Gå til innhold

Noen som har erfaringer fra st.olavs??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist fødte jeg i Kristiansund. Denne gangen har jeg absolutt ingen anelse om hva jeg går til på føden. Har ikke engang vært der på besøk...

Hvor lenge lar de gravide gå "på overtid"?

Hvordan fungerer det med pasienthotellet? koster det noe ekstra og hvor snart etter fødselen kan du komme dit? er det frivillig?

Hvor raskt slipper de hjem kvinner som har født helt ukomplisert?? Jeg vil hjem så fort som mulig!! (tror jeg...;)

Er personalet der hyggelige?

Hva slags utstyr har de på hver fødestue?

Dette er jo spørsmål jeg burde stilt jordmor, men klarer å "glemme" de hver gang jeg er der... hihi, de sier jo at hjernen krymper siste trimester av et svangerskap! Når dagen for fødsel kommer er det jo litt greit å vite iallfall bittelitt da, stresser kanskje litt for lite med sånt jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk:O) er helt blank, så dette hjalp virkelig!! lykke til mamasan*i*januar!!

Skrevet

Har heller ingen erfaringer da dette er min første, men skal føde der selv. Jordmor fortalte til meg i dag at man settes i gang den 10. dagen på overtid.

Skrevet

I kronologisk rekkefølge:

Overtid, varierer utfra kvinnens helsetilstand, men "hovedregelen" er 10 dager etter termin. Noen lengre, noen kortere...

Fødestuene er store og har seng, skap fullt av relevant utstyr, arbeidsbenk for personalet, cd-spiller, sakkosekk, ribbevegg!!!?, liten sofa til slitne fedre og eget bad med badekar. Mye av sykehusutstyret er diskret gjemt i skap. Du har gass og overvåkningsutstyr tilgjengelig på alle rom.

Hvis du liker å holde deg i bevegelse er stuene store og korridorene laaaange. For de som blir sengeliggende vil jeg anbefale å be om en vanlig seng i begynnelsen. Fødesenga kan bli veldig hard i lengden... For de som trenger det er anestesien og epiduralen kun et tastetrykk unna og stuene er også svært godt lydisolerte...:-) Risposene er min favoritt, i tillegg til at mange av jordmødrene er videreutdannet i akkupunktur.

Dersom du har hatt et ukomplisert forløp kan du komme over til pasienthotellet etter ca.4 timer. Man blir da kjørt med en liten "golfbil" med fastmontert bag til babyen. Kjempeartig tur:-P Hotellet er ikke frivillig, men ment for dem som ikke har behov for ekstra oppfølging etter harde fødsler, inngrep og andre problemer. Alle "normal-fødsler" drar til hotellet.

Pappa betaler et tillegg om han skal overnatte. Litt dyrer på hotellet enn på barselavdelingen, men da får han jo også hotellmat... Ellers er det et helt vanlig dobbeltrom, med stort bad og stellebord med et minimum av utstyr til deg og baby. Babyen får alt den trenger, du får et begrenset antall truser og "bleier". Jeg hadde derimot ikke noe problem med å få flere sist jeg fødte... Mat får man i restauranten. Du kan hente å ta med opp på rommet, eller du kan spise nede sammen med de andre gjestene. Babyen får du ha hos deg hele tiden. Også i restauranten...

Man kan føle seg litt ensom dersom pappa ikke er der, men personalet er innom for flere obligatoriske samtaler iløpet av oppholdet. De kommer innom rommet ditt for hver vakt, og du kan ringe på dem som på et vanlig sykehusrom. Det er også 2 fellestimer iløpet av oppholdet der man går igjennom barsel, trening, amming og hjemreise. Barnelegen kommer til hotellet og undersøker barna der. Føllingsprøve og hørselsscreening tas også iløpet av oppholdet.

Etter 1.gangsfødsel er liggetiden 3 døgn. Flergangsfødende får 2 døgn. Du står selvfølgelig fritt til å reise når du selv vil, men jeg anbefaler deg å nyte iallefall en god natts søvn og få gjort legesjekken og Følllingsprøven før du tripper hjemover.

Personalet "hyggelighet" er vel individuelt og handler om kjemi, men jeg har iallefall vært veldig fornøyd de gangene jeg har vært der!

Lykke til med den forestående begivenheten!

Skrevet

Har de samme erfaringene som skrothøna. Jeg synes det var luksus å få være på pasienthotellet. Personalet er hyggelige og hjelpsomme. Er bare å ringe på eller stikke innom vaktrommet om det er noe du lurer på. Ellers kommer de jo innom rommet flere ganger daglig.

Ellers er der en felles stue (var iallefall det i 2008), med sofakrok, vannkoker ol.. Så om du har lyst å sitte ned og prate med personalet eller andre på avdelingen går det fint ann å være litt "sosial" om man orker.

Tror du kommer til å trrives. Og de 2/3 døgnene er det du får tilbud om, men om alt er bra og du har lyst, kan du nok dra hjem før også..

Skrevet

tusen takk for veldig nyttig info alle sammen, jeg setter utrolig stor pris på at dere tar dere tid til å svare så grundig:O) Føler meg mye tryggere når jeg har denne infoen innabords. hihihi, jeg lurer virkelig på hva ribbeveggen på fødestua er til. Det store målet må bli å prøve å nå toppen av den før fødselen er over da...;)

Masse lykke til alle sammen, kanskje møter jeg også noen av dere i barselgruppe?? jeg har termin 20 februar ialllfall:O)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...