Gå til innhold

Jeg lurer på så mangt...


hjerterom

Anbefalte innlegg

Jeg er førstegangs og har et par spørsmål til dere med erfaring eller som kanskje bare vet..

 

Skal man vaske babyklærne før de tas i bruk? Eller bare skylle de? Og hva og hvor mye trenger jeg egentlig å kjøpe inn av klær??

Kommer jo til å få en del gaver også, men nå ha det grunnleggende selv....

 

Er det noen som har tips om gode amme-bher / amme-singleter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg vasker alt tøyet jeg kjøper til barna før de taes i bruk. Bruk gjerne et sensitivt vaske og skyllemiddel. Inne på kjøpeguiden/utstyrsguiden finner du god liste over det du trenger.

 

Når det gjelder amme-bh vil jeg anbefale merket change som er helt fantastisk. Koster litt, men er helt klart verd investeringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang nye klær ville jeg nok kjørt de på et hurtiprogram med litt såpe oppi. Så er det ihvertfall rent og fritt for restfargemidler og butikklukter.

 

Det kommer jo litt ann på hvor gode muligheter du har for å vaske å tørke, men jeg tror jeg ville satset på dette om jeg ikke visste hva jeg fikk:

- 10 stk body, både ull og bomull nå i mars

- 5-10 strømpebukser/stilongs, både ull og bomull

- 3-5 bukser

- 5-10 pysjer med eller uten fot

- 5 par sokker, både ull og bomull

- et par luer, både ull og bomull

- en varm genser/innejakke

- en varm ytterdress

 

Samt noen helsetepper og kanskje 10 gulpekluter

En pose med bleier og en salve til såre stumper

 

Man trenger kanskje ikke så mye mer enn dette helt i starten

 

Angående ammebh, så har jeg ikke ammet før, men har lest at man før kjøpe en uten spiler, samt ullinnlegg. Jeg fikk låne en bunke ammebh av min svigerinne og satser på at de er helt greie nok. Har ikke store matfatet å vise til, så bh'er er ikke så viktig for meg generelt ettersom de verken disser eller et tunge. Kommer til å kle meg ellers som normalt.

 

Er det forresten noen som har erfaring med ammepute og vil anbefale dette sterkt? Går å lurer på om det er for sent å handle inn dette etter fødselen om man sliter med amming og jeg har ingen til å handle for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått låne en til nummer to ammepute og brukt den, men det går helt fint å bygge opp med andre puter når man ammer - det er ikke nødvendig med en ammepute

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips! :-)

Skal ut og handle litt mer klær, men finner så lite som er kjønnsnøytralt OG fint.. Er ikke sikker på kjønn, så jeg vil ikke kjøpe for mye nå, for når jeg vet hva det blir, vil jeg handle i farger sånn at folk ser hvilket kjønn babyen er :-) Men må jo ha litt på forhånd som du sier, det kan jo bli mange skift for dagen, og jeg vet jo ingenting om formen min de første ukene etter fødselen.. Men det ordner seg nok alltid. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan nok finne en del på fretex og finn også - fordelen da er at det allerede er brukt og vasket, og alle ekle produksjonskjemikalier har kommet ut av klærne - det kan visst ta noen vask før alt er borte har jeg hørt...

 

vi har vært så heldig å arve etter svigerinna til en venninne - så har så og si ingenting nytt, men masse masse klær på loftet som vi brukte til yngstemann som blir to i april, og som vi kommer til å bruke om igjen til neste - ihvertfall hvis det blir en gutt til - blir det en jente så bruker vi vel en del av det, og så får vi en del av min søster som har en jente født i juni 2009. ordner seg alltids tenker jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk også at man ofte får veldig mange gaver til den nyfødte. Syns 10 bodyer er i overkant i starten,

Vi kjøpte lite til vår første, men hadde arvet veldig mye og fikk så mange gaver at vi ikke rakk å bruke alt. Byttet masse i større størrelser og mer praktiske klær.

 

Ville kjøpt 2 ullsett (body + stilongs)

Litt bomull

Pysjer er det greit å ha mange av

Gensere og bukser eller hele dresser får du nok en del av når barnet kommer.

En ytterdress (nøstebarn ullefrotte er super)

Luer, votter sokker

 

Et par tepper og en haug med kluter er lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gavene vi fikk (til førstemann) var i størrelse 62 stort sett. Så lurt å ha noe å starte med i størrelse 56. Dessuten er det stort sett greit å få byttet babyklærne dersom det viser seg at du har nok. De vokser veldig fort på starten, så man rekker ikke å slite det ut uansett (men det er jo greit å ha såpass at man kan fylle en maskin innimellom da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i dette, tror ikke jeg fikk noe særlig nyfødt tøy sist, men alt annet i alle str opp til 80/1år. Er egentlig litt usikker på om jeg får så mange gavene denne gangen at jeg kan belage meg på det. Heldigvis får jeg låne mye tøy og utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også førstegangs så jeg har igrunn bare gjort det slik jeg selv har følt er riktig.

 

Jeg vil ikke engang si hvor mye klær jeg har handlet... Det tok litt av for å si det slik :-P

 

Jeg vasker alle klærne før bruk. Jeg hadde egentlig ikke planer om der, men siden det er mange som sier at det har vi nødt til å gjøre så hører jeg på dem!

 

Jeg har hørt at det er uhyre vanskelig å tippe på hvilken bh størrelse man kommer til å bruke når melken kommer, dermed har jeg faktisk handlet noen singleter på cubus (2 for 149) Disse sitter stramt og fint, og de er laange :-) Har kjøpt ammeinnlegg til å ta på innsiden... Ammebh skal jeg selvfølgelig kjøpe, men venter da til melkeproduksjonen er i gang slik at jeg er sikker på at den passer!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...