Pinkytoe Skrevet 14. januar 2010 #1 Skrevet 14. januar 2010 Her sitter jeg da, gravid for første gang og lykkelig uvitende om fødselen som nermer seg med stormskritt... Var inne og pratet med jordmor for ikke så lenge siden og hun ba meg om å skrive en liste om ting som jeg ville vite om fødselen og hvordan jeg gjerne ville ha det under fødselen. Tingen er bare det at jeg vet jo ikke hva jeg skal forvente? Leser og leser på forum og i bøker, men føler alt blir litt fjernt. Er det noen som har noen tips? Vet det er veldig individuelt, men har ikke vært gjennom dette før og vet liksom ikke helt hva jeg kan kreve og hva jeg skal forvente at de skal gjøre for meg. Jordmor sa at hvis jeg fikk tilbud om student på fødeavdelingen så ville hun absolutt annbefale meg det. Men etter å ha lest om en dame som fikk samme tilbud, og som endte med en total reptur, på grunn av manglende kunnskap fra studenten sin side ,er jeg utrolig usikker. Hjelp? Klem Fra "lykkelig" uviten
Erle79 Skrevet 14. januar 2010 #2 Skrevet 14. januar 2010 Be om klystér! Du får det underveis, slik at du er tom når selve fødselen skjer. Det er greit å kunne presse uten å tenke på at det kommer fra feil sted...
Maisie Skrevet 14. januar 2010 #3 Skrevet 14. januar 2010 Selv om du sier ja til å ha en student med på fødselen, så kan du si nei til at studenten gjør noe annet enn å observere. Man MÅ ikke la studenten gjøre noe. Men han/hun kan være god å ha til f.eks. hente saft, tørke deg i panna, holde deg i hånden eller andre ting. Dersom du har spesielle ønsker under fødselen, som vannfødsel, musikk eller annet, så kan det være greit å skrive det ned. Kan jo være at du ikke får formulert deg skikkelig med rier da. Men det er langt fra sikkert at det blir sånn som en forventer og planlegger, det må en ta med i beregningen. Jeg vil også tro at jordmoren du får forklarer deg alt som skjer underveis, spesielt siden du er førstegangsfødende. Man MÅ ikke lure på masse heller, kanskje dukker det opp spørsmål underveis. Lykke til!
mamman til to gutter Skrevet 14. januar 2010 #4 Skrevet 14. januar 2010 Jeg syns det lureste å forvente seg før en fødsel er at det kommer til å gjøre vondt! Det er egentlig det eneste man kan være helt sikker på... Det er lurt å sette seg inn i forskjellige metoder sykehuset har for smertelindring på sykehuset du skal føde og prøve å tenke gjennom hva du tror du kan tenke deg. Ikke legg noen nøyaktig plan om at du skal eller ikke skal ha epidural eller lystgass feks, fordi det er ikke sikkert alt går som du tror. Kanskje gjør det mer vondt enn du har tenkt ut på forhånd sånn at du plutselig vil ha epidural eller du kan ha kommet for langt i fødselen når du ønsker epidural, kanskje blir du kvalm av lystgassen osv sånn at ting ikke blir som forventet. Når det gjelder studenter ville jeg uten tvil sagt ja. De skal følges opp av jordmor hele veien sånn at ting ikke skal gå galt pga studenten. Jeg hadde med en sykepleierstudent ved forrige fødsel og hun var der kun for å se på, så det var veldig greit. Jordmorstudentene er ofte veldig gode å ha der fordi de er der mye mer enn de jordmor vanligvis er. at en får totalt ruptur pga manglende kunnskap fra studenten, vil jeg si at mer skyldes dårlig veiledning fra jordmor enn at det er studentens feil.
millie+2klumper Skrevet 14. januar 2010 #5 Skrevet 14. januar 2010 Vil anbefale deg å ha med student i hevrtfall. Hun har mye mer tid til deg en jordmoren! Og er etter min er erfaring veldig nøye og omsorgsfull og flink:) Jeg hadde en sur megge av en jordmor men jordmorstudenten var super hyggelig:) Hun skylle egentlig få ta imot babyen men så ble det litt dramatisk under pressingen så hun fikk ikke alikavel.. Ville også tatt i mot epidural v isst du får muligheten. hehe. jeg fikk ikke det sist for legen måtte løpe i et nødstilfelle, men jeg SKAL ha denne gangen! Vil gjerne være "tilstede" under fødselen denne gangen. Lykke til:)
Gjest Skrevet 14. januar 2010 #6 Skrevet 14. januar 2010 Synes du er heldi om er uvitende jeg Når jeg ventet første ventet jeg i spenning! Husker jeg syntes jm maste veldig om fødselen. Hva jeg tenkte, hva jeg ville, om jeg grudde meg, smertestillende, hva jeg ønsket meg osv. Men jeg kunne ikke gi et annet svar en at det tok jeg som det kom! Jeg leste opp og ned og alt jeg kom over, akkurat som deg. Men det var som om det ikke gjaldt meg! Smertestillende, stillinger og alt det der. Når fødselen kom stilte jeg helt med åpne kort. Foreslo jm noe var jeg med på det uten negative tanker. Badekar, epidural, stilling. Det var en fantastisk fødsel. Jeg er helt sikker på at det var fordi jeg var så åpen for alt og at jm på sett og vis så hva som var best og fikk bestemme. Bare fortsett å gled deg du og vær helt åpen for alt! Det med student er jeg forresten enig i. Selverfart Mens de andre tok seg av det de måtte, var hun der for meg og hadde mye bedre tid. Hvis det på noen måte kan være sant at en students forløsning med manglende kunnskap var direkte grunn for tot.ruptur er det ikke fare for at det vil skje igjen. En student skal heller ikke gjøre slik uten tilsyn/hjelp/mnedvirkning av jm med erfaring; så der har du ikke noe å frykte! Kos deg med fødselen og alt det medbringer
alvefrøken Skrevet 15. januar 2010 #7 Skrevet 15. januar 2010 Du kan si nei til sykepleierstudenter og medisinstudenter, men ikke jordmorstudenter. Selv ønsket jeg at jeg var så tøff og kunne si ja til student, men jeg bare klarte det ikke - ble bare helt feil
Pinkytoe Skrevet 16. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 16. januar 2010 Tusen hjertelig for gode ord!! Kjenner jeg er lite bekymret for selve fødselen, at det gjør vondt er jeg sikker på, men det er liksom ikke noe annet å forvente? Smertestillende har jeg bestemt meg for at jeg skal ta i mot, men hva det blir, ja det kommer jo som sagt litt ann på... Føle selv at jeg stiller meg veldig åpen for forslag og kjenner at jeg er litt der at, okei de på sykehuset har gjort dette tusen ganger og de vet hva de skal gjøre. Litt kjedelig hvis du får en jordmor som du ikke kommer overens med, men okei. Det kan jo fikses? Bekymringene er der overhode ikke, gleder meg jo til å se det lille vesenet som ligger å sparker så voldsomt der inni. Klyster er notert ned, den har jeg allerede fått med meg:o) Tusen takk for oppmuntring jenter! Og ikke minst for å gi meg nytt syn på student:o) <3<3<3<3<3
*stjerna* Skrevet 16. januar 2010 #9 Skrevet 16. januar 2010 Her ventes nr to, og jeg satser på å gjøre det samme som sist,møte på sykehuset og la meg lede av de som har vært med på "ørten" fødsler fra før:-) Det eneste jeg hadde bestemt meg for på forhånd var at jeg ville ha smertestillende hvis jeg følte behov for det,noen stillinger jeg hadde lest skulle gjøre fødselen kortere,det trengte jeg dog ikke da fødselen tok 4 timer fra første svake rie. Jeg hadde en flott opplevelse, altså, det er vondt,men du vet akkurat hvorfor,det er ikke farlig og det går over med en gang det lille underet er kommet ut! Uansett lengde på fødsel er det bare noen få timer av ditt liv:-) Ett tips jeg har er å ta med seg et stort badehåndkle hvis du har tenkt å dusje/bade, følte meg som den flodhesten der jeg sto med et frimerke av et håndkle...med pressrier og en jordmor som ikke trodde jeg var kommet sååå godt i gang:-) Lykke til,det kommer til å gå strålende!
lisasmurf med 2 herlige små Skrevet 16. januar 2010 #10 Skrevet 16. januar 2010 Jeg fødte for første gang for 14 mnd siden. Jeg hadde en litt laid back holdning til fødselen, og tenkte med meg selv, at jeg ikke gadde strtesse meg opp til noe jeg ikke visste hva var. Noen har enkle og ikke fullt så vonde fødsler og andre har et smertehelvette uten like. Jeg hadde sistnevnte, og tror kanskje det hadde blitt enda værre hvis jeg hadde gått og grua meg skikkelig i lang tid. Det jeg skrev i brevet mitt om øsnker i f h til fødsel var blandt annet at jeg ikke ville ha epidural, men det endte jo med at jeg ble tvunget til det fordi jeg holdt på så lenge og måtte rett og slett få det for å kunne slappe litt av før siste økt. Jeg hadde ønsket meg badekar som smertelindring, men det kunne jeg heller ikke få fordi vannet mitt gikk litt og litt av gangen. Det jeg prøver å si er at ting ikke går som du forventer, hvis du har innstilt deg på noe, og det ikke går akkurat sånn, så kan det gjøre ting værre. Det tror jeg hvertfall. Jeg synetes nesten uvitenhet var en befrielse. Det eneste jeg angrer på at jeg ikke gjorde var klyster og at jeg lærte meg noen avslapningsteknikker. Fødselen gikk visstnok tregt fordi jeg ikke klarte å slappe av i kroppen. (lett og si til ei som ligger i smerter og bare vil få ting overstått )
ellen-propellen Skrevet 16. januar 2010 #11 Skrevet 16. januar 2010 Det viktigste å huske på er at drømmefødslen kan ikke bestilles:-) Innse at du vil miste kontrollen, og at jordmor kommer til å fortelle deg hva du skal gjøre. Jeg hadde med ønskeliste på sykehuset, på den stod det : epedural ønskes, og klipping fremfor revning ønskes. Begge disse tilngene hendte:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå