Evab Skrevet 13. januar 2010 #1 Skrevet 13. januar 2010 Gutten min har begynt i ny barnehage, og har gått her i 2 måneder nå (vi byttet barnehage fordi vi flyttet). Har vært litt misfornøyd med en del ting, og vet ikke helt om det var den forrige bh som var veldig bra, eller om det er denne som har en del forbedringspotensiale... Hva synes dere? Noen forslag til hvordan jeg evt. kan få dem til å endre på noe? 1. Vi blir aldri møtt i døra når vi kommer. Dette synes jeg er litt synd, men ingen stor krise. Vi får aldri noen tilbakemelding om hvordan dagen har værtda vi henter, kun hvis vi spør. Vi blir aldri fulgt ut i gangen. 2. Barnehagen har så langt (vi har gått der i 2 måneder) kun vært ute en gang. Temperaturen her vi bor har vært kald nå, men jeg synes allikevel at det er synd at de ikke er ute. 3. I den forrige bh var jeg vant med daglig felles tilbakemelding på ark, og mail hver helg med hvordan uka har vært. Vi fikk ukeplan hver uke og månedsplan hver måned. I den nye bh får vi bare en månedsmelding og en månedsplan. Ingenting mer. 4. Sønnen min er en rolig gutt, og har aldri vært i bråk med noen. Etter han begynte i den nye bh har han kommet med blåmerker og kloremerker hjem. I bh sier de at noen var slem mot han, og at han ikke tar igjen (det er vel bra det?). han går forresten på den minste avdelingen. 5. Da jeg gikk forbi avdelingen ute en gang så jeg at en liten gutt ble lugget skikkelig av et annet barn. Jeg mener bestemt at den ansatte så dette, men han reagerte først da barnet lugger en gang til og gutten hylgråter. Da jeg går inn i bh hører jeg at barnet blir trøstet, men at det får beskjed om "Du som er så stor gutt, må jo ikke gråte". Synes det var trist å høre på, for jeg mener at man skal få lov å gråte selv om man er "stor gutt". Mulig at dette ikke er så ille, og at vi var litt bortskjemte på den forrige bh. Kan jo også nevne at pedagogisk leder i delt sykemeldt. Tar gjerne i mot råd, tips.... hva som helst.
mamman til to gutter Skrevet 13. januar 2010 #2 Skrevet 13. januar 2010 Min erfaring er at når pedleder er sykemeldt, så er ting halvveis selvom de andre kan være kjempeflinke! Det med å bli møtt i døra eller fulgt ut i gangen når man skal gå har jeg aldri skjønt noen grunn til. I vår barnehage er det bare tilfeldig hvis det er noen ansatte i garderoben når vi kommer og går og det syns jeg er helt greit. Da kan vi kle av og rydde ut evt skift vi har med i vårt eget tempo før vi går inn på avdelingen. Der er de ansatte enten på kjøkkenet og serverer frokost til de som har kommet, eller de er på lekerommet og leker med barna hvis frokosten er over. Fra kl7-8 er det kun en ansatt på hver avdeling og selvom de to småbarnsavdelingene deler lokaler syns jeg det er viktigere at begge to er med og hjelper til med frokosten heller enn at den ene til en hver tid skal måtte være i gangen. Det samme når vi skal hjem, da sier vi hadet inne på avdelingen og så kler vi på oss i vårt tempo ettersom hvor god tid vi har. Når det gjelder det å være ute, så kommer det an på hvor kaldt kaldt er. Her har det siden jul vært bortimot -30grader bortsett fra de helt siste dagene hvor det har vært "bare" ca -10-15grader. når det er -30 grader syns jeg det er helt greit at de bare er inne, er det 10-15minus, så bør de gå ut en tur, men få lov til å gå inn akkurat når de vil selv. Og sånn gjør de det i barnehagen vår. De aller minste som stort sett bare sitter i ro når de er ute, er ikke nødvendigvis ute når det er -10 heller, men de vil jo også bli veldig fort kalde. Vi får ingen mndplan i det hele tatt i vår barnehage, bare en caplan som gjelder det meste av året på hvilke dager de går tur osv og jeg syns det holder. Vi får en mndtilbakemelding i slutten av hver mnd og det syns jeg er veldig fint, der står det ofte også hvis det er spesielle temaer de skal holde på med neste mnd. Daglige, skriftlige tilbakemeldinger er de tidvis flinke med og det liker jeg veldig godt. Det man må huske på når det gjelder alt av skriftlig informasjon, både på forhånd og i etterkant, er at jo mer tid de bruker på sånne ting, jo mindre tid har de å bruke på barna, så detaljert ukesplan og ukestilbakemelding syns ikke jeg at jeg har noe behov for hvertfall. Når det gjelder kloring/biting/lugging er det ting alle barnehager sliter med til tider, men det viktigste er jo hvordan de jobber for å bli kvitt problemet og hos oss holdt det på en stund, men de jobbet med det hele tiden sånn at problemet forsvant. Når det gjelder trøsting, så kan det av og til være dumt å trøste for mye for det kan gjøre at barnet gråter enda mer, men det er jo vanskelig å si hva som var riktig i den situasjonen du så. Pass på å ikke begynn og lete etter de negative tingene, for da blir lett hele inntrykket av barnehagen negativt. Snakk med barnehagen om de tingene du syns er viktigst og prøv å glemme de andre tingene. Prøv også å finne de tingene som er bedre i denne barnehagen enn den gamle, for det er helt sikkert mange ting det også!
melkekua™ Skrevet 13. januar 2010 #3 Skrevet 13. januar 2010 Snakk med styrer OMGÅENDE!! Dette er slappe ansatte synes jeg. Mulig det har blitt sånn siden ped.leder er delvis sykemeldt (det er ingen unnskyldning altså). Snakk også med ped.leder om dette også. Håper virkelig hun ikke er en av de som lar ting bare flyte og ikke tar tak i ting. Det at man skal bli møtt i gangen ved levering og henting er vanlig praksis, og det at man får litt info i løpet av dagen. Nå har det jo vært litt kaldere enn det pleier i det siste, grensa for å være ute er -10 når det er småbarnsavdeling. Så det kan jo være derfor de ikke har vært ute..... men om det ikke har vært så kaldt der du bor sier det noe om de ansatte. De tingene du nevner er ting som skal tas tak i med en gang de oppstår. For noen late og inkompetente voksne. Stakkars unger!! Jeg synes du har all rett til å være misfornøyd! Angående ukeplaner, månedsplaner osv....så gjør hver bhg/avd forskjelling. Om du er intr i mer info så si ifra til ped.leder. Kanskje hun kan ordne litt mer info ut på mail. Vi får mail med ukesbrev, ukeplan (eldste sin avd). Fra mellomste sin avd får vi månedsplan/brev. Er veldig fornøyd med begge deler (som sagt de gjør det på forskjellige måter, men vi får i alle fall info).
Gjest mamma til 2 prinsesser:) Skrevet 13. januar 2010 #4 Skrevet 13. januar 2010 Jeg reagerer på noe av det du sier ja.. For det første så synes jeg det er en selvfølge at man for en liten repetisjon om hvordan dagen til barnet har vært, ikke hver dag men en gang i blant, spesiellt for de minste barna som ikke kan prate selv! For det andre så reagerer jeg litt på at de ikke har vært ute mer en 1 gang på 2 måneder..de trenger vel ikke være så lenge ute? Synes også at den ansatte som ikke tok tak i han som ble lugget virker litt sløv ja, og du sier ikke "du er stor gutt nå å du må ikke gråte" du sier jo, off det var ikke fint gjort av "Jens"...det har han ikke lov til eller noe slikt!! Jeg hadde pratet med barnehagen jeg. Si alt det du mener på en fin måte og hør hva de sier... Det er viktig med en åpen dialog med barnehagen, man er jo selvfølgelig litt på vakt..man leverer jo trossalt barnet sitt der hver dag! Jeg er fornøyd med vår barnehage, og noen av disse tingene hadde jeg klart sagt i fra om ja. Jeg sier alltid i fra hvis jeg lurer på noe eller reagerer på noe. I følge barnehagen så er både positiv kritikk og negativ kritikk bra..slik kan de kansje forandre på en del ting! Ta en prat med de du...
Gjest mamma til 2 prinsesser:) Skrevet 13. januar 2010 #5 Skrevet 13. januar 2010 Og jeg kan legge til at jeg hadde vurdert å byttet barnehage hvis noen av disse tingene ikke hadde bedret seg..jeg hadde ikke følt at ungene min var trygg i en barnehage der de voksne virker veldig sløve! Det skal ikke være slik i en barnehage!
Verbena Skrevet 13. januar 2010 #6 Skrevet 13. januar 2010 Jeg føler vel at du krever litt vel mye av den nye barnehagen her. Og lurer på når de ansatte i den gamle barnehagen fikk tid til å være med barna når de leverings/hente situasjoner alltid var i gangen og tydeligvis brukte så mye tid på planlegging og skriving av ukesplaner, mailer og tilbakemeldingsark. Dette er jeg vant med etter å ha hatt barn i 4 forskjellige barnehager: Når man leverer er det en ansatt i nærheten, de sier hei til barnet når det kommer inn på avdelingen. Men er ikke i garderoben hele tiden. Det er ikke gjennomførbart siden de stortsett bare er en tidlig om morgenen. De er ute når været tillater det. Nå må alle huske på at det i det siste har vært ekstremt kaldt og derfor har de vært mindre ute. Noe jeg personlig mener er feil, da jeg har store barn (6år og 4,5år) som elsker å være ute og er godt vant til å være ute i det meste av vær! Men jeg aksepterer at barnehagen har de inne. Ikke alle tåler kulda like godt og ikke alle har klær som er egnet for så kaldt vær. En måndesplan der det også har stått noe om hva de har gjort mnden før! Kloring, biting osv vil tidvis være et problem i alle barnehager. Blir det ekstremt får du heler ta det opp. Så lenge det ikker ditt barn som utøver unotene kan du bare følge med at ditt barn ikke er den som alltid lar andre være slemme med han. jeg har hatt både det "slemme" barnet og det "alt for snille". ped.ledere er av og til sykemeldte, som alle andre.og da blir det ofte litt halvveis fordi at ped.lederen er den som har ansvaret og derfor har ikke de andre noen å henvende seg til. Men du kan ta det opp med de ansatte at du håper de ikke tar det på den måten om din sønn gråter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå