange døgn uten søvn og mat. Vi fikk begge infeksjoner og ble liggende en hel uke på barsel med ledninger stikkende ut både her og der. I følge fødselslegen jeg snakket med forrige uke er det en 20% sjanse for at igangsetting ender med keisersnitt, så det kan være greit å være forberedt på det slik at du ikke får panikk om det blir spørsmål om det. Ks var helt uproblematisk! Etterpå gikk det også helt fint, det tok litt lengre tid før melken kom (5 dager), vet ikke om det har med igangsettingen å gjøre. Jeg vil tro at det beste er å ha med mannen hele tiden, ettersom man ikke vet hvordan man reagerer. Håper du er en av dem som raskt får egne rier etter modningstablettene! Lykke til!
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 15. januar 2010 #12 Skrevet 15. januar 2010 Spennende å lese om andres erfaringer med igangsetting. Jeg blir også satt i gang på mandag (termin) om gullet ikke kommer av seg selv før det. Så vi får bare krysse fingrene for at fødselen starter av seg selv i helga hos oss begge. Er ikke så veldig lysten på å bli igangsatt...
NostraStoria Skrevet 15. januar 2010 Forfatter #13 Skrevet 15. januar 2010 Takk for mange svar og oppmuntringer jenter! Har verken for lite fostervann eller sv forgiftning...så håper at det går bra. Det er heller ikke snakk om keisersnitt, da alt ser fint ut. Vet at igangsetting øker risiko for ks, men er innstillt på at dette skal gå bra! Håper jeg reagerer på de modningstablettene nå da..tror nok og jeg skal ha mannen der fra starten av. Som dere sier så vet en jo ikke hva som skjer når eller hvor lang tid det vil ta. Blir så herlig å få ham i armene mine, drømmer om det hele tiden! Vet jo at det vil gjøre vondt, men en fødsel er uansett vond i seg selv...men med en fantastisk premie i vente! Lykke til deg også Huldretussa! Vi får satse på at det skjer i helga!!
Tessa-81 Skrevet 16. januar 2010 #14 Skrevet 16. januar 2010 Glemte å skrive noe om mannen min var der og. Fikk første cytotec elleve om formiddagen og neste klokken fem. Han kom i syv tiden da jeg ville han skulle spise middag først og jeg hadde det helt fint og ikke kjente så mye.
hønny-bunny Skrevet 16. januar 2010 #15 Skrevet 16. januar 2010 Krysser alt for deg på mandag,hold oss oppdatert;-)
NostraStoria Skrevet 16. januar 2010 Forfatter #16 Skrevet 16. januar 2010 Det skal jeg, takk for det hønny bunny!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå